Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 8621 ggr
CepeSnuffe
0

Kan äggen räddas?

Vet inte om detta är rätt forum men jag gör ett försök.

Såhär ligger det till.

Min pojkvän jobbar som lastbilschaufför och på deras åkeri har två strandskator bestämt sig för att slå sig till ro och bilda familj, mitt i en grushög som åkeriet ska sprida ut och använda till sin gårdsplan.

Fåglarna har lagt 3st ägg mitt i grushögen och vi är lite oroade över hur detta ska sluta då personerna som ansvarar om detta antagligen inte kommer ha tillräckligt med tålamod eller sympati för att vänta till äggen kläckts.

Så min fråga till er som vet är, vad ska vi göra? Kan vi flytta äggen till ett säkrare ställe eller kommer föräldrarna att ignorera äggen då?

Är jätte tacksam för svar och hoppas på det bästa (:

Tack på förhand!

[kent2]
0

Svart är tyvärr troligtvis inte., möjligtvis skulle man kunna ansöka om tillstånd för att få plocka in äggen och artificiellt kläcka dessa för att sedan handmata ungarna, men det är rätt långsynt.

Den bästa möjligheten är att vädja till ägaren till åkeriet.

CepeSnuffe
0

Ja det ska jag absolut göra (: Hoppas verkligen att han lyssnar och ger dom stackarna en chans.

Det du sa innan om artificiell kläckning va väldigt bra att höra iallafall, även om det är som du sa ganska långsynt. Då vet jag att om jag skulle misslyckas med att vädja till åkeriet så finns det en liten chans iallafall.

Tack så jättemycke för svaret. All info jag kan få om detta värdesätter jag högt (:

Lynxonthepeak
0

Det går inte att flytta ett fågelbo.

Söka tillstånd för att ta äggen tar längre tid att få svar på än det tar för äggen att kläcka.

Tar man bort boet tidigt lär de lägga nya ägg någonannanstans förhoppningsvis.

HellviHumle
0

De ruvar i knappt fyra veckor. Kanske kan de vänta tills dess? Har för mig att ungarna lämnar boet strax efter kläckningen.
Frågan är väl om det är ens är tillåtet att medvetet förstöra ett bo med ägg.

HH

Aviendha
1