Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 3733 ggr
[Forest]
0

amäla anonymt?

Jag har tidigare gjort anmälningar på djur som inte tas hand om rätt eller inte alls. Då gjorde jag en så kallat anonymanmälan men fick ändå lämna nam telenr och add. Varför tar det allt sånt om det är anononymt?

Jag vet nu om en hund som inte har det så lätt o tänka göra en anmälan om detta, men jag vill inte ha ägaren på mig då vi bor nära dom o det är inte folk man jäklas med om man säger så. Har 2 barn som jag vill ska kunna gå ut utan att de går på dom ja allt sånt måste jag tänka på. Tacksam för svar.

SjöensKaniner
0

Gud vad jag hatar när djur blir plågad har själv upplevt det då jag hittade en slakt gård som slaktade djur på det mest vidrigaste sättet; Hänga dom upp och ner och slå dom i huvudet med yxa ills dom dör:'''(

Mvh Jennifer SjögårdensKaniner blivande Sjöens Hamster uppfödning!

Lina R
0

Du ska inte behöva lämna dina uppgifter, för om du gör det så kan dom föras in i handlingarna som kan begäras ut av berörda parter. Skicka in en anmälan med posten om du vill ha den helt icke-spårbar (mailadress, telefonsamtal är ju spårbara).

Skriv utförligt ner varför du anmäler och förklara varför det sker anonymt. Det kan ju vara bra för länsstyrelsen att veta om ägarna är hotfulla, så att de kan vara förberedda när de far ut på kontroll.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Forest]
0

2 tack för tipset ska genast ta o skriva ner ett brev om all info om det jag vet, anser ett hembesök kan vara till nytta för hundens del :)

Aviendha
0

Som sagt, lämna inte uppgifter. Ska man hårddra det så ska allt man säger antecknas. Du kan ju ringa från dolt nummer och anmäla, uppge inte namn och börja samtalet med att du vill vara anonym. Då har de ju varken namn eller nummer att gå på.

[Forest]
0

jag har ni skickat en amälan, jag hoppas att de gör ett hembesök så de ser hur hunden har det . Tackar för bra tips.

4 ser jag inget händer så ska jag göra som du säger ringa anomymt o hemligt nr har jag redan. Flört

[AshJ]
0

Var tidigare med om samma sak. Men gick att anmäla anonymt så vitt jag vet. Handlade då om en granne som bestämde sig för att åka bort i en månad. Hällde ut flera kg torrfoder åt katterna och ansåg de skulle klara sig på det viset. Bodde granne med denna och kände stanken ifrån lägenheten. Vilket förvisso inte var ovanligt för denna person. Denne blev hur som helst anmäld. Och det var inte första gången. Hon blev tillsagd att hon inte fick skaffa katter något mer. Men kort därefter hade hon katter igen. Hur skall någon kunna ha koll om en person ringer på t.ex en Blocket-annons på katter egentligen? Finns det någon skyldighet, något måste, att kolla upp personen i fråga regelbundet så de inte skaffar några nya djur? Eller finns inga resurser till detta?

Aviendha
0

#6 Det är lite klurigt det där, att följa upp djurförbud och djurbegränsningar. Mig veterligen finns ingen skyldighet att kolla upp det regelbundet så det görs väl i mån av resurser. Min erfarenhet är att länsstyrelser har lite koll på en del av "strulputtarna" i området. Sen brukar allmänheten ibland veta om djurförbud och anmäla när sådana överträds. Nu är det ju inte de civilas ansvar alls, men ja, i en del lägen så är det nog tack vare det som det uppdagas.

[AshJ]
0

7# Fruktansvärt hus pass utsatta djur är. Tack och lov finns det seriösa människor också. Jo, det var det jag trodde också. Att de har viss koll på vilka som har vanskött t.ex tidigare. Men som sagt, är väl en resursfråga som allt annat. Man bör sätta sig in i vad för ansvar man tar, till att börja med. Men kommer man underfund med att det kanske var mer ansvar än trott, trots allt. Då kan man ju åtminstone se till att omplacera sina djur t.ex. Inte bara skita i dem alternativt "hålla på" med dem när intresset, andan och lusten faller på. Då får de det bättre någon annanstans.

[kent2]
0

Lst har en bra överblick över vilka som har vanskött djur tidigare inom samma län. När det gäller nationellt finns djurskyddskontrollregistret.

pehu
0

Ska inte prioriteringar av kontroller baseras på riskklassificering? Alltså dels produktionsformer där det är hög risk att djur far illa samt kontrollobjekt som är sådana där "strulputtar" och som har haft stora brister i sin djurhållning?

Lina R
0

Stämmer.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Stämmer.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se