Hjälp med lagar och sånt?
Håller på att skriva en artikel, men har fastnat lite på en punkt som jag tyvärr inte kan så mycket om. Tänkte att det kanske finns någon kunnig här inne som kanske kan hjälpa mig lite?
Stycket här nedanför är det jag är lite osäker på. Är det något fel? Har jag missat någon föreskrift? Är det något mer jag borde ta med? Tacksam för svar. 
"Djurskyddslagen är den lag som ska följas. Djurskyddsförodningen förtydligar den och föreskrifter, som t.ex. L80, säger hur den ska tolkas. På jordbruksverkets hemsida kan man hitta massor av bra länkar om vad som gäller och annan matnyttig info.
Djurskyddslagen (1988:534)
Djurskyddsförordningen (1988:539)
Jordbruksverket (Om djur)
L80 (Föreskrifter om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby)
L100 (Föreskrifter om djurskydd för lantbrukets djur)
L102 (Föreskrifter och råd om hållande av hund och katt)
L108 (Föreskrifter om djurhållning i djurparker (gäller även exotiska djur))"
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det finns en uppsjö andra som du missat, beroende på ämne gäller detta lagar, förordningar och föreskrifter. Men det intressanta är vilket ämne du riktar in dig på och till vilka du vill informera.
Är det sällskapsdjur är L100 rätt ointressant, men t.ex. L5 rörande transporter, l22 om avlivning och L120 om §16 tillstånd mer intressanta. Till dessa kan man tänka sig att även nämna andra saker som t.ex. miljöbalken (försiktighetsprincip m.m), artskyddsförordningen (förbud mot vissa saker) samt förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. (alla sällskapsdjur ska skötas så att det inte uppkommer oläagenhet m.m) En annan viktig och här menar jag viktigt om det gäller vissa sorters djur är EG nr 338/97 med bilagor (dvs hotade djur som är skyddade). Vill man t.ex. flytta i Europa med sällskapsdjur kan EG nr 998/2003 om djurhälsovillkor vara intressant.
Obs jag gav bara ex. det finns mer.
Artikeln handlar hur man går tillväga för att anmäla dålig djurhållning och då är det ju mest förordningar om hur djuren ska hållas som är intressant. Fast då kan ju L22 och L5 vara av intresse också, men vill inte göra artikeln alltför komplicerad. L100 anser jag vara relevant då jag själv har sett missförhållanden inom lantbruk och tycker att det kan vara bra att veta vad som gäller även där, även om man själv mest pysslar med sällskapsdjur.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
I det fallet skulle nog valt att endast nämna att det i djurskyddslagen finns grundläggande bestämmelser och att dessa kompletteras av djurskyddsförordningen samt föreskrifter och allmänna råd och därefter länka länka till en sida som räknar upp vilka författningar det finns.
Efter det en allmän beskrivning av läget, där du t.ex. nämner vem som ansvarar för det samt kontaktuppgifter till länsstyrelse.
http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/
En allmän beskrivning vad som gäller för vilda djur med kontaktuppgifter till viltrehabiliterare med tillstånd.
Samt nämna något om olyckor med kontaktuppgifter till polisen 112 (om djuret lever) annars 114 14. Observera att detta gäller både husjdur och vilt.
Observera också att det kanske är en idé att nämna att om det gäller störningar från djur, t.ex. ljud, lukt osv är kommunen som har ansvaret. Gäller det en aggressiv hund så är det polisen.
Intressant. Antingen gör jag en väldigt ingående artikel om lagar och sånt (och svävar bort från ämnet) eller så håller jag mig helt enkelt till att bara nämna L80 då det är den som är mest relevant för sajten.
Knivigt, sånthär intresserar mig. 
//Lamina
Jo det tål att tänka på hur mycket du vill sväva ut och hur mycket tid du vill lägga på att läsa div. författningar. Det kan ta ett bra tag att sätta sig in och det kan i vissa fall vara lite svårt att förstå om man inte är van vid den typen av text.
En sak att tänka på är även om du vill fokusera på just gnagare, det kanske kan vara intressant.
Djurskyddslagen, förordningen, L80, tillståndskrav, skyddade arter (inkl EG nr 338/97 och artskyddsförordningen), införsel och transport. Samt ansvariga myndigheter?
Reglerna kring djur är långt från bra. Det är rörigt, oklart och vissa saker saknar bra koppling till varandra.
Att använda reglerna för att sätta dit folk är inte ett bra syfte. Meningen är att djuren ska må bra, och det skulle de göra även utan många av reglerna. Sen att man vill ha regler för att man ska kunna dömma folk, kan tyvärr misstolkas och sättas i system. Så länge ingen tänker erkänna att det förekommer, kommer det inte att upphöra.
Det finns aldeles för många människor som tycker saker om andras djurskötsel, och i stället för att hjälpa dem, så anmäler man dem.
Självklart förekommer misskötsel av djur som gått överstyr och som behöver akut hjälp. Så långt ska det inte behöva gå, men ingen av dem hadde för avsikt att låta det hända. Men vem ska de be om hjälp, när de redan dag 2 riskerar att bli anmälda för djurplågeri.
I vissa fall, mår djuren alldeles utmärkt, men med hjälp av reglerna kan inspektören omhänderta djur och utfärda djurförbud. Det finns tom djur som bara blivit utsatta för "vanvård" EFTER det att dom blivit omhändretagna.
Till saken hör även ett ställningstagande från massan, dvs vill du att djuren som föds upp i sverige ska må bra, handla inte det billigaste, handla svenskt….
#6 Vet inte direkt vad du vill få fram av ditt inlägg… Kan tyvärr inte lägga ut artikeln i sin helhet här, men kan garantera att den inte är till för att få folk att börja sätta dit varandra. Inne på Råttor iFokus, där artikeln skrivs, är dom flesta klagomålen just om djuraffärer som inte följer reglerna. T.ex. har honor och hanar blandat och säljer sjuka och/eller dräktiga djur. Jag har själv anmält sånt (och sett en förbättring) och vill gärna att fler ska våga göra det om det faktiskt är något fel i deras djurhållning. Det är just detta om som gör att jag gärna vill ha med lagar, förordningar och några författningar så att man själv ska kunna avgöra vad som gäller innan man slänger sig på telefonen och ringer länsstyrelsen för att deras djur sitter i små burar med bara spån, mat, vatten och ett hus.
"…och hur ska det tolkas? Det kan vara bra att veta om man vill anmäla. Har ett brott ens begåtts? Även om man själv tycker att något är helt fel och borde anmälas är det tyvärr inte säkert att det faktiskt är olagligt. T.ex. är det helt lagligt att trycka ner 8 råttor i en maxiduna (99x51x37cm) med bara mat, vatten ett hus och lite spån, även fast det av vissa kan anses helt sjukt att göra så."
Att jag vill ha med fler föreskrifter än just L80 är för att artikeln ska vara tillämplig även i andra situationer. Och då tänkte jag mig just dom vanligaste situationerna man kan tänkas råka ut för. Men i dom fallen hoppas jag verkligen inte att folk kommer gå att anmäla varandra till höger och vänster utan har vett nog att faktiskt prata med folk och påpeka att det inte är ok det dom gör. Och min erfarenhet säger mig att man faktiskt har det.
//Lamina
Det du skrivit i #0 är en bra start, och för dem som inte är mer insatta så kan det kanske vara smärtgränsen för vad man kan tycka är rimligt att läsa igenom. Många tycker ju faktiskt att det är svårt nog att läsa L80.
Sen skadar det ju inte att nämna att det finns en hel del mer och slänga in en länk till författningssamlingen (förslagsvis L. som berör djurskydd även om det givetvis finns andra som även kan vara aktuella).
Om du känner för det så kan du ju senare ha mer fördjupande artiklar, så kan den första vara någon slags inkörsport eller liknande.
Paulina
Tack så jättemycket för hjälpen alla, känner att jag är nöjd med hur det blivit nu. L5, L22, L80, L100, L102 och L108 är med i artikeln, enbart i syftet att man ska kunna fördjupa sig om man vill. Artikeln är ju till för att på ett tydligt och lättförståeligt sätt förklara exakt hur man går tillväga för att anmäla dålig djurhållning, vad man behöver ta med och vad som är bra att tänka på, inte lagar och regler. Skriver iofs gärna en så artikel också i framtiden…
Ett annat stycke som jag känner mig lite osäker på. Har som sagt själv anmält en gång, men inte gått in djupare på vad som faktiskt händer vid anmälan. Var nöjd med att se att det blev en förbättring. Men stämmer dethär eller har jag fel nånstans:
"Dethär är viktigt, för länsstyrelsen måste följa upp alla anmälningar. Finns det några fel och brister brukar den anmälda få en tid på sig att åtgärda dom innan det blir någon påföljd. Tycker du inte att det har hänt något, begär ut handlingarna! Där kan du läsa allt om fallet och vad som har hänt/gjorts. Har den anmälde blivit tillsagd att åtgärda brister men inte gjort det? Anmäl igen! Har länsstyrelsen inte ens följt upp anmälan? Anmäl dom till JO (Justitieombudsmannen)! Det är därför det är så bra att ha detdär numret, du kan alltid begära ut handlingarna om du känner att inget har bättrats och vill veta varför, eller om du bara är allmänt nyfiken på hur det har gått. Tänk bara på att det kan kosta att få ut handlingarna på papper, men via mail är det gratis."
Och jo, jag vet att det inte är ens eget jobb att kolla att brister åtgärdas, det är länsstyrelsens, men kan inte komma på något bättre sätt att skriva det på… 
//Lamina