Veterinär på djuraffären?
Nu har våran djuraffär börjat med något nytt. En gång i vecka kommer "deras" veterinär vara där för att "ta emot dig och ditt djur". Det låter ju faktiskt riktigt bra kan man tycka. Men sist jag kollade L80 så fick sådan verksamhet inte bedrivas i djuraffärer: 5 kap 7 § "Veterinär verksamhet eller andra former av konsultations- eller serviceverksamhet, som innebär mottagning av djur, får inte bedrivas i en zoobutik, djurgrossistanläggning eller liknande anläggning."
Jag har varit in på deras facebooksida och frågat dom om detta verkligen är ok. Och får jag inget svar där så går jag väl ner och pratar med dom. Men frågan är vad kan/borde man göra om dom inte bryr sig? Är det verkligen värt att anmäla sånna "pettitesser"?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är själva mottagningen av djur som är den springande punkten och förekommer sådan anser jag definitivt att du ska göra en anmälan. Anledningen till detta är risken för sjukdomsspridning mellan de djur veterinären tar emot och de djur som finns till salu i butiken.
Jo men det var det jag tänkte också. Fast anmäla är det sista jag vill göra då jag försöker hålla mig på god fot med dom (dom lyssnar bättre då). Men i värsta fall får man väl lov att göra det… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Kan man lösa frågan på ett annat sätt är detta att föredra och jag delar din uppfattning att det är bättre att hålla sig på god fot än att dra in myndigheter i onödan.
En sak som kan fungerar är att man diskuterar möjligheten till att veterinären finns där men endast för att svara på frågor. Djuret får inte följa med in i butiken, vid behov kan veterinären i stället gå i från och öppna mottagningen på kliniken.
Jaså så det är olagligt? Lustigt att en djuraffär där jag bor precis nyligen öppnat en liten vet,klinik i sin djuraffär.. :P
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
I allra högsta grad, och det med en vettig anledning. Det är nog problem med risken för smitta och smittspridning när man sätter ihop så många djur och djurarter på sån liten yta utan en tanke på karantän och hälsokontroller.
//Lamina
Okej.. Men hur är det då ens möjligt att få tillstånd att ha vet. verksamhet i djuraffär när det nu är olagligt? Väldigt underligt..
#6 Det kanske inte direkt tar upp var verksamheten bedrivs? Eller så är det någon mupp någonstans som har missat nånting.
//Lamina
#7 ja kanske det. Men djuraffären jag känner till är en stor kedja, men det kanske fifflas med dom med
Dom måste ha en egen ingång, så är det grönt. : )
Som 9 säger har de egen ingång så kan man mycket väl ha det i samma byggnad :) Väldigt smart att ta smådjur för lite enklare kontroller som vacc spruta osv men sjuka djur tar jag mer till vetrinärklinik o far inte iaf till snabbmotagningen på en zoobutik. Tycker ni ska ta o kolla närmare o verkligen anmäla detta om de inte har egen ingång :)
När jag var inne i djuraffären såg jag bara som hastigast att de hade en klinik där och att det var en stor öppen ingång i affären. Tror inte den har en egen ingång då affären befinner sig i ett stort köpcentrum.
Så vitt jag vet så finns det bara 2 ingångar, och den bakre tar man knappast in djur igenom.
//Lamina
Man får ta in djur i butiken för kloklippning och liknande saker. Om veten bara är där för att "hjälpa till" så tror jag inte att dom kan säga så mycket. MEN om det ligger en vet-klinik i butiken utan en egen ingång, då kanske det bör kollas upp. Man går ju till veten OM djuret är sjukt, så det är logiskt att alla djur som passerar inne i butiken är sjuka. Men att be en vet titta på ett friskt djur och bara ge råd utan deb, så torde det vara OK.
"verksamhet"
På hemsidan till djuraffären hos mig står det
NYHETER
Fullständig veterinärklinik i anslutning till butik med Leg.Veterinär
Välkommen in!
TS Kan det tänkas att dom bara tar hand om vaccinationer och kloklippning?
Vi har en stor djurartikel butik här som har veterinären där i gång i veckan för vaccinationer enbart. Dom har alltså ingen husdjursförsäljning utan bara artiklar.
#15 Öppnar man en veterinärklinik så kollar man nog upp tillstånd och annat innan man slår till. Kan det tänkas att det kan vara så? Eftersom det är i ett stort köpcenter också
Intressant det här. Berätta gärna hur det går.
#16 Iofs, men frågan är varför man skulle ta dit en av länets bästa veterinärer bara för att klippa klor och vaccinera… 
//Lamina
#16 Jag har lite svårt att ta mig dit, eftersom jag inte har bil. Men om jag tar en "utflykt" dit nästa vecka så ska jag se hur det ser ut.
#17 Ja, du har nog rätt där. Men jag undrar just om inte en veterinär som denna kollar upp så allt går rätt till
Det brukar dom jag anlitar vara jätte noga med. Annars ligger dom pyrt till med licensen.
#18 Du får göra en spännande "utflykt" dit och berätta sedan
Intressant! Jag hade också antagit att man inte får öppna upp en veterinärmottagning i en djuraffär baserat på lagtexten.. Det kanske har att göra med hur det är upplagt? Tänker att det kanske är okej med "korsande flöden" men att själva undersökningen/behandlingen inte sker i djuraffärslokalen utan att det finns ett eget rum för den saken?
Paulina
Men borde man i det fallet inte prata om butikslokal, jämför 5 kap 4 § L80.