Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettlantbruksdjur
Läst 1879 ggr
LeeKnow
5

Älskade kött

"Granskning av köttindustrin och dess konsekvenser för miljön och vår hälsa. Idag står köttindustrin för större andel av växthusgasutsläpp än världens transporter. Köttätare är ofta överviktiga och löper ökad risk för hjärtsjukdomar, cancer samt resistens mot antibiotika. Vad finns det för alternativ till storskaliga jordbruk? Hur kan konsumenterna påverka?"

urplay.se/170958

E-l-vira
0

Tack! Den får jag titta på senare

Medarbetare på klickerträning.ifokus

LeeKnow
0

Gör så :)

[Luss]
1

Mycket bra program! Tack! :)

Lavèn
0

Det var faktist väldigt bra!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Fidelia
1

Hela tiden får man höra att djurskyddslagarna och miljölagarna är bestämmelser från eu. Efter att ha sett detta inser man att det är kvalificerat skitsnack.

Jag är glad att jag håller mig till svenskt kött. Filmen handlar om de länder vi faktiskt får allt vårt importerade kött ifrån och mycket av det som beskrivs i fimen är direkt olagligt i Sverige.

Känns bra att vi ligger i framkant vad gäller djur och naturlagar.

[Luss]
3

#5 Känns samtidigt som att våra industriella djur inte heller har det så himla kul… Nog för att vi kanske ligger före många länder i regler för djurhållning, men inte på långa vägar så strängt som jag skulle vilja se det.

Jag gör det säkra före det osäkra och köper inget kött om jag inte sett med egna ögon hur djuren har haft det.

Till exempel har man ju intalat sig att KRAV-märkta ägg (till exempel) är jättebra. Sen går man in på kravs hemsida och läser " De får röra sig fritt inomhus i dagsljus på en yta av högst 7 höns per kvadratmeter." SJU höns per kvadratmeter! Det är ju så man mår illa. :(

Fidelia
0

Inga djur i fångenskap har det så bra som jag skulle önska, utom möjligtvis kastrerade utekatter som bor på landet. Finns många som tar väl hand om sina djur även inom köttindustrin. Det blir ingen lönsamhet annars. Djur som är olyckliga växer inte som de ska. Jag tror absolut inte yta är viktigast för djuren. En lugn o trygg miljö tror jag är viktigare. Det är snarare där det brister i stora djurbesättningar. Tyvärr är det höga kostnader som gör att man måste ha i mina ögon för många djur för att det ska löna sig. Betalningen för köttet har inte ökat i samma takt. Tyvärr är det ju så att när jag väljer att köpa svenskt är det ju inte bonden som får pengarna utan handlaren. De lägger på flera 100% på priset på svenska köttet de gett mindre för än det importerade. Skulle bonden få bättre betalt/kg skulle man kunna kräva att de har färre djur.

[Luss]
1

Jag tror inte heller att yta är det viktigaste för djuren, men att gå sju individer på en kvadratmeter är ju helt sjukt. Att höns är gjorda för att gå i en flock på 20-30 individer men får gå sammanpressade med flera tusen andra är ju bara så himla fel det kan bli. Jag tror inte att yta är det viktigaste, men jag tror att hönsen mått bra mycket bättre om de kunnat få röra på benen, för att ta ett exempel.

Sen tror jag att att det ger mer lönsamhet att ha olyckliga djur och ha många fler djur än att ha få men "lyckliga" djur. Jag tror inte lyckan i det sammanhanget gör varken till eller från när det räknas i pengar. Det lönsar sig helt enkelt inte att ha "glada" djur idag.

Det finns säkert en massa bönder som gör så gott de kan men min uppfattning är att det finns så mycket misär att det väger över.