Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 3146 ggr
Lavèn
0

skolan kött...

Hej jag har en liten fundering!

Ni som går i skolan eller har barn där, äter ni det kött? Hur vet man att det är bra kött? Jag pch en kompis gick till en av mat tanterna och fråga!

-Är det svenskt kött vi har här?

Hon svara:- Nej! Jag vet inte vart det kommer från men jag vet att det inte är svenskt.

Jag har aldrig ätit skolans köt,t knapt maten…

Men då beslutade jag och min vän att bara äta vegetariskt! Men den är inte mycket bättre, men då vet jag att inga djur får lida!

Och så har vi några i våran skola som äter hala kött! Och skolan köper det! Är  det inte olaglit i Sverige?

Jag tycker det är fel även om det är till deras religon! För det är ju till vår att gå till kyrkan men jag vägrar! Kan inte de göra det med?

Dum jämförelse jag vet…

Hur är eran skolmat? Är det svensk tilverkat och lagat nära er?

Nu klagar jag inte på maten för att den är lite äklig…. Den är vidrig! Pannkakorna är från PÅLEN och potatisen ramlar i hopp så fort man sticker gafeln i den!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
0

Vi måste äta skolans mat och jag är ganska säker att den är svensk men jag kan fråga på onsdag. Djuren lider ändå om ni inte äter kött.. Alla i hela världen skulle behöva bli vegetarianer för att djuren ska få sluta lida. Eller så ska vi försöka få de som inte förstår att förstå att det är ingen pytte sak att djuren mår dåligt och så vidare.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
1

Jo, hela värden kommer ju aldrig att gå men allt jag kan göra gör jag!

Hoppas det svenskt! Jag har aldrig ätit våran mat i skolan eller kanske lite för att årka med dagen, en gång hitta de larver i salladen och så har det hänt ett ex antal gånger att man har fått hår i maten och även att vissa har hittat gröna fläckar och grå mat! Nej inge god mat i våran skola! =(

ks.gerbil
0

Sånt händer i våran skola också och mattanterna bryr sig ej. Det är väl klart att du kan göra ditt men jag menar att det behövs mer än det. Om vi kan få med mer personer på att det behövs förbättring så kanske vi kan nå de som har makt och så fortsätter det så

Lavèn
0

Ja, vi har ju försökt, men de lysnar inte! Tex vi har matråd och det är en från varje klass som grå på det. Och min vän (hon som är vegitarian) är det från våran kals, det hon sa på mat rådet var:

-Det ni köper kan ju vara halakött!!

De: -ja, det kan det…

De bryde sig inte!

ks.gerbil
0

Men om ni har så många som är med på att maten är äcklig kanke ni kan fråga läraren om ni kan skriva till er tidning så att de som har lite makt där ni borkan se vad det händer i eran skola och om de bryr sig så ska du se att mattanterna lyssnar ;-)

Lavèn
0

Jo det skulle man kunna göra! Dock så är våran tining inte så stor! xD

Men ska gå till komunfullmäktige (stavas det så?) och ta upp det!

ks.gerbil
0

Bra! Ju mer ni är desto bättre och mäktigare blir eran protest!!

valorous.kid
0

Ursäkta men vad är halakött???

NinjaKakan
0

Halalkött är när man slaktat djuret på ett annorlunda sätt än vad vi gör här i Sverige. Det är förbjudet här också i Sverige om jag inte minns fel. Och det är när man skär av halspulsådern på djuret utan bedövning och avblodar det.

NinjaKakan
0

Dessutom fick min lillayster reda på att dom ätit halalslaktat kött på hennes skola strax innan dom slutade, för att dom inte orkade göra 2 delar av köttet. Det blev världens liv runt detta.

dom frågade om dom hade avstått från att äta köttet då, och alla svarade ja för ingen vill bidra till det.

Lavèn
0

# 8 Med andra ord man låter djuret förblöda ihjäl!

#10 Det  är ju HÄMSKT!

vallhund
0

Halal slakt är inte olaglig i Sverige, dock är den omgärdad med strikta regler (samma med kocherslakt), djuren måste vara totalt medvetslösa innan de tappas på blod, mao inget djurplågeri.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ks.gerbil
0

Så djuret dör under medvetslödheten? Djuret lider inte då? Men hur funkar det tar man ett djur i taget?

NinjaKakan
0

#12 Hur gör dom djuren medvetslösa då ? :S

vallhund
0

Jag missade att det tydligen är förbjudet att utföra i Sverige, var inte det tidigare. Det är dock tillåtet att importera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_%28slaktmetod%29http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_%28slaktmetod%29

Därifrån kan man läsa sig vidare.

Ff får man utföra slakten för eget bruk, om det utförs korrekt. Jag har sett det flera ggr o djuren lider inte.

NinjaKakan
0

#15 Hur gör dom djuren medvetslösa då ? För tror inte att dom använder bedövning i dom länderna där det förekommer ärligt talat.

Lavèn
0

#16 Jag har hört att höns kan mann snurra runt och slå in dem i en väg så tappar de med vetandet! (men bara vad jag har hört)

NinjaKakan
0

#17 Ja det är klart. Man kan gasa dom medvetslösa också, som man gör med värphöns som ska bli djurmat. Och tror man gör det med grisar också om man inte bultar dom.

Därför jag undrar för har jag inte helt fel för mig så bedövar man inte djur som halalslaktas, utan bara skär av halspulsådern helt enkelt.

Lavèn
0

# 18 Halaslakta är HELT fel (enligt mig) jag tycker självklart att om man sk ha kött så ska man skjuta dem i pannan och sedan är allt över!

ks.gerbil
0

OMG!!!!

Lavèn
0

#20 Va?

vallhund
0

Hur skjuter man en höna i pannan? Alla huvudskott är inte dödande, inte ens bultning (av större djur då), slaktmask däremot lär vara effektivt, men då hinner ju djuret undra vad man sysslar med.

NinjaKakan
0

Bultning dödar inget djur. Det gör dom hjärndöda så dom inte känner något. Slaktmask dödar vad jag har förstått det som ? Har aldig varit i kontakt eller sett en slaktmask användas men bult har jag.

NinjaKakan
0

#22 sorry. Läste inte ordenligt. Trodde du skrev att bult dödar djur men det gör dom ju inte. Och trodde att du menade att slaktmask var bättre. Är lite trött i huvudet.

ks.gerbil
0

vad är slaktmask?

Lavèn
0

Okej en höna blir lite svårt! Men höns kan man nacka? Det gör vi om vi har någon höna som är extremt sjuk eller gammal sjuk!

Jo men slaktmask var det jag menade

NinjaKakan
0

#25 Någon annan får rätta mig om jag har fel. Men en mask som man sätter över huvudet på djuren som man sen skjuter in en kula(?) i hjärnan med.

vallhund
0

# 23, nej dom blir inte hjärndöda.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol

Slaktmask var visst inte så mycket bättre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaktmask

NinjaKakan
0

#28 En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas. Från sidan du länkade.

Och slaktmask är samma sak fast i en gammal version då.

NinjaKakan
0

Så eftersom det går rätt in i hjärnan så blir dom hjärndöda.

vallhund
0

# 29, rätt, dom blir bedövade

# 30, nej dom blir inte hjärndöda

NinjaKakan
0

#31 Djuret blir hjärndöda. Enligt mig iaf, sen blir dom ju behövade också eftersom hjärnan stänger ner systemet.

vallhund
1

# 32 vad som är enligt dig är ointressant eftersom det inte är fakta, är man hjärndöd kan man inte bli bedövad eftersom det inte finns vare sig aktivitet eller känsel i en död hjärna.

Däremot så kan hjärnan dö sso pga av vävnadsdöd/svullnad etc, men det tar tid beroende på var skadan är lokaliserad o hur allvarlig den är.

NinjaKakan
0

#33 Så den bedövar hjärnan då menar du ? Och inte gör djuren hjärndött i fråga ?