Varg debatten
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Detta visar TYDLIGT hur "farlig" vargen är.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#2 Problemet ligger inte hos vargen, det ligger hos våra käära små hundar. Vargar undviker konflikt, därför det oftast leder till döden. Hundarna har tappat denna instinkt och går till direkt anfall när de får syn på en varg. Vargen måste försvara sig själv. Vargen tar säkerligen smällar och kommer dö en långsam död av infektioner från hundbett.
Bilder på hundar som blivit vargbitna betyder inget. Varför inte visa skadorna från bilolyckorna också? Många hundar (och andra djur) blir påkörda i bakdelen, som krossas totalt, men hunden dör långsamt med enorma smärtor tills den förblöder.
Sen ska vi inte TALA om hur många som dör i JAKTOLYCKOR därför jägare är pumpade med adrenalin och kan inte hålla gevär och skjutfingret stadigt.
Om jag ska dö i förväg så dör jag hellre i famnen på ett majestätiskt djur som vargen, än en rattfyllerist eller full idiot med en kniv i handen eller en klantig jägare.
http://rt.com/news/siberia-emergency-wolf-hunt-446/
Varning för starka bilder.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/vargdodade-hundar/
Dom här hundarna hade sprungit till husse för att söka skydd. Inte för att attackera vargen. Vargen attackerar för att försvara sitt revir. Ett revir kan vara flera mil stort och inkludera byar, samhällen och stora städer. Så här gör dom även när det kommer andra vargar. Då är det slagsmål på liv och död.
Många hundar har misst livet när helt vanliga personer är ute och rastar sin hund. Någon har till och med träffat på varg på altanen när dom var på väg ut. I år är det fler sällskapshundar än jakthundar som blivt vargdödade.
Reflektera även över att jag inte är någon vargmotståndare. Jag följer bara utvecklingen.
#3 Om du läste statistiken så kan du inte missat att det även stog om trafikdödade djur och då även hundar. Och hur man vill dö är upp till var och en. Undrar vad djurskötaren på Kolmården tyckte om sin.
Kanske vi ska göra oss av med allt som skrämmer oss och utgör ett hot mot vår exitens. Åh vänta, då måste vi utrota mänskligheten också.
Att lita på det som jägarförbundet skrivit är inget jag rekomenderar, de är motsvariheten till SD som vill utrota invandrarna i sverige.
Vargen har enorm betydelse för vårat ekosystem, så om du vill följa utvecklingen så ska du nog inte stödja den fakta som vägrar utvecklas. Det går inte att komma undan att vargen har lika stor rätt som vi att existera. Det är förjävligt att folk försöker leka allsmäktiga och bestämma hur världen ska se ut.
Mina argument är fattiga just nu, jag är trött och har en 10 månader dotter som rycker i byxbenet. Men jag hoppas att när jag avslutat mina studier på universitetet att jag kommer ha argument starka nog att övertyga den mest motsträviga jägaren och motargument som utplånar alla felaktiga rykten om vargen.
Hundar dödar katter och andra smådjur (andras husdjur) hela tiden, så kanske vi inte ska ha hundar längre…………….
#5 Jag får nog hålla med om att dina argument är skapligt fattiga just nu. Om det är kunskapen eller tröttheten får du avgöra själv. Visst är det jobbigt med en 10 månaders
Att jämföra jägarförbundet med SD var alltför magstarkt för min smak och har absolut ingenting med detta att göra. Det är en sak att läsa sej till kunskap och en annan att få kunskapen irl, så att säga. Så kom gärna tillbaka när du pluggat färdigt.
Om du läster vidare ang jägarförbundet och varg så finner du nog att dom jobbar för ett bevarande, men under kontrollerade former. Det står inget om det i länken. Men googlar du så hittar du lite smått och gott.
Lycka till med dina fortsatta studier
Har aldrig sagt att man inte ska läsa jägarförbundet, att läsa motståndarens argument är viktigt, men jag tar inte deras ord på allvar alltid därför har jägarförbundet har gjort många dumma och rent sagt vidriga saker på senaste tiden. Inte för att alla deras medlemmar är dåliga personer, har minst två jägare i vänskapskretsen.
Kunskapen har jag, men försöker kombinera studier med mammaledighet och min hjärna känns lite mosad just nu. Gillar inte kemi så värst mycket….. ;)
Jägarförbundets sätt att bevara vargen fungerar inte, under det tak som de kräver så kommer vargen lida av inavel och sjukdomar, vilket tvingar oss till att fortsätta ingripa genom att skjuta av och importera, skjuta av och importera. Det är inte hållbart.
Du behöver nog lite mer fakta om vad vargen verkligen är för djur. Människor har levt med vargen och studerat dem i flera år, men dessa som kommer vargen närmast har aldrig blivit hotade livet av en varg. Små byar i t ex italien lever så tätt med vargar att de då och då passerar genom byn, men dessa människor har kunskap och respekt för vargen, de säger att den ibland tar ett får eller en höna, men att den aldrig hotat deras familjer. Barnen känner ingen rädsla för djuren.
Att vargar och hundar har svårt att leva i symbios är något man får acceptera, då ena är ett vilt och andra är ett tamdjur. Det är inte samma som att lära hundar och katter leva i harmoni. Jag skulle bli ytterst ledsen om min hund blev dödad av en varg, men minst lika ledsen om hon blev påkörd i trafiken. Vilket som, så skulle jag inte kladra förararen och jag kan inte klandra vargen som faktiskt bara följde naturens lagar. Det är inte en hemlighet att vi har problem med hundar även här i Sverige, ta en titt på antalet hundar som omplaceras hit och dit, de flesta med mentala problem i brist på uppfostran. I grund och botten så är hunden bara en föryngrad varg, en varg som aldrig blir vuxen och det är därför vi kan leva med dem. Men en varg ser den varg som finns under de långa hängöronen och krulliga pälsen och en varg som stöter på en annan varg försvarar sig till döden.
Kan vi låta bli att blanda in dödsfallet på Kolmården, orsakat av uppnappade och kastrerade vargar som hålls i fångenskap (dvs. som hålls under allt annat än naturliga förhållanden) i den här diskussionen?
Det fallet har ingenting med den allmänna vargdebatten att göra!
Vad gäller varg och hund… ja, släpper man en hund (eller något annat tamdjur) löst där det finns vilda rovdjur riskerar de att fara illa. Släpp inte hunden om du har björn eller varg i området. Släpp inte den lilla hunden om du har lodjur på marken. Släpp inte heller i närheten av järv.
Håll ögonen mot skyn om du har en liten hund och släpp den inte om du vet att det finns rovfåglar.
Släpp inte hunden nära en motorväg. Släpp den inte på is som nyss har lagt sig…
Helt enkelt, gör en säkerhetsbedömning innan du släpper hunden.
Jägareförbundet verkar skenbart för ett bevarande av varg. Den population de är villiga att hålla i Sverige kan inte ge en livskraftig stam. För det krävs minst 500 individer men i praktiken snarare 1000. Det är siffror som ingen av jägarnas intressorganisationer accepterar.
Här hittade jag lite intressant läsning för den som är intresserad.
#8 Självklart ska man inte utsätta sina hundar för risker.