Snabbt! Dålig igelkotte?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På våran bakgård är det en liten igelkotte jag tror inte h*n mår så bra. Jag fick reda på att ett par hus bort hade barnen vart dumma mot en igelkotte men hur dumma dom var vet jag inte. Det skulle röra sig om en ung igelkott mer en unge sa dottern men hon är bara 9 år o vet inte kanske hur små de är? vet föresten inte jag heller men iaf denna är någ en årsunge. Ser inga sår har vänt på han och ser inte blod från nos,mun öron. Har flera fästningar men får itne tag i dom rackarna :C Men vart kan man ringa finns det nån som tar sig ann sjuka vilda djur? Jag har gett h*n lite kattmat och vatten lagt över en större korg men han kommer under och ut från den lätt om h*n vill gå tänkte om maten o vattnet gör susen. Vad kan man göra?!
Ring till veterinären :O de borde väl veta hoppas jag :O
//Forgetful
Ingen vetrinär som är öppet med än djursjukhuset o de sa att jag får avakta till imorgon. Lite surt eftersom han nu flytta sig o ligger på gräset helt öppet jag flytta tvättkorgen igen över han som lite skydd. Man ser tydligt att han inte är så pigg löss såg han ut att ha med iaf något litet som rörde sig bland taggarna
Jag vågar inte ge han fråntline pga vet itne vad kottar tål o inte samt inte vill överdosera han med gift så han dör pga det. Gav han lite ny kattmat mjukmat får se om han äter lite av det trorr fodret verkar vara helt orört iaf.
2, fanns ingen i östergötland
surt som fn jag kan inte åka så där jätte långt heller utan körkort o kids :-C
Vi har en artikel om viltrehabilitering där en länk med kontaktuppgifter finns. Jag vet inte om det är exakt samma uppgifter som du fick i #2 men jag postar ändå utifall kfv skulle varit sega med uppdateringen. Förvisso finns ingen i östergötaland på den listan heller, men örebro kanske inte är alltför långt borta (?).
Du får bara ha kotten hemma i 48 timmar och det är jättebra att du önskar låta en "proffessionell" ta hand om den! Veterinärer har tyvärr inte alltid för bra koll eller ens rätt att ta hand om vilda djur..
Kottar har ofta rejäl parasitbörda. Visst kan det ha negativa konsekvenser för kotten, speciellt om den är sjuk på något vis, men även i vanliga fall har de ofta massor av fästingar och/eller löss.
Om du inte kan ta den till en rehabiliterare så skulle jag nog rekomendera dig att inte alls hålla den fången, dvs. låta honom vandra iväg när han känner för det. Att servera mat och vatten förbättrar ju oddsen för att den ska hämta sig..
Paulina
4 har den inte fånge den kan ta sig ut som den vill men jag anser att hundar kan vara en fara för svagare kotte därmed lägger jag över en en flätad tvättkorg. vi har en bit till örebro med jag har inget körkort + jobbar imorn-ons heldagar jajaj jag ger han mat men kommer försöka kontakta vetrinär kanske de har lite mer tips o ge
#5 Ja, hundar kan vara en fara för den, men tyvärr är det en del av livet för vilda djur. Förstår att det är en bit att ta sig, även med körkort och ledighet! Hoppas det löser sig med kotten.
Paulina
6 jag ska iaf ringa en av dom på listan imorgon. Han har ätit lite av blötmaten iaf 
Hur har det gått??
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
8 kotten är död
Vi åkte med den till vetrinär som kunde lite mer om kottar visa sig att denna lilla kotte antagligen råkat ut för bil eller moppe påkörd. Så den fick somna in ganska snabbt stackarn. vetrinären gjorde detta kostnadsfritt då hon oxå tycker synd att de ska behöva dö självmant o det kan ta flera dagar innan de ger upp
. Sen har jag mailat iaf 2 som var med på den hemsidan då jag tycker att kanske behöver även östergötland någon som man kan vända sig till om man får fler vilda djur. Jag har tidigare åkt med 2 fridlyst fladermusras de antagligen var urtårkade pga varm sommar så han vi lämna dom till skicka jag ett mail till :) får se om de inte kan efterlysa nån iaf som kan hjälpa till vi har ju många djur i nöd även här 
Bra att kotten fick somna in nu, och inte senare pga. sina skador iaf!
Ja, det är lite märkligt att det är så dålig "täckning" med rehabiliterare där, det finns ju ändå en hel del folk och fä i trakterna. Men det är väl inte det enklaste heller, det krävs att de har en viss utbildning och tillstånd, och sen bedrivs det ofta ideellt. Mao krävs det riktiga eldsjälar, och sådana växer inte alltid på träd.
Paulina