Djur sålda till djuraffärer
Har funderat ett tag på det här med djur som säljs till djuraffärer från uppfödare.
Hur ställer sig lagen till det?
Vad är det du undrar över??
Jag har sålt undulater och marsvin under många år till zoobutiker,
det är inget konstigt med det.
Ser lagen heldre att butikerna köper från kontrollerade grossister, med tillstånd för uppfödning och transport?
Nej
Lagen har ingen preferens för inkäpsställen, oavsett vart djuren köps in ifrån så ska de hanteras väl både före och efter de köps in till affären. Däremot finns det särskillda bestämmelser för grossistanläggningar utöver de övriga bestämmelser som privatpersoner ska följa.
Paulina
Mja, djuraffären ska ju egentligen kunna få betala via faktura och få ett kvitto på köpet så du ska egentligen ha F-skattesedel för att allt ska bli rätt.
Tillhör dom en kedja kan dom egentligen inte bara säga "ok" och ge dig pengar ur dagskassan, det blir helknasigt.
Men nu snackar vi inte djurskyddslagstiftning längre :P.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag tycker att det är bättre att djur köps av seriösa uppfödare än grossister, dock tycker jag inte om att man som en seriös uppfödare ens tänker tanken på att bara sälja djur till djuraffär. Tar man en kull på ett djur (ännu viktigare när man faktiskt är uppfödare) borde man väl iallafall ta på sig ansvaret att hitta hem till dem, annars tycker inte jag man kan kalla sig uppfödare.
#5 Det går alldeles utmärkt för butiker att köpa in från privatperson genom att göra ett handskrivet kvitto. Privatpersonen i sin tur har skyldighet att anmäla till Skatteverket om hobbyverksamheten denne har inbringar över en viss summa per år. Svårare än så är det inte.
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Djurmagazinet har fått direktiv om att de inte får göra det, enligt vad de sagt till mig iaf. Men det är ju en kedja, enskilda företag kan ju göra som dom vill.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#8 Då har de fått de direktiven från sin revisor eller ekonomiansvarig. Rent lagligt eller bokföringsmässigt finns det inga hinder, ett kvitto är ett kvitto. Men det kan hända att deras ekonomiavdelning bara vill hantera fakturainköp.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag vet att vissa butiker har det svårt att hitta seriösa uppfödare.
Vet butiker som fått problem med könsorterade djur, som sedan visat sig fel och uppfödaren stått för kastrering. Uppfödare som stått för vetkostnader i andra fall och haft väldigt god kontakt mellan kund och butik.
Det finns duktiga och seriösa uppfödare där ute, men de är svåra att hitta.
Det tråkiga är när butikerna måste sålla bort de oseriösa, på bekostnad för djuren. Vägrat att ha något med sjuka djur att göra, inte kollat egna djur efter sjukdomsfall eller avbryta avel som ev kan vara skadlig.
Det tråkiga är också när kunder har "gått förbi" djuraffären och kontaktat uppfödaren själv, och uppfödaren sedan snackar skit om djuraffären.
För att det ska funka bäst, måste butiker hitta uppfödare, och uppfödare hitta butiker, som kan klara av att ha en bra dialog och båda parter är villiga att lyssna på varandra och ställa krav på varandra, för djurens bästa.
På det sättet kommer butiken få mera hjälp, via väldigt duktiga människor och utveckla sin djurhållning i takt med nya råd och rön. Uppfödare får vara med och se till att djuren i butiken får det bra, och ställa högre krav på sin djuraffär.
Ge och ta…
11, det som stör mig mer är att butiker säljer djur utan att informera om att alla djur inte funkar så bra med samma kön, eller inte funkar alls med kompis. Min syster köpte 2 kaniner båda skulle vara honor men det stämnde inte utan det var kullsyskon en hane o en hona, ren tur att de inte vart ungar hanen är numera kastrerad bekostat av min syster som såg att könet inte stämde som butiken sagt.
Själv föredrar jag köpa smådjur av uppfödare då har jag även krav på hur det avlas o vad målet för denna avel är.
Håller med. Jag förespråkar att butikerna, tillsammans med kunden tittar på kön och tänder, samt att den "ser" frisk ut i övrigt. Att djuren kan försäkras och att alltid spara kvitto och ringa vid frågor, funderingar eller problem, vilket många kunder tyvärr inte alltid gör.
Kunder bör ju även alltid (som du säger) upplysas om att två djur som bor ihop, inte alltid fungerar ihop efter könsmognad, bla.
Jag önskar verkligen att fler butiker kunde hitta seriösa uppfödare, och endast ta in djur från dem. Det skulle hjälpa alla, inte minst djuren.
#13 Eftersom det är "fult" att sälja till zooaffärer, så är det tyvärr sällsynt att hitta bra uppfödare som dessutom hela tiden har djur att sälja. Förr var det enkelt att få t.ex fina rasrena marsvin med stamtavla, idag är det näst intill omöjligt eftersom de uppfödarna lagt av när trycket från andra blivit för hårt, och de inte ville bli betraktade som oseriösa. Jag minns speciellt en uppfödare när jag började i zooaffär för snart 10 år sedan. Hon födde upp ett ganska stort antal marsvin av olika raser. De ungar som var av "utmärkt rasstandard" behöll hon eller sålde inom utställarkretsar. "Resten" av ungarna sålde hon till oss. Folk blev avundsjuka på att hon kunde bedriva så storskalig och framgångsrik avel, och snackade skit om henne att hon "dumpade" ungar hos zoo. Sen att en sjuåring som får sina första marsvin knappast bryr sig om rasstandarder och teckningar, och att det är roligare som anställd i butik att veta lite mer om djuret man säljer, och att djuren kommer från en garanterat seriös och målmedveten avel… Det spelar liksom ingen roll om man bestämt sig för att djur i butik är fel.
Vänliga hälsningar
Cindy
#14 Klokt skrivet
Håller med. Men det höjer till viss del statusen på djuret, om det kommer från en uppfödare och slit och släng stämpeln dämpas aningen. Sen att djuret kommer från en bra avel, gör en otrolig skillnad för djuret. Förhoppningsvis i framtiden att djur som säljs i djuraffär kan bli lite dyrare, och även på så sätt öka i status.
Tyvärr kan ju föreningslivet upplevas sådant.
Öronmärkningen på kaniner med stamtavla, vet jag inte hur den ser ut idag, men förr kunde butiker köpa öronmärkta kaniner till samma pris som omärkta djur. Jag skulle gissa att det är dyrare idag med öronmärka djur, men jag vet faktist inte. Det vore ju jättebra om alla kaniner som såldes var märkta. Då kan alltid uppfödaren kontaktas vid uppkomst av ev avelsproblem/sjukdommar, och bidra till en bättre avel/förbyggande vård.
Att djur blir sjuka är inget konstigt, huvudsaken är att man gör något åt det.
Tillsammans Uppfödare-Butik-Privatperson-Föreningar kan göra mycket, om de jobbar för djurens bästa och sammarbetar för en bättre framtid. Skötselråd/information, bra avel på djur, bra kontakter med veterinärer, bra burar, bra aktiveringstips, kurser, hemsidor, föreningar m.m.
Kanske vore det en "kick" om Föreningarna själva hjälpte till att "värva" djuraffärer och påverka dem posetivt, för en bättre djurhållning och status på djuren. ; )
#15 Tack! 
#16 "Tillsammans Uppfödare-Butik-Privatperson-Föreningar kan göra mycket, om de jobbar för djurens bästa och sammarbetar för en bättre framtid."
Håller absolut med! Och min djurrumsansvarige skulle bli överlycklig ifall olika smådjurföreningar startade nån slags "kampanj" för att para ihop seriösa uppfödare med oss. Då har butiken på sätt och vis också en garanti för att dessa uppfödare verkligen är seriösa, eftersom det följer med krav när man vill registrera ett "gårdsnamn".
Vad gäller rasrena kaniner så är det iaf i Stockholmsområdet svårt att hitta uppfödare som både avlar på rasstandard OCH bra temperament, som dessutom säljer till zooaffärer. Vi har i många år haft en uppfödare som avlat på rasrena dvärgvädurar, men som satt temperament och hälsa före rasstandard. För butiken är det viktigare att djuret passar bra i en familj, än att t.ex öronen är en cm för långa för utställning.
Vänliga hälsningar
Cindy
14 väldigt trist at det är så, jag skulle personligen vilja se en skylt här är vi födda " uppfödarnamn" eller djurrumet på bild, samt mor o far bild lite info , just se denna seriösa avel som köpts av privatuppfödare än grossist.
#17 Det är ju det som är det trevliga med just dvärgväduren, den är dumsnäll. Tempramentet på den rasen, är det inget fel på. ; )
"Dvärgkaniner" och hermeliner mfl är betydligt mer "spattiga".
Det finns många duktiga kaninuppfödare i Stockholm, men jag vet inte hur pass mycket dyrare djuren blev iom de "nya" reglerna om öronmärkning.
Har du kollat?
#19 Har inte kollat på något år eftersom vi haft vår stadige uppfödare väldigt länge. Nu har jag pga sjukdom tjänstledigt från personalansvaret, men förmedlar ändå väldigt gärna tips till djurrumsansvarige! Fasen, man borde rent av starta en förmedlingstjänst mellan uppfödare av olika smådjur och zooaffärer. Det vore det ultimata alternativet till grossisterna! Butikerna får enklare att beställa djur och har en stadig tillgång på djur, och samtidigt får uppfödare lättare att sälja djur till seriösa butiker. Min ork är inte stor nog att dra igång ett sådant projekt, men vill nån "sno" iden så är jag gärna med och planerar! :-)
Vänliga hälsningar
Cindy
#20 Jag tror att vi får överlåta det till uppfödare och föreningar att hjälpa till, då annars fenomenet, som du nämnde att de klassas som oseriösa, uppkommer.
Men om de får vara med och skapa bättre förhållanden och information till djuren, så kanske de är villiga. : )
Jag tror faktiskt att det kan finnas en annan faktor som kan spela in i varför seriösa uppfödare ogärna säljer till djuraffärer - oseriösa köpare.
Som uppfödare vill man gärna själv ha kontakt med sina köpare, och få bilda sig en uppfattning om dessa, då man vill sälja till så seriösa köpare som möjligt. Om man överlåter det till en djuraffär att sälja djuret, så har du ingen möjlighet att veta var djuret hamnar. Och en djuraffär har väl betydligt svårare att ifrånsäga sig ett köp till en kund.
#21 Att bli klassad som oseriös uppfödare för att man säljer till zooaffärer tror jag inte att vi någonsin kommer ifrån. Det har med föreningskulturer att göra, ju mer eftertraktade ens djur är desto högre status har man i föreningen. Om man då "måste" sälja sina kullar till butiker, så är man en B-uppfödare.
#22 Det är inte svårt alls att neka ett köp. Det räcker att säga nej, då det inte finns något som helst säljtvång av något som finns i en butik. Jag har nekat en hel del djurköp genom åren, när någon känts mycket oseriös eller nr någon vill köpa som uppenbarligen inte läst på ett knyst.
Vänliga hälsningar
Cindy
Inga djur borde säljas i butik. Men en pärm med uppfödarannonser borde djurbutikerna ha.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#24 Så länge ingen lobbar för en lagändring så kommer djur att fortsätta säljas i butik. Och då gäller det väl att göra det absolut bästa man kan av situationen?
Vänliga hälsningar
Cindy
Vissa djuraffärer gör det rätta på eget initiativ :-). Djurmagazinet Kalix säljer inga djur utan hänvisar till lokala uppfödare.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#26 Och då finns det någon annan butik som säljer fler djur istället. Som sagt, utan lagändring kommer djur fortsätta finnas i butiker, det handlar om att kunderna efterfrågar det och går till någon annan annars. Det är nog tyvärr väldigt få iaf i Stockholm som orkar besvära sig med att ta kontakt med en privatperson för att få tag i ett djur.
Vänliga hälsningar
Cindy
Nej, i det här fallet så inte närmare än 6 mil :-). Däremot finns det uppfödare inom kommunen.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se