Innebrända fjäderfän
22 000 innebrända fjäderfän vid stor brand på Gotland…
Är det rimligt att så många djur hålls så tätt ihop, att följderna blir så här katastrofala vid brand?
Hade man inte kunnat ha dem i flera byggnader/hägn? Fanns brandväggar? Sprinklers?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLezBJ/tusentals-honor-innebranda
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
😢
Nej, det är absolut inte det minsta rimligt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så fruktansvärt. Kan man inte ha någon slags automatiskt dörröppnare vid brand? Till stora inhägnader utanför t.ex.
/Maria
#3 Det tycker man ju …
"det går så fort", säger de i artikeln. Jo, det gör ju det och man borde anpassa därefter.
Frågan är väl åt vilket håll höns springer om det brinner… Men dörrar ut skulle i alla fall ge dem chansen… Men det är inte rimligt att hålla så många djur på en och samma yta…
Nej de mår absolut inte bra av att vara så många på liten yta!
Och det finns inte heller en chans att man har koll på hur djuren mår, när de är så många!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Stackars hönor! 😱😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6 Nej, hur har man koll på hur 22 000 fjäderfän mår och hur ser man till att varje enskilt djur upplever en god djurvälfärd…?
Själv skulle jag känna mig otillräcklig redan vid 22 djur…
😢
Tänker på Per Jensens bok: "Världens vanligaste fågel - en kärleksförklaring till höns".
Det borde vara obligatoriskt för alla som har med höns att göra att läsa den.
" … trots att nästan alla människor äter deras ägg och deras avkommor, är det få som lärt känna de fantastiska varelserna bakom maten. Deras värld är rikare än vår, med färger, ljud och dofter vi inte kan uppfatta. De har ett av fågelvärldens mest omfattande och nyanserade språk, med mängder av läten för olika situationer."
https://www.bokus.com/bok/9789127171138/varldens-vanligaste-fagel-en-karleksforklaring-till-hons/
#9 Håller med!
Problemet är att människor i så hög utsträckning växer upp utan någon kontakt med de djur som vi använder som livsmedel, att djur ofta betraktas som föremål, och att djur ses som människans att nyttja utifrån människans egna önskningar.
Att djuret är en egen person med egna önskningar, förmågor och behov är det många människor som bortser från.
Djur borde ha en mycket större rätt till sina egna liv, till ett rikt liv, och till positiva upplevelser.
#8 Jag har fyra ankor och folk undrar om vi inte ska skaffa lite gulliga ankungar. Just nu så känner inte jag att jag skulle räcka till, för att verkligen ge dem tillräckligt med uppmärksamhet och omvårdnad om de blev fler 😅
Och så räcker ju fyra gott och väl åt oss idag! Man skaffar ju inte djurungar, bara för att de är gulliga.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik