Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketthästar
Läst 8076 ggr
Sarah
3

Vatten på vintern.

Varje vinter hamnar vi i diskussion i stallet om vatten. Jag och en till kräver att våra hästar ska ha fri tillgång till vatten då de är ute, vilket är ca 14 timmar om dagen, medan övriga tycker att det är onödigt. Förra året löste vi det genom att vi hade våra hästar själva så fick de göra som de ville med sina, alla de fick kolik. Dessutom har de fri tillgång på torrt hösilage som gör det ännu viktigare. De kan ju äta snö och bla bla bla får man höra…

Men, till den verkliga frågan. Hur stort stöd har jag i lagen då jag kräver att de ska ha vatten på vintern?

Sehvrin
0

Enligt Jordbruksverket så ska hästar som inte ha fri tillgång till vatten kunna dricka sig otörstiga minsst två gånger om dagen http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/foderochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html

Mer exakt står det i föreskrifterna om hästhållning:

"3 §  I de fall hästar inte har fri tillgång till dricksvatten ska de erbjudas vatten och ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen jämnt fördelat över dygnet."

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sarah
0

ok, läst att de ska ha hela tiden men det var inte på jordbruksverket så jag var osäker. Men fördelat över dygnet, om de står inne har de ju vatten, men de dricker oftast inte på morgonen eftersom de vill ut.

[kent2]
0

I föreskriftsmotiven finns det angivet att lämpligt är att ge hästar som saknar fri tillgång vatten morgon och kväll. Observera också att t.ex. vatten från bäck eller sjö som håller inte dålig hygiensk kvalitet är tillräckligt för att man ska anse att de har fri tillgång till vatten.

Aviendha
4

Visst kan de äta snö, men jag har ändå svårt att tro att det kan klassas som vattentillgång i lagens mening..

Dessutom är argumentet ganska dumt av flera anledningar; det krävs massor av snö för att få relativt lite vatten (10 liter snö = 1 liter vatten har jag för mig att jag har hört som tumregel). Hästen lär ha svårare att äta/inte vilja äta nedtrampad snö, som även kan vara förorenad. Kall snö kan vara något de vill undivka att äta i mängder pga. kylan, så då kanske de inte orkar äta de enorma mängder som skulle krävas för att de skulle få i sig sitt vattenbehov.

HellviHumle
2

Snö räknas inte som vattentillgång!

HH

Ceciliaolucifer
0

I vårt stall har vi byggt ngt mkt finurligt som värmer vattnet vintertid ;)
Kan tyvärr ej förklara det bättre än så. Men det är mkt effektivt och vattnet fryser aldrig.

Sen finns det tunnor idag som man kan köpa för sånna här ändamål på vintern.

Men jag tycker att det är en självklarhet att dom ska få ha tillgång till vatten inomhus likväl utomhus.

redan
2

Ni kan väll bara gå ihop och köpa en sådan tunna. Eller flytta hästarna till ett annat stall som har vatten ute.

Reta inte upp er på saker, utan gör något åt det. Det blir bara otrevligt om man inte är sams.

mvh

Elshira
1

Vi har haft många kolikfal när jag var yngre pga att mamma matar med ögonen och hur feta det var och inte med tanke på tuggtid.

Vi har fri tillgång på vatten innomhus och på vintern brukar de gå ute 10 timmar ungefär den mörkaste årstiden om det inte är svinkallt och är ruskväder (typ stormvarning eller hällregn).

Men kolikfall har vi dock haft året runt ungefär lika mycket oavsett sommar/vinter.

Just nu får hästarna fri tillgång av mig (små p-ponnyer på 250-300 kg och äter ca 6 kg hö/dag), och när vattnet börjar frysa så slutar jag ge dem ute. (De har fri tillgång inne).

De dricker dock lika mycket nu som på vår och höst (på sommaren dricker de givetvis mer) bara det att de dricker allt inne nu på vintern. Våra ponnyer dricker ungefär 15-20 liter/dygn beroende på storlek och om de rids (lite lätt) eller ej. Det låter väll rätt vättigt då stora hästar på 5-600 kg dricker ca 30-40 liter.

Det ska väll kanske tilläggas att våra hästar får vatten ur hink och inte vattenkopp (vilket nästan alltid är bättre, och man ser hur de har druckit), och än har jag inte fått något kolikfall trots både fri tillgång (=mer) hö och vinter :)

Men jag håler med om att man borde ha vatten ute även på vintern och framför allt i ett stall med inackorderingar. Det finns ju betydligt billigare modeler än thermobar, de från nordpost kostar halva pengen… Jag tänker införskaffa mig en sådan så fort jag får ett jobb (pluggar just nu men har i princip garanterat jobb efter det dvs i höst).

Hakuna matata!

sus-sharon
0

den fria tillgången på grovfoder bör varken göra från eller till vad gäller kolikfall. om ni har förhöjda antal kolikfall i stallet är det troligt att detta beror på ngt annat, t.ex. om ni har gemensamt kraftfoder som blivit skämt på något vis, hästarna har möjlighet att få i sig jord/sand i hagarna, snöätare osv.

du har tyvärr heller inte något lagstöd i att kräva fri tillgång på vatten, eftersom minimikravet som finns reglerat är att hästen skall kunna dricka sig otörstig minst två gånger per dygn - detta gäller oavsett årstid och kan alltså praktiseras även under ex. sommaren. (se även länk till föreskrifterna i #1).

det är således bättre att försöka sätta sig ner med berörda personer och ta en diskussion om saken, alternativt själv se till att ansvara för vattenförsörjningen (typ av kar, tillgång osv) om man inte kan komma överens.

klart är dock att argumentet "de äter snö" (vilket är rätt vanligt) inte håller måttet.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah
0

INget gemnensamt utom vattentillgången, De vet jag pratat med trycker alla på vikten av vatten under vintern. Nu dog en av hästarna i stallet, inte i kolik, men ägaren har blivit mer orolig över sin häst och de nya i stallet vill alla ha vatten, så det har löst sig. Lathet har gått före tidigare, men nu är det bra igen.

Lavèn
0

hoppar in här bara litte ;)
Men vi hade en häst som fick kolik på vinten och det var för att han åt snö!

Så självklart tycker jag att hästarna alltid ska ha tillgång till vatten!

när jag kommer hem från skolan så fick man gå till häst hager och smälla sönder isen så att ingen ska få kolik :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

giffan
1

Här har vi fritt med vatten under sommar vår. höst men inte under vintern, då får dom bara inne i hink. Och alltid vatten före mat när dom kommer in.

Vi fodrar inte i hagen dom har fritt inne.

Då vi har hästar ute och fodrar dem, ex lösdrift så fyller vi morgon och kväll. Är det tillräckligt många så håller dom ett hål öppet, och gör dom inte det så dricker dom när man har ur isen och fyller. Ger ljummet vatten så fryser det inte lika snabbt. Har nästan aldrig haft kolik på någon häst.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Sarah
0

De enda kolikfall vi haft i stallet är på hästar som haft fri tillgång på hösilage men inget vatten under dagen. Jag ser ett samband även om det inte är bevisat :)

Banankaka320
1

Ang. Äta snö. Jag vet att människor INTE ska äta snö om vi fastnar i ett berg eftersom de tar så mycket energi på att smälta snön i munnen/kroppen att det itne är värt det. Så kan tänka mig att de gäller hästar också

[Shettisar]
1

Man behöver inte köpa de "dyra" termobarerna som finns när man kan bygga en egen på ett enkelt men smart sätt. Kolla här.

Att låta hästar äta snö för att ev stilla törst är enligt mig en dumhet som bara ställer till det för hästens mage.Skulle ni själva dricka iskallt vatten när ni är ute i kylan? Tror inte det. Kolik är inget trevligt kan jag säg.