Ta del av länsstyrelsen kontroll?
Jag vill minnas att när lännstyrelsen djur kontroller så är detta offentligt och vem som helst kan ta del av deras dokument? Vill minnas att jag sett någon på iFokus som delade med sig av ett sådant. Så då måste denna ha fått det virtuellt och ej i pappersform.
Stämmer detta? Kan jag få tillgång till information vid en viss kontroll? Och i så fall hur går jag tillväga för att få det?
Det stämmer att det är offentliga handlingar, undantaget skulle väl vara om de sekretesslägger ett visst ärende men det är inte jättevanligt. Huruvida man kan få det digitalt vet jag inte så noga, det borde ju gå, men det kan ju ha varit en inscannad version personen visade? Det är bara att kontakta aktuell länsstyrelse så hjälper de dig (det är deras skyldighet som myndighet), då kan du ju fråga om digitalt format, då kanske man kommer runt den avgift de kan ta ut. Vet inte exakt vad den ligger på, det kanske varierar(?) men det brukar bara från och med sida 10 vill jag minnas. Men det lär lst kunna informera om.
Paulina
Tack så mycket. :) Men det finns inget sådant dumt att dom måste spara information om vem som har efterfråga dessa förhandlingar? Om jag ska få papper hemskickade så måste jag ju uppge namn och adress.
Bra fråga! De ska ju anteckna saker och det är också offentliga handlingar, men om det omfattar personer som begär ut saker.. Jag skulle inte tro det, men vill man vara helt säkert as så ring anonymt och fråga dem om deras rutiner kring sådana situationer.
Paulina
Du behöver inte uppge vem du är när du begär ut en handling och den som ska lämna ut det får heller inte fråga eller försöka ta reda på vad du ska ha den till, efterforska vem du är (mer än i vissa fall). Visst det kan vara ett problem om du t.ex. uppger en adress när man begär ut en handling eftersom även framställan då kommer utgöra en allmän handling hos myndigheten.
Enklast löser man det genom att helt enkelt gå till diariet och där begära att få se dokumenten. Du är då hyfsat anonymitetsskyddad.
Nu har jag kollat upp detta. Jag frågade den aktuella länsstyrelsen men passade även på att skicka iväg samma fråga till en annan. Men jag fick tyvärr olika svar. :/
Den ena sa att man visst kunde vara anonym även om dom skickade rapporten hem till ens hemadress. Dom påstod att det inte skulle sparas någon information om vem som har begärt ut det.
Den andra länsstyrelsen sa att dom antecknar ner all information om vem som begär ut det. Men att man kunde vara anonym om man gick till kontoret och läste rappotren där. Utöver detta så kostar det pengar att få hem rapporten.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har nämligen anmält en person långt härifrån och jag vet att inspektören har varit där. Men personen i fråga påstår att h*n ej fått några anmärkningar. Har h*n inte fått det så blir jag väldigt besviken på Sveriges djurskydd. För h*n bröt mot L80 så det skriker om det. Så jag skulle vilja veta om personen ljög om anmärkningarna eller ej.
Men jag vill inte riskera att h*n listar ut vem jag är. Dessutom har jag det kämpigt ekonomiskt just nu så är inte så pepp på att lägga ut pengar på det heller.
Det där visar endast på att Lst i olika län inte klarar av juridiken. Lagstiftningen är ubertydlig på denna punkt, en handling som kommer in till en myndighet är en allmän handling, detta gäller även om det rör sig om det kommer in till en enskild tjänsteman.
Du har alltså två sätt att lösa det på antagligen gör du det personligen och anonymt dvs begäran eller så ringer du anonymt och sedan hämtar det personligen på plats. Skicka inget brev med begäran om utlämning, ej heller e-post. Att det kostar pengar är en annan sak, eftersom det är länsstyrelsen det är fråga om så är det en statlig myndighet och då gäller att under 10 kopior är det gratis (i de flesta fall) 10 st kostar 50:- och däröver 2 kr per kopia.
I ditt fall rekommenderar jag dig helt enkelt att du ringer och frågar den tjänsteman som gjorde inspektionen om vad resultatet blev. Detta kan göras anonymt så det är inga problem. Visar det sig att det fanns anmärkningar så begär ut tillsynsprotokollet genom t.ex. låna en kompis adress eller liknande om du inte kan göra det på plats eller verkligen vill vara anonym. Innan du begär ut uppgifterna så frågar du helt enkelt om kostnaden så att det inte springer iväg. Ett sådant protokoll tvivlar jag på att det passerar 10 sidor.
Enklast om du vill vara anonym är att maila den som gjorde kontrollen och be om rapporten, dom kommer då att maila hela till dig. Så har det iallafall funkat när jag bett om rapporter :)