Kulla kaninungar
Hej, jag har just fått höra något som heter att man kan ``kulla´´ kaniniungar.
Alltså att man petar ur dem ur boet så de svälter och fryser ihjäl.
Enligt mig tror inte jag att det är fullt lagligt.
För i lagen står det klart och tydligt att djur alldrig får utsättas för onödigt lidande.
Men om de fryser och svälter ihjäl plågas de ju.
Nu vill jag höra era åsikter angående det här.
Ska man få kulla ungar eller inte?
Vad jag vet så betyder "kulla" att man avlivar oönskade individer i en kull och här gäller självklart samma regler som för övrig avlivning. Det är alltså inte ok att göra detta genom att låta dessa självdö genom att man låter dessa svälta eller frysa ihjäl. Däremot är det helt ok att avliva kaninungarna genom andra metoder som t.ex. dekapitering, halsdislokation, huvudslag osv.
Nej det var en tjej som berättade om det här här om dagen.
O som sagt enligt mig är det inte lagligt.
O som du säger kan man ta o avlivia på ett schysst sätt
Väljer man att avla på djur måste man också vara beredd på att ta hand om avkomman. Detta i sin tur innebär att man måste vara beredd på att vissa djur ibland måste avlivas. Det spelar ingen roll vilken orsak som ligger bakom beslutet att avliva, det kan vara sjukdom, bortstötning, att man känner att man inte kan ta hand om alla eller som troligtvis är vanligt när det gäller kaniner att man fick den egenskapen man avlade för. Klarar man inte av att göra detta själv, t.ex. om man är blödig, saknar kunskap osv. så får man antagligen ta djuret till en veterinär eller be någon annan med kunskap sköta avlivningen (t.ex. en jägare) eller helt enkelt ge fan i att avla. Det är aldrig ok att ta ungen från modern och låta den självdö, placera den i frysen eller på annat sätt plåga den.
Jag hade tagit ett snack med den som berättade om detta och talat om vilka metoder som är lagliga. Du kan hitta dessa här;
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
Jag hade också berättat att personer som gör på detta sättet inte bara riskerar djurförbud utan även kännbart straff för djurplågeri.
Det är ungefär vad som sagts till henne men hon ser inget fel med det.
Jag säger som dig avlar man på djur ta ansvar!
Avlar man ta ansvar!
Är det något sen som hindrar den tex missbildning eller anant som man vet påvärkar djuret mycket negativt ka nman avliva men då ska det ske på rätt sätt. Inte genom att låta djuret frysa/ svälta ihjäl!
Nej precis.
Detta gjorde mig riktigt upprörd.
I detta hör jag inget ansvar alls.
Vart detta ursprungligen kommer från vet jag inte, men att folk faktist rekommenderar detta gör mig arg.. :/
Jag har aldrig hört att det ska vara en metod som används mer regelbundet eller vad man ska kalla det
Om det är så så är det rent av vidrigt då det innebär en stor plåga för ungen.
Paulina
Hade aldrig hört om detta men jag tror det är för att det inte kan vara lagligt.
En av de värsta saker jag hört..
Att man ens tänker tanken :O
Petar man bara ur de ur boet så lär de knappast svälta eller frysa ihjäl speciellt ofta iom att mamman hämtar in ungarna igen… Nä, ska man kulla finns bättre metoder än så.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Här är ett ex, på vad som kan hända om man inte följer de regler för avlivning som finns.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/avlivade-kattungar-i-frysboxen%283099841%29.gm
Slag i huvudet är ok på kaniner. Är det ok på kattungar?
Och avblodning. (Så inga missförstånd uppstår.)
#11 Ja, för ett mindre antal upp till 14 dagars ålder.
Paulina
#12 Du måste nog inte avbloda vid huvudslag. Däremot är det ju att rekomendera.
Paulina
Man måste bara avbloda om kaninen väger över 1kg.
Nyfödda kaninungar (ex "muppar" som man vill avliva direkt för att de ska slippa självdö) är superlätta att slå ihjäl mot en kant (ex bordsskiva). Dör direkt.
Att "kulla" innebär att man reducerar antalet ungar som man sparar, det kan man göra genom att avliva eller sälja. "Kulla" är en direkt och ganska dålig översättning av engelskans "culling".
Det är mycket få kaninraser som man kan rensa i vid en nyfödd kull, men de som är tecknade (ex holländsk, scheck etc) kan man se vid födseln om de ser ut att bli ok eller är riktigt feltecknade. Har man då en ras som är svårsåld (ex de större raserna) så kan det ju vara ett alternativ att ta bort de feltecknade, speciellt om kullen är mycket stor. Då får honan lättare att föda upp de resterande, och de resterande får en bättre start i livet när det är mindre konkurrens om mjölken.
Själv så "kullar" (kallar det hellre för att sålla) jag i flera steg:
Vid ca 5 veckor så ser man vilka som kommer sticka iväg över viktgränserna och öronlängdsgränserna. Dessa sätts ut på annons som kelkanin om de är lämpliga i temperamentet och flyttar tidigast vid 8 veckor, gärna senare så att jag kan göra en bättre bedömning i temperamentet. De som inte säljs slaktas vid ca 16 veckor. Gott!
Vid ca 4 månader, efter första utställningen, så börjar jag få ett bättre hum om vilka som kan bli riktigt bra. En del stannar trots att de inte är tävlingsdjur för att de har andra värdefulla egenskaper, andra säljs, främst till andra uppfödare eftersom det är svårt att sälja halvvuxna som keldjur. De som inte säljs äts upp.
Vid ca 7-8 månader, efter några utställningar till, så väljer jag vilka som går vidare till avel. Ska några säljas så blir det till andra uppfödare, för har dom kommit såhär långt i "sållningsprocessen" så är det rätt så bra djur, även om jag inte själv kommer att använda dom. Allt överskott som inte säljs äts upp.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Är ett "mindre antal" per gång, eller ett mindre antal totalt?
#16 Per gång skulle jag tro, fast det är väl inte heller tanken att man ska kunna ta tre om dagen varje dag året runt. Men det är ju bara vad jag tror.
Paulina
Har för mig att du bara får "klubba" 10 kaniner åt gången, sedan blir du trött i armen (gäller bara för slakterier tror jag).
http://www.lantbruk.com/kaninslakt-brot-inte-mot-lagen/2011-05-12
Får man klippa huvudet av nyfödda kaninungar med en sax. (Har sett det bli gjort på nyfödda musungar)
När det gäller frågan så måste man först bestämma sig om det gäller slakt eller annan avlivning.
Gäller det slakt måste samtliga djur avblodas. När det gäller annan avlivning så finns det olika metoder och vilken av dessa man får använda för djurslaget framgår av regelverket.
När det gäller kaniner får man avbloda dessa, men man får även t.ex. dekapitera, halsdislokalisera eller avliva med slag i huvudet om de väger under 1 kg (i vissa fall måste de vara medvetslösa). När det gäller kattungar få man avliva med slag i huvudet om de är under 14 dagar (avblodning behövs inte). När det gäller "mindre antal" innebär detta en begränsning till enstaka djur upptill mindre grupp t.ex. en kull kattungar och det gäller vid varje enskilt tillfälle.
Gällande dekapitering så borde sax fungera för kaninungar om den är tillräckligt vass och själva dekapiteringen sker snabbt. Att t.ex. använda yxa eller kniv kan i vissa fall vara svårt att göra på små djur.
#18 Det är för att avlivningen inte blir säker (för djuret) om man är trött. Och jag kan själv känna att jag helst tar små mängder möss åt gången, just för att inte riskera att ta udden av mitt fokus under avlivningen. Och möss är inte ens fysiskt jobbigt, så som en kanin ändå är.
#19 Man får i vissa fall dekapitera (halshugga) kaniner, däremot vet jag inte om en sax kan vara så lämpligt i det fallet. Med en mus går det ju rätt fort och enkelt eftersom det är ett sådant litet djur. Med en kanin måste det vara svårare, även med ungar, iaf är det vad jag spontant tror.
Paulina
Två olika tyckanden, inget igentligt svar. ; )
Svaret är egentligen "ja, använd sax så länge du klarar av att genomföra avlivningen på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt". Jag har inte sett det själv och har begränsad erfarenhet av just kaninungar. Det finns ju en chans att jag ändrar min spontana, och inte så välgrundade, åsikt om/när jag får se/höra mer om det.
Paulina
Tack! : )
Varför använda sax när man kan slå dom mot en bordskant? Sjukt äckligt att klippa av ett huvud…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Inte så kul att slå dom mot bordskanten heller. Kanske man kan använda sax för att minska risken för att missa. Det var lite så jag tänkte.
Hur kan man missa ett bord? Menar inget taskigt, men ja… Det är ju i princip omöjligt :P. Missar man kanten så är det enda som händer att ungen fått sig en liten åktur i luften… jag vet att vissa avlivar nyfödda genom att kasta dom i golvet. Lite osäkrare enligt mig, men de som använder den metoden säger att den är lika effektiv. Nyfödda kaninungar är alltså mycket känsliga och dör väldigt lätt.
Med större kaniner så är det däremot viktigare att man siktar eftersom man måste träffa bakhuvudet rätt, men även där så är det lättare (på kaniner upp till 2kg) att slå dom mot en bordskant/stubbkant än att slå en fiskbatong eller liknande mot deras bakhuvud (det är lättare att träffa något stort med något litet än tvärtom). På kaniner över 2kg är det bättre att slå dom i bakhuvudet med något batongliknande, man måste slå hårdare än på mindre för att de ska dö av det.
För att klippa av ben med en sax så behövs det ju en väldigt bra sax, typ sekatör, inte en vanlig "inomhussax". Man får tänka på att det inte är ett papper man ska klippa i, utan något runt, att jämföra med en gren (alla som provat klippa grenar med en vanlig sax förstår vad jag menar). Känns jobbigt och kladdigt att klippa av en levande unges huvud måste jag säga. Blä.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Där sa du något. En sekatör av bra märke kan nog vara på sin plats. Jag ska ha det i åtanke, så att det finns en hemma om det skulle behövas.
Tack