Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: lantbruksdjur
Läst 3104 ggr
Itasca
3

Såhär får det inte gå till..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg våra hönor ut när vi hämtade dem från äggproduktionen. Äggen vi köper som ska komma från "Frigående" höns inomhus, men istället är ladugårdarna så fulla med hönor att de knappt kan röra sig, vilket såklart resulterar i sönderhackade kroppar. Hur kan en enda människa stå ut med att skada så många liv? Hur kan man tycka att man är så överlägsen dem att detta är RÄTT? Hur kan man titta tillbaka på sitt livsverk, och vara nöjd med det, trots att tusentals djur har gått igenom detta enbart för att tillfredställa EN människa? Det får bara inte gå till såhär.

Itasca
0

2

Sackum
0

Och folk undrar varför jag vill bli vegan…

Itasca
0

3

Itasca
0

4

Sackum
0

Helt underbart att dessa hönor nu får ett värdigt liv! Hur fick du tag på dem, köpte du dem?

Itasca
2

#2 Det är helt sjukt, att man kan stå ut med att se detta utan att göra något… Det gör att man får en HELT annan bild av människan än den vi försökt måla upp…

Geru
2

#6 Vilken bild av människan är det du syftar på? Du borde verkligen läsa historia om du tror att människor är snälla.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Itasca
1

De hör gjort sig hemmastadda idag, och påtat runt i hönsgården lite, men mest hållt sig inne. Förmodligen har de ju aldrig sett solljus förr. De förra hönsen vi fick från ett annat hönseri gick dock inte ur kartongen på två dygn, så dessa är klar modigare då de iallafall inte suttit ensamma i burar, tvärt om… Där inne var det ju proppfullt, de stod bokstavligen på varandra.

De är hur som helst riktigt goa hönor, ganska stora faktiskt. Men väldigt modiga trots allt och har ätit båda blomkål och potatis idag. En av dem har 5-åringen döpt till "Kattmat" och en andra till "Bakugan". De bor ihop med våran enda kyckling som blev kvar efter ett rävbesök förra månaden, men är inte alls trevliga mot denne. De är väl vana att behöva trängas och kämpa för maten, medan våran förra flock hade otrolig sammanhållning och var så härliga med varandra. Men just den hönan vi hade innan, som kom från ett hönseri, tvekade inte på att hugga till om någon var först på maten. Det blev bättre efter ett tag, men gick aldrig bort helt. Imorgon får vi se hur de mår!

Itasca
1

Sista bilden…

Sackum
4

#6 Jag känner igen det där, jag är så fruktansvärt besviken på hela människosläktet. Vi anser oss vara så civiliserade nu för tiden och lättar samvetet genom att skänka pengar till utsatta människor. Allt medan djurindustrin bara växer sig större och större, och är fullt accepterad. Det är politiskt korrekt att tycka det är viktigare att bönder ska få ha sina yrken ifred och att alla ska få äta vad dem vill än att miljarder djur ska få slippa bli torterade hela sina liv. För mig finns det inget vidrigare än detta.

Itasca
1

#5 Åh, ja, man önskar bara att man kunde ta dem allihop, nu när vi har en sådan stor gård, men det hade väl inte blivit bra det heller. Vi köpte dem där för 50 kr, vilket iof känder lite dubbelmoraliskt att sponsra dem, men jag vet inte… Hönorna blir löjligt personliga för mig :)

#7 Nej, jag menar att vi försöker måla upp en sådan moralisk bild av oss själva, hur vi är mer mänskliga istället för djuriska, vad nu skillnaden mellan dessa är. Men nu blev det lite OT tycker jag ;)

Itasca
1

#5 Åh, ja, man önskar bara att man kunde ta dem allihop, nu när vi har en sådan stor gård, men det hade väl inte blivit bra det heller. Vi köpte dem där för 50 kr, vilket iof känder lite dubbelmoraliskt att sponsra dem, men jag vet inte… Hönorna blir löjligt personliga för mig :)

#7 Nej, jag menar att vi försöker måla upp en sådan moralisk bild av oss själva, hur vi är mer mänskliga istället för djuriska, vad nu skillnaden mellan dessa är. Men nu blev det lite OT tycker jag ;)

Sackum
1

Jag är lite nyfiken på detta, hur kom det sig att du fick köpa dem och över huvud taget gå in till hönorna? Är ägarna bekanta till dig?

Och skämdes de för att lämna ifrån sig så otroligt dåligt skötta djur? Obestämd

Geru
1

#11 Man måste ju måla en bild för att få allt runt omkring att passa in i den, annars blir det ju aldrig förändring… Annars så ska man ju inte egentligen dömma alla ägg-farmare efter hur en beter sig.

#10 Så du anser inte att alla ska få äta vad dom vill?:p

Och ursäkta för OT.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sackum
2

#14 Jag förstår inte hur man kan tycka det väsentliga i frågan är att man ska få äta sin favoritmat, nej. Jag ogillar inte blandkostare, men jag accepterar inte deras "val". Och nej, jag accepterar knappt mig själv heller som inte är vegan än.

Geru
3

#15 Du har inget val annat än att acceptera deras val. Annars så är det ju så att dom kan låta bli att acceptera ditt val att bli veg/vegan. Och då blir det mindre roligt för dig själv.

Lika ska lika behandlas, eller hur är det?

Jag accepterar mig själv utmärkt som "blandkostare". Jag äter det som är gott, vad är annars vitsen med att äta? Mat nu förtiden är så mycket mer än bara bränsle.

-Stephen Hawking

Itasca
3

#16 Här håller jag faktiskt med Sacktum. Att bara är det som är gott skulle för mig kännas väldigt ansvarslöst och jag skulle aldrig klara av det, även om det klart skulle förenkla mitt liv.

Geru
2

#17 På vilket vis då? Varför är det ansvarslöst? Det är bara välja produkter som är okej så är det inte oansvarigt ur en miljösynpunkt. Och det där med moralen är någonting som inte är delat. Alla ser på det olika.

-Stephen Hawking