Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 4230 ggr
Vincent...
1

Minkfarmar

HEJ ALLIHOPA!

hittade detta videoklipp när jag på svt play.

det var inte kul att se på när minkarna blev dödade för sin päls!

är det lagligt att ha nät golv ?

tyckte också att minkarn behandlades illa och att dom hadde jätte små burar!

här är klippet om minkfarmar:

http://svtplay.se/t/103478/minkfarmarna

är du lite känslig borde du kanske avtå att se detta!

HAHAHAHAHAHA…..

[Sniff]
1

Jag såg det igår och blev så arg och ledsen. De sa något med att vi alla ska dö någpn gång och att det därför är okej att döda minkarna. Sjuka människor! Skrikandes

Mantissa
2

Jag har inget moraliskt emot minkfarmning. Man behöver päls lika lite som man behöver äta kött, det är ett val man gör så jag ser inte att det skulle vara värre än att hålla tex kor och grisar om man sköter dem väl.

Men burarna de hålls i är åt helvette för små. Dessutom med nätgolv som du påpekade, vilket är förbjudet för kaniner och marsvin då det skadar deras fötter. Trots nätgolvet så såg hygienen minst sagt undermålig ut. Dammigt och äkligt.

Varför inte dessa går under samma av jordbruksverkets fastställda utrymmes krav för illrar förstår jag inte. De är så pass likvärdiga i storlek och beteende. Man skulle inte ens få hålla en dvärgkanin på en så liten yta, inte i närheten.

Avlivning med koldioxid är i alla fall ett litet steg upp från avlivningen med el som jag sett förut förekommit. Men jag blev illa berörd när han öppnade lådan med nygasade minkar och såg at de låg i en stor hög därinne. De ska för fan inte behöva trampas av varandra!

Minkfarmaren sa vid ett tillfälle att man valde att bli minkfarmare för att man gillade att arbeta med djur. Om det förekom umgänge med dessa djur annat än flytt mellan burar och avlivning så framgick det inte av dokumentären. Vad får en sk djurälskare ut av detta?

Vincent...
2

tycker inte att dom har det bra!!!!!

HAHAHAHAHAHA…..

[Sniff]
1

Jag tycker att det är lika hemskt med köttindustrin och alla andra industrier som utnyttjar djur. Inga djur ska behöva leva för att dö. Jag blir så arg på männoskor som inte förstår att djuren också känner.

Vincent...
0

#4 håller med dig helt och hållet!!

HAHAHAHAHAHA…..

Lavèn
2

Runt 15:15 eller en stund efter säger han typ: Det är jobbigt eftersom man har skötit om de här djuren i 6 månader och nu ska man avliva dem!

Om man tarhand om ett djur så gör man det med kärlkek och inte har dem i små galler burar!!!!!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Vincent...
0

jag tycker inte det ser ut som dom älskar djuren för att dom bär minkarna i svansen så att dom skriker och älskar man sitt djur har man dom inte i så små burar med nät golv!

HAHAHAHAHAHA…..

PandanNilsson
0

Jag behöver inte ens se klippet för att förstå sitvationen. Säger som du Vincent… Det är hemskt.

Och de lever inte så bra och det är det som är felet! om folk inte kan förstå det. Det är igenkligen inte så mycket fel med päls industri förutom att djur hållningen är för jävlig och att djuren dör plågsamt.

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Vincent...
1

ja tycker att det måste bli en bättre djurhållning på minkfarmar!

HAHAHAHAHAHA…..

[Shettisar]
5

Är emot minkuppfödning,MEN de följer reglerna för burmåtten osv.Anledning till nätbotten är för att minkarna inte ska bli smutsiga av urin och avföring,precis som burhönsen mao. Minkar är argsinta djur därav handskar och att de fångas i svansen.Så länge människan köper päls så lär minkuppfödning finnas så är det bara.

[Doglovers]
0

Har inte sett filmen. Är den svensk?

[Shettisar]
1

#11 Japp, visades förra veckan på tv2 tror jag det var..

Play

[Doglovers]
0

Okey. Då följer dom nog lagstiftningen, även om man tycker det ser för eländigt ut. Alla djuruppfödare har en hel massa lagar och regler att följa och dom har ögonen på sej, så jag tror ingen vågar fuska.

[Shettisar]
1

I lokaltidningen stod det idag att Djurens rätt(heter dom så än?) hade lagt in en anmälan.Minkfarmaren i fråga hade en tam iller i en av burarna vilket inte är lagligt då buren till just illern är alldeles för liten.Sen var det detta med att de slängde in minkarna i en avlivnings vagn och enligt lagen så ska de avlivas direkt,vilket inte gjordes utan de samlade in de minkar som ska avlivas och sen gick de till en byggnad och kopplade till gasen. Dessutom var det en privat person uppåt landet som anmält minkfarmaren eftersom han blev kallad till ett stall där en mink uppehöll sig.Denna infångades med bur. Anmälaren ansåg att farmaren inte fick göra detta utan tillstånd.

[Doglovers]
2

Okey. Allt ska gå rätt till. Är inte så väldans förtjust i minfarmeriet, ärligt talat. Men om dom nu ska ha det så ska det vara tjänligt för djuren och det ska även gå rätt till. Annars ska man ta dom i öronen, hårt.

Silvestris
3

85% av de svenska minkfarmarna följer inte svensk djurskyddslagstiftning och trots detta tillåts det fortsätta. Minkfarmarna har haft till 2010 på sig att åtgärda de problem de har med tex. stereotypa beteenden. De har inte lyckats. Det är 2012 nu och likt förbannat håller de på. Det blir inte bättre. Ja, burarna blir ett par centimeter högre med jämna mellanrum men det är inget värt så länge minkarna inte kan få utlopp för sina naturliga beteenden. De får inte utlopp för sina jaktbeteende och de kan inte komma undan andra djur. Detta är grovt djurplågeri om vi betänker att minkar är solitära predatorer!

Vi kan tacka Alliansen (främst C) för att minkarna fortfarande lever i misär då de rev upp det lagförslag som den tidigare regeringen hade lagt gällande minkuppfödning.

Minkuppfödarna har även fått uppdrag att avla för tamare djur för att minska stressnivåerna hos djuren. Detta avelsarbete är så gott som ignorerat. Man avlar för att få bra pälsar, inte trevliga djur, eftersom det är pälsarna som ger pengar.

Minkuppfödningen är en av Sveriges största skamfläckar.

[Shettisar]
1

Jag förstår det du skriver och jag tycker också det är helt j**la horribelt att sådan uppfödning ska få finnas. Men i grund och botten är det ju åter igen människan som orsakar dessa uppfödningar. Främst balt länderna men också asiater om jag förstått saken rätt? Säkert andra länder också.Jag kan inte se något som helst snyggt med att bära päls alls.Pälsen är finast på det djur som det tillhör från början,MEN använder inte drottningen själv päls? Och så länge vår egen kunga familj bär det så kan man nog inte göra så mycket mer än att antingen sträva efter djurets behov eller att helt förbjuda det..Blir tokig på fruntimmer (och karlar) som tror sig vara bättre än övriga bara för att de struttar omkring i pälsar. Gäller nog bara att ligga på och betydligt hårdare än vad som gjorts hitentills.Att bära sig illa åt som en del gör (släpper ut minkarna osv) hjälper absolut inte.Det är i slutändan djuret som åter igen blir lidandes.

Silvestris
1

Problemet idag är ju att vi har en regering som inte strävar efter att förbättra minkarnas förutsättningar. Vi har dessutom myndigheter som tillåter att en majoritet av minkuppfödarna bryter mot rådande lagstiftning. Det är helt absurt. Folk förfasas på facebook över att dvärghundar föds upp på enorma farmer i öststaterna. Dessa hundar har det 100 gånger bättre än de svenska minkarna och de svenska minkarna kan vi faktiskt hjälpa.

[Shettisar]
0

Hur ska de hjälpas om det stoppas av regering/myndigheter?

Silvestris
2

Hur ska minkarna hjälpas? Först och främst kan vi ju välja en regering som bryr sig mer om kännande varelser väl och ve än om människans penningpung.

[Shettisar]
0

#20 Bara det blir ett näst in till ouppnåeligt projekt.För regeringen och partierna ljuger sig lika blå inför valen var gång.Och svenskarna går på det… Rynkar på näsan

[Myraan]
1

Det är sjukt. Helt sjukt, men jag håller med er. Det är lika sjukt att minkarna, och andra djur som också föds upp och blir dödade för sin päls, som det är sjukt att djur föds upp för att bli mat.

Det bästa man kan göra för att hjälpa minkarna är att helt enkelt inte använda päls, och informera andra om det.

Riktigt bra att såna här program visas!

vallhund
1

# 17, jag tror faktiskt att folk kan tänka själva o inte låter sig påverkas av om kungafamiljen använder päls eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Shettisar]
1

#23 Klart folk kan tänka själva, vad jag var ute efter var att när självaste drottningen kan strutta runt med päls så visar det att Sverige och svenskarna tiger och blundar för pälsindustrin. Av veckla monarkin och in med en ny regering som har empati och känner för alla väsen oavsett art!Skrikandes Svenskarna har det land de förtjänar !

[Myraan]
0

Ohhhh, när drottningen hade pälskappan, herreeegud. Jag blev också riktigt upprörd. får ju fan skämmas!

redan
0

Helt underbart att vi bor i ett land som kan värna om ALLA. Utbilda djurskyddshandläggare så att djuren hela tiden får det bättre, klubba nya lagar om djur så att det hela tiden går frammåt, hålla kvar rika människor i Sverige så att de kan inbringa skatt som kan gå som bidrag till fattiga människor och bekosta utbildningar, värna om småföretagen som kan skapa jobb och skatteintäkter, ge trebarnsmamman som jobbar häcken av sig 1000kr till / månad m.m. så att Sverige håller sig utanför den kris som annars är så uppenbar i resten av Europa.

[Doglovers]
3

När jag fyllde för några år sedan fick jag en mycker vacker pälskappa av säl. Ursnygg. Säkerligen svin dyr också. Den var ett arv och den hade många år på nacken. Men jag vågade inte använda den då en del idioter sprayar färg på kläderna. Den var alldeles för snygg för att jag skulle riskera att roa några aktivister.

Den sålder till en lycklig tjej på Färöarna.

Så fort folk får se en päls så tror ni att den är sprillans ny. Många många pälsar är väldigt gamla. Så pass gamla att förbudet inte fanns då. Sköter man sin päls kan den klara flera generationer. Så dessa pälsar som kungahuset använder och många andra behöver inte vara nyproduserade.

Och när dom nu finns, så är det väl synd att inte använda dom. Ska djuren dött helt i onödan…?

Nya pälsar är jag emot. Det finns många snygga i konstmaterial. Kanske inte så miljövänliga som en äkta kanske.

[Myraan]
3

Även om pälsen är gammal tycker jag inte att man ska bära päls. Det symboliserar att man är för päls och det är nog inte många som vet i fall pälsen är gammal eller inte. Fortsätter folk att bära päls så kommer knappast andra att tycka att det är fel. Och på så sätt fortsätter allt.

[Sniff]
4

#27 "Och när dom nu finns, så är det väl synd att inte använda dom. Ska djuren dött helt i onödan…?"

Eftersom en utomstående inte kan se hur gammal pälsen är så visar man, oavsätt hur gammal den är, att man gillar att bära päls och att man stödjer uppfödning och avlivning av djur för det syftet.

Om efterfrågan på päls minskar kommer också tillverkningen att minska.
Jag tycker inte att det är okej att ha päls och tänka att det ändå är lika bra att använda den för att den redan finns, för då kommer det aldrig bli någon skillnad.

[Shettisar]
3

Jag bryr mig inte om ifall det är en gammal eller ny päls. Päls som päls och jag tycker inte det är okej. Är man emot pälsdjursuppfödning så ska man väl inte använda päls? Ärligt talat så tycker jag att päls på en människa är det fulaste som finns.Ursäkta mitt uttalande nu,men jag förknippar pälsbärande kvinnor med baltisk prostituerad,varför vet jag inte men det är det första jag tänker på när det kommer en pälsbärande kvinna.

[Doglovers]
1

Men då måste det ju vara likadant med skinnstövlar, skinn byxor och sånt. Det kommer ju också från djur. Jag vet, dessa djur har ju gått till mat också. Men etiskt sett?

[Myraan]
0

Det håller jag med dig om. Men de har ju i alla fall inte dödats bara för skinnet som sagt. Men jag undviker både skinn och päls.

[Sniff]
1

All form av utnyttjning av djur ska stoppas, tycker jag.

vallhund
2

# 33

Du har tam/husdjur, är det för din eller deras skull? Du föder upp o säljer deras avkomma, är det för din eller för djurens skull?

[Sniff]
3

#34 Det har du rätt i, jag är väldigt kluven i den frågan. Tycker det känns lite fel att avla på djur, men ja jag har en hamsterkull och jag har en hund. Men jag försöker att göra det till ett liv tillsammans, så att vi alla ska vinna på det. Svår fråga det där, tycker jag. Jag köpte min hund för att jag vill dela mitt liv med en hund, och jag försöker ge honom ett bra liv. Jag vill inte leva ett liv med endast människor omkring mig.
Jag tycker väl att vi ska leva med djuren, inte av djuren.

Men det är en sån grymt svår fråga, jag vet att jag säger emot mig själv, men jag har inte hunnit fundera klart på det än. Det beror ju på hur man är mot djuren.

[Doglovers]
1

#33 Att ha djur är nog inte riktigt att utnyttja dom.

Då kan vi vända på det och säga att djuren utnyttjar oss för sin bekvämlighets skull. Vi jobbar dygnet runt för att serva dom. Ger dom mat och motion. Går ut med dom i ur och skur, går till veterinären och kollar hälsan. Lägger ner massvis med pengar på dom , allt för att dom ska ha det bra och bekvämtFlört

[Myraan]
0

Stämmer, men är inte det våran skyldighet som djurägare? :)

[Doglovers]
0

#37 Om det är mej du menar, så är det vår självklara plikt. Ville bara vända lite på det.

Jag har en drös med hundar. Jag sköter om dom dygnet runt och dom sköter om mejFlört

[Myraan]
0

jag gör inga direktlänkar för det verkar tyvärr inte funka från den här datorn, irriterande! Men det låter ju bra det, doglovers :)

[Sniff]
0

Jaa det har ni rätt i, det beror ju så mycket på hur man behandlar djuren och vad man gör med dem. Djuren får ju så mycket av oss, så det är ju klart att vi ska behandla dem bra. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, liksomGlad Själv skulle jag nog inte överleva utan mina älskade djur, för de är ett så stort stöd.

Men de djurägare som plågar och slår sina djur är hemska, det är inte rätt. Och allt där man föder upp djuren för att döda dem är bara så fel, tycker jagRynkar på näsan

[Doglovers]
0

#39 Då har du samma problem som mej. Kan inte heller länka härRynkar på näsan

[Doglovers]
0

#40 Du tänker mycket fintFlört

vallhund
0

# 35

Tack för ärligt svar! Själv började jag med hundar när jag behövde dem för djurhållningen, mjölkkor o finullsfår, de blev kvar, hundarna altså, katter är superba rått o musutrotare. Hästar hade jag för miljövänligt skogesbruk.

[Shettisar]
0

Länka genom att markera ett ord i den mening ni skriverFlört

redan
1

Jag annvänder skin och lädersaker dagligen. Ett jättebra material inte minst till hundar och hästar, men även skor, skärp, skydd och jackor. Päls köper jag gärna, senast köpte jag en tröja men päls i januari. Päls är varmt och vackert. Skulle det finnas djurkravmärkt skin/päls, skulle jag dock absolut köpa det istället, även om det var dyrare. ; )

Har flera ärvda plagg i garderoben som jag dock aldrig skulle annvända pga tillåten terrorism i Sverige. När polisen börjar göra sitt jobb, lovar jag att börja annvända plaggen. ; )

[kent2]
1

#45 Som tur är har samhället börjat sätta åt dessa och det är bara att hoppas på att man fortsätter agera. Odemokratiska metoder och kriminalitet ska imotarbetas på alla plan och det finns som du skriver endast ett ord som passar bra och det är terrorism.

redan
0

V 63%

S 59%

MP 40%

KD 31%

C 23%

FP 13%

M 13%

Av det som inte jobba kvar i rikstagen sedan 2010, går på garantilön och anser inte att det är aktuelt att ens söka jobb. Detta är VÅRA skattepengar, som vi slitit för att tjäna ihop. Det är inte heller små löner, utan löner även över 35 000 kr/månad. Vissa har inte ens skrivit in sig på arbetsförmedlingen.

Att rösta på ett parti, betydet inte bara att man rörstar på det dom vill, utan även på deras mentalitet.

[Doglovers]
0

#47 Va…! vad menar du…? är det så många procent som skiter i att söka jobb och lever på det vi betalar dom… ? Eller har jag fattat helt åt pipan?

Silvestris
2

Det är ju ett systemfel, men när det funkar så är det väl knappast konstigt att folk lever på de pengarna och ägnar sig åt självförverkligande än på att söka jobb. Ska vi snacka mentalitet kan vi ju nämna MP-politiker som suttit i EU- parlamentet som skänkt bort sin extralön till välgörenhet. Eller för att återgå till frågan, minkar. Alliansen tycker att det är viktigare att en klick människor kan tjäna pengar än att djuren de tjänar pengar på ska leva drägliga liv. Mentaliteten djurplågeri är okej så länge vi tjänar pengar på det förefaller för mig genomrutten.

LeeKnow
0

Hatar mannen när han fångar minken och släpper in den i deras burar!

Och säger "Ja här har du det bättre. Nu är du hos folk som tycker om dig och inte hos folk som vill ta livet av dig" Jasså, minken skulle haft det bättre om den vart fri!

redan
0

#49 Ja, verkligen ett otroligt "systemfel" ; )

En MP-som skängt bort en lön. Gattis.

Alliansen anser inte att minkarna har det bra, men dom anser säkert att även sjuka bör få vård, och att därför det vore klokt att fasa in nya regler, så att näringen inte går under, och skatter till de sjuka kan komma in och näringen behållas inom landet i kontrollerade former. Titta på vissa jordbruksrelaterade företag i Sverige, och säg mig, vinner djuren på att jordbruksnäringen i Sverige går under, så att vi måste importera mer än vi redan gör? Eller ska vi försöka rädda vad som räddas kan, genom ett akivt val av våra inköp.

Silvestris
1

Jo, Alliansen skiter i minkarna. Några andra slutsatser går inte att dra av den politik de har fört. De anser inte att minkarna har rätt att få utlopp för sina naturliga beteenden. De verkar anse att det är helt okej att 85% av minkfarmarna bryter mot dagens mycket dåliga lagstiftning.

Vi ska för allt i världen inte försöka rädda så gruvlig djurhållning som minkhållningen. Med ditt resonemang kan vi ju dra igång barnarbete här hemma och försvara oss med att det är bättre att svenska barn syr H&Ms kläder eftersom vi här kan garantera mer drägliga arbetsförhållanden än de kan i Asien.

Skämmes tamejfan för den som på något sätt försvarar dagens minkfarmning.

calendrium
2

Har inte läst tråden. Men, jag har funderat lite på det här med minkfarmer i Sverige - om vi förbjuder minkfarmer här, kommer ju fortfarande efterfrågan på päls finnas kvar. Kommer inte det leda till att man börjar importera päls från andra länder isåfall, tex kina, som kanske har ännu sämre djurskyddslagar än oss?

Bara en tanke..

Mantissa
0

Jag tycker inte att de ska förbjudas, men reglerna för hållande av pälsminkar bör inte vara sämre än de för hållandes av tamillrar.  
Lika så bör höns och kyckling för matproduktion inte ha mindre utrymmeskrav än en vaktel/fasan av likvärdig storlek. Allt annat är hyckleri.

#53 Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker inte att det håller. Vill man dra det på sin kant så kan man ju hävda att "vi borde införa dödsstraff i sverige, för här dör de dömda i alla fall med en injektion, vilket kan tyckas bättre än att stenas till döds som sker på andra ställen"
Det är bara upplysning som har kraften att permanent ändra ett förhållande till något bättre. I takt med att välfärden ökar så höjs även djurens status, men visst går det frustrerande långsamt.

Silvestris
1

Vi ska inte förbjuda minkfarmning. Vi ska bygga upp en bättre lagstiftning så att minkarna kan leva drägliga liv. Om det leder till att minkfarmare lägger ner, så be it. Om det innebär att fler minkar föds upp under sämre förhållanden i andra länder, so be it. Som sagt, ska vi tillåta barnarbete här i Sverige bara för att vi kan garantera bättre arbetsförhållande för barn än de kan i Asien?

Ska vi verkligen bekämpa djurplågeri genom att acceptera djurplågeri? Är det inte bättre att bekämpa djurplågeri genom att faktiskt ge djuren bättre förutsättningar till bra liv och visa andra länder att det faktiskt går (alternativt att det faktiskt inte går att hålla ett visst typ av djur i tillräckligt bra förhållanden för att det ska låta sig göras, det är en möjlighet vi måste vara öppna för)? Det finns andra europeiska länder som ger minken mycket bättre lagstadgat skydd än vi gör i Sverige.

[Doglovers]
0

#55 Vilka länder har bättre djurlagar än ossObestämd

Aviendha
0

#56 Enligt Djurens Rätt så finns det totalförbud mot minkfarmning i Storbrittannien, Österrike, Bosnien-Hercegovina och Kroatien. Sen finns det en del som har striktare regler/förbud för pälsfarmning med vissa djurslag.

Alliansen gick till val 2006 med att de skulle rädda minkfarmarna. Dåvarande regering ville införa förändringar som hade kunnat betyda slutet för minknäringen.

[Shettisar]
0

Men handlar inte de länderna med päls istället?

Aviendha
0

Det gör de nog.