Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: lantbruksdjur
LĂ€st 10281 ggr
felzena
4

Minigris inomhus?

Vad anser du om att ha en minigris inomhus? 🙂

VĂ€rd pĂ„ jakthundar Medarbetare pĂ„ hundar
~Ju mer man ser av mÀnniskorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Katthemsmatten
3

Utan att kunna nÄgonting om minigrisar sÄ tycker jag det lÄter litet elakt. En gris behöver vÀl plats att böka pÄ och det lÀr ju bli svÄrt att ordna inomhus?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2

FÄr man ha sÄdana grisar inomhus?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt Àr inget liv alls. LÄt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Featherz]
5

Det Àr tillÄtet att hÄlla minigrisar inomhus sÄ lÀnge man ger dem tillgÄng till att böka. En rymlig lÄda som fylls med naturmaterial (jord, kvistar) eller filtar och kuddar rekommenderas :-)

Jag tycker att det Àr helt okej nÀr de fortfarande fÄr utöva sina naturliga beteenden, och dessutom fÄr dessa sociala varelser Ànnu mer nÀrhet i vardagen!

Mvh Emma

Itchy
1

hade en vÀn nÀr jag var yngre som hade en liten bedÄrande minisugga vid namn Dolly, henne hade dom i lÀgenhet, men iom att de hade en trÀdgÄrd sÄ kunde hon fÄ böka lite om dagarna om hon önskade :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Silvestris
5

Min mans familj hade en minigris inomhus nÀr han var liten. Det var rÀtt stökigt och besvÀrligt, grisen (och mÀnniskorna) hade det betydligt bÀttre efter att grisen fÄtt flytta ut.

En gris inomhus mÄste ju aktiveras mycket, det Àr ju smarta djur och de bör jÀmföras med en hund sÄ det Àr ju inte bara bökning de behöver Àgna sig Ät för att mÄ bra.

Alexej
1

I Tyskland Àr minigrisar Àr stort problem. Det finns flera djurhem bara för minigrisar. För att hÄlla en minigris i lÀgenheten/huset krÀvs tillstÄnd av en distriktsveterinÀr.

Minigrisar kan bli 15 Är och upp till 100 kilo.

Tycker inte att grisar passar in inomhus, bÀttre med en bra grishÄllning ute.

Alla katter har rĂ€tt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gĂ€rna pĂ„ Hittekatter.ifokus och pĂ„ Djurskydd.ifokus

Smullis
1

Jag tycker det Àr okej om grisen har tillgÄng till böklÄda, fÄr mycket aktivering, promenader och Àven fÄr möjlighet till att gÄ fritt i en hagen, inhÀgnad etc gÀrna varje dag. DÄ tror jag vilken gris som helst kan mÄ bra :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

fossingen
3

Minigrisar Àr tok smarta djur. Har sjÀlv haft en i ett stort hus. Jag kan sÀga att grisen var pÄ tok smartare Àn hunden vi hade. Den fick daglig utevistelse men sov inomhus, trots det Àr de mycket bökiga, krÀver mycket uppmÀrksamhet och den gör trots det lite hur den vill. Jag hade nog inte velat ha en i lÀgenhet XD

Böka gillar de minst sagt! Är alla i huset borta lĂ€ngre Ă€n 1 timma sĂ„ fĂ„r du rĂ€kna med stolar som ligger pĂ„ golvet nĂ€r du kommer hem och saker Ă€r nerbufflade, de vill minst sagt ha stor uppmĂ€rksamhet och vill inte vara sjĂ€lva överhuvudtaget.

Vill en gris ha mat. Ja, dÄ Àr det dags att dra tag i duken pÄ bordet sÄ allt dÀrpÄ ramlar i golvet. För det hörs ju lÄnga vÀgar?

Ska du handla? LÀmna ingen pÄse pÄ golvet för pÄ en halv minut sÄ har den kÀkat upp en halvtÄrta med kartongen pÄ.

Dörrar till vardagsrummet? Ja, den bufflar den upp sÄ regeln gÄr sönder.

Godisleksak? Vi stoppar lite mat i en pringelsburk som Àr öppen.. Nemen, den rycker tag i burken och hÄller den upp i luften sÄ allt rinner ner.

Ska du laga mat vid spisen? Den kommer trycka med trynet i knÀvecket och snutta sÄ du hÄller pÄ att falla.

Ska den sova pÄ soffan, se till att inte ta för stor plats om du ska sitta i soffan, den kommer att sucka vÀldigt mycket och knuffar du den för mycket blir den irriterad.

[Skyggisen]
0

HĂ€r Ă€r en lĂ€nk till en minigris uppfödare,dĂ€r kan man stĂ€lla alla frĂ„gor! 🐖https://www.facebook.com/pages/Ms-Piggys-Pet-Pigs-Minigrisar/115200015180181

[_hsleiufhbtv]
1

#8 haha jag kom pÄ mig sjÀlv med att le mer och mer under tiden jag lÀste klart ditt inlÀgg.. Fick roliga syner i huvudet.

fossingen
0

#10 Haha, jo men hon var annars en supersnĂ€ll och söt gris. 🙂

SÄhÀr sÄg min gris ut, dock ej min pÄ videon, men samma fÀrg osv. http://www.youtube.com/watch?v=nkhg2hpmdLw

SÄhÀr tjuriga Àr de ibland. Fast nÀr vi inte var hemma var det stolar, dukar osv XD http://www.youtube.com/watch?v=-o6zx_j9MPc

Alexej
0

#9 Fast Eva som har Ms PiggyÂŽs har sina grisar ute:)

Alla katter har rĂ€tt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gĂ€rna pĂ„ Hittekatter.ifokus och pĂ„ Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
1

#12 jo,men tĂ€nkte mer pĂ„ om nĂ„gon hade andra frĂ„gor att stĂ€lla! 🙂

NinjaKakan
2

Jag rÄder ingen till att ha minigris inomhus. VÄr första minigris var bÄde ut och inne, hade extremt mycket aktivering men han totalförstörde vÄran lÀgenhet. Han Ät upp smink, bet sönder vÄra madrasser, Ät upp pennor, mobiler,drog ner saker frÄn bordet osv osv. Listan kan göras lÄng. SÄ ja man kan, men man borde verkligen inte. Far min flyttade till hus, byggde upp ett inhÀng med en rastgÄrd och med en bit av pappas garage som hus och dÀrefter mÄdde han bra. :) Numera har pappa 2 nya som bor dÀrute och lever och frodas med att böka upp stora hÄl och rulla upp grÀsmattan som pappa försöker lÀgga ut :P

fossingen
3

#14 LÀgenhet ett stort nej. Ett stort hus funkar dock men man fÄr rÀkna med stök och bök om man ska ha gris hur som helst. Vi hade en stor hundhage som grisen och hunden fick vara i pÄ dagarna. Ja, förutom vintertid för grisen dÄ. DÄ blev det promenader i snön med smÄ skor och tröja :)

Smullis
2

Absolut inte i lÀgenhet, det blir inte bra. Hus tror jag faktiskt kan funkar dock, om man gör rÀtt dvs.

NinjaKakan
1

#15 Vi hade en stoor lÀgenhet, sÄ det var snarare som ett hus sÄ det var inte en liten 2,3 inte utan den var stor. bÄde neder och ovanvÄning och stor uteplats med en Ànnu större grÀsmatta utanför. SÄ radhuslÀgenhet kanske Àr en bÀttre benÀmning pÄ hur vi bodde dÄ ?

NinjaKakan
1

#16 Hur menar du med att "göra rÀtt"? ^^

Smullis
2

#18 Tja, se till sÄ att den kan fÄ sina behov tillfredsstÀllda ordentligt :P

NinjaKakan
1

#19 Ah. Ja det fungerade inte för oss iallafall.. Han levde jÀvel ÀndÄ..BorskÀmd var han ocksÄ :P

Smullis
2

#20 Jo sÄ kan det ju bli ÀndÄ tyvÀrr :P Har ni lÀst ruffebloggen? Han Àr en innegris som verkar leva loppan ÀndÄ ^^

Alexej
1

Jag tror inte att det ska vara meningen med att ha en minigris inne. Vi hade en liten galt, en lockhÄrgris, som inte vÀxte. Han lyckades pga hans pÀls och för att han var sÄ liten, rymma hela tiden under elstÀngseln och sprang rund överallt. Helst hoppade han in i sÀngarna och gömde sig dÀr. Men han kÀkade pÄ allt och förstörde allt. SÄ det var ingen hit.

Smullis
0

#22 En kastrerad galt? :/

Alexej
0

#23 Nej, han var okastrerad. Vi tÀnkte avla pÄ honom men han vÀxte aldrig mer.

Smullis
1

Okej, och han var alltsÄ delvis inomhus? Om jag fattat det rÀtt. En okastrerad galt Àr i stort sÀtt omöjlig att ha inomhus enligt andra grisÀgare :P

Alexej
0

Nej, han rymde bara hela tiden frÄn sin hage. Ofta lyckades han komma in och gömma sig i en sÀng. Det var otroligt fart pÄ honom, dröjde inte mÄnga minuter att grÀva sönder en rabatt med blommor. Men mest Àlskade han sin fotboll som han kunde sysselsÀtta sig under mÄnga timmar. Meningen var att han skulle betÀcka vÄra andra husgrisar och vildsvin men det blev inte sÄ.

Smullis
0

#26 Jaha okej, dÄ uppfattade jag det lite fel. TrÄkigt att det blev sÄ med honom.