Dålig hundägare
Mitt emot mig bor en tjej som är fd. drogmissbrukare. Dock så är hon alkoholist nu. Hon har en liten underbar Engelsk staffordshire bullterrier hane. Han har det inte sådär jättebra.. Hennes "gubbe" brukar gå ner till puben i centrum och sen får han sitta där i flera timmar. Ända gången han får vara ute är när de går till centrum. Antingen får han sitta utanför affären eller utanför puben. Hon har tappat honom flera gånger och han har nästan blivit påkörd. Nu när vi satt och åt så hörde jag någon som skrek. När jag tittade ut genom balkongen såg jag att hon hängde ut genom balkongen (!). Hon bor bara på tredje våningen, men ändå! Hennes "gubbe" kom ut och skrek lite, drog in upp henne. Hon skrek AJ! du gör illa mig! Sen gick de in och bråkade.
Jag har även sett "gubben" slå hunden på tunnelbanan.
Hunden är otroligt gullig. Han älskar min hund och de har lekt lite några gånger. Men nu på senare tid så har han blivit riktigt skygg. Han vill inte hälsa på någon.
Jag tycker så otroligt synd om lilla vovven som får stå ut med det här dag ut och dag in. Jag vill så gärna göra något. Men vad? Kan man verkligen polisanmäla att hunden får sitta utanför puben på dagarna och att de bråkar?
Jag har funderat på att sno honom när han sitter utanför puben… 

Skaffa bevismaterial, så ska det nog gå att anmäla. Speciellt nu när det börjar bli kallt, då kan de fällas för djurmisshandel. Det satt en hund nere i centrum sju (!) timmar i min hemstad förra vintern, ägaren fick böter vad jag vet, kanske även någon annan åtgärd.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#1 så man kan alltså anmäla att hundar sitter ute själva?
Nu när det blir vinter kommer de förmodligen att ha hundtäcke på honom, det hade han förra året. Men han har ju ingen päls och täcket täcker ju inte hela kroppen 
Han kan sitta där i fyra eller mer timmar flera dagar i veckan. Hur ska jag skaffa bevis? Jag kan ju inte filma i flera timmar
Tack för svaret!
Absolut, bara det är "tillräckligt kallt" och man ser att hunden mår dåligt av det (skakar häftigt, frusna tassar osv). Det är ju stor skillnad om en lapphund eller en liten chihuahua sitter ute liksom, så bara det faktum att hunden sitter ute räcker nog inte.
Du kan ju ta en tur förbi på kvällarna med telefon i handen och filma sekvenser där hunden faktiskt fryser ordentligt, och försöka dokumentera tider osv. Du kan ju även försöka dokumentera när de bråkar osv. Bara skriva små noteringar liksom.
/Rebecca
Nu råkade jag bara hamna här och är inte insatt i ämnet, men om han sitter i koppel i flera timmar kan du anmäla det. Vad jag vet är det olagligt att ha en hund kopplad i flera timmar.. (exakt hur länge minns jag dock inte)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Djurskyddsbestämmelserna kopierat från sbk.nu
Max 2 timmar får hundar hållas bundna ute.Om du håller din hund inomhus måste du regelbundet rasta den utomhus, med hänsyn taget till hundens ålder och hälsotillstånd.Hundar bör rastas åtminstone var 6 timme dagtid, valpar ochäldre hundar oftare. Det är inte lämpligt att låta en hund liggaensam under en hel dag och inte bli rastad förrän ägaren kommerhem mot slutet av dagen. Det är viktigt att du som hundägarelöser rastningsfrågan på ett tillfredsställande sätt.Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag.UppbindningDu får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet under en lite längre tid kan du göra iordning ett inhägnat område genom att sätta upp galler ellernågon annan typ av avdelare.Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Dettagäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att tillfälligt binda en hund utomhus – men inte mer än högst 2 timmar och då endast på ett sådant sätt så att det inte kan skada hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.Hundar får inte bindas vid fordon, om inte en speciell uppbindnings anordninganvänds som hindrar att fordonet kan lämna platsen innan uppbindningsanordningen avlägsnats. Hundar får inte heller rastas eller tränas med hjälp av bil.
En tanke slog mig. Kan man inte bara ringa polisen när hunden suttit ute i två timmar? Har vagt för mig att de måste komma och hämta den då… Någon som vet?
Edit: om det är kallt alltså
#6 Jodå, om man säkert vet att hunden suttit flera timmar, och speciellt på vintern. Som jag skrivit i #1 så satt det en hund ute i många timmar i centrum förra året, och tillslut uppmärksammade någon det och gick till polishuset. Polisen tog med hunden till stationen och såg till att den hade mat och någonstans att ligga.
/Rebecca
Vad bra! Då kan man ju ringa polisen varje gång det händer. Till slut måste det ju bli följder av det.
#5 Om man analyserar texten du skickade så står det ju att man inte får träna sin hund med hjälp av bil.. Alltså får man inte träna hunden att hoppa upp och ligga i en bilbur?
Tänkte bara tillägga att det behöver inte vara kallt ute för att polisen ska hämta hunden.
Har fått ringa ett flertal gånger även när det inte har varit kallt och då har de också hämtat hunden. :)
Jag har inte sett honom utanför puben på länge, däremot så har jag sett de gå upp mot tunnelbanan flera gånger.. De har väl bara bytt ställe eftersom att de har blivit åtsagda så mycket… 
#9 Analysera hur du vill
Som jag skrev så är det kopierat från SBK,så ifrågasätt hos dom. Men vad jag kan läsa så står där:
Hundar får inte bindas vid fordon, om inte en speciell uppbindnings anordninganvänds som hindrar att fordonet kan lämna platsen innan uppbindningsanordningen avlägsnats. Hundar får inte heller rastas eller tränas med hjälp av bil.
Mao står där inget gällande bilträning som normala människor räknar som ex bur träning osv…
#12 Okej tack :D
#13 tror de menar att man inte får typ åka bil och hålla ut koppel genom fönster eller liknande.
# 14
Man får inte motionera hundar med hjälp av motorfordon, oavsett om det är snöscooter, bil eller moped etc… O oavsett om hunden är kopplad eller inte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#15 precis, och inga långa sträckor med cykel om hunden måste springa på asfallt.