Ensam häst.
På väg till mina morfäräldrars stuga ser jag en häst som alltid verkar gå helt ensam i sin lilla hage. Hage ligger i anslutning till stallet ca 50m från vägen. Hagen är liten kanske som 1½ fotbollsplan. Där går den åretrunt. Jag har i runda slängar passerat där 4-5gånger/år dom senaste 30 åren och det har stått en ensam häst i den hagen så länge jag kan minnas. Om det är samma häst kan jag tyvärr inte svara på. Men det är samma som gått där dom senaste 5-10 åren.
Men när jag åkte förbi där här om dagen slog det mig att det inte kan vara lagligt att ha häst ensam så. Eller är det bara en rekomendation?
Nej, du har så rätt. En häst ska ha social kontakt och det är ett lagkrav. Sen specificeras det inte hur denna kontakt ska tillgodoses, mer än att det bör vara andra hästar. Ex. kossor kan i en del fall klassas som okej, förutsatt att de tycker om att vistas tillsammans så att hästen får ut något av det. Det skrevs en intressant C-uppsats på just hästens sociala behov och hur man kan tillfredställa det, om man vill fördjupa sig en aning i ämnet.
Går det några kor eller får i samma hage eller finns det hästar i angränsande hagar?
Paulina

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hästen jag har sett går helt ensam. På två av sidorna är det skog, en sida vägen och en sida boningshus. Jag har inte sett om det går hästar i närmaste hagen, däremot går det kor i närheten ibland, men nu snackar vi 500-700m från hagen och ingen sikt mellan.
Kor på det avståndet kan man knappast anse uppfylla hästens behov av social kontakt.. ^^
Så trist, men tyvärr så vanligt! Du skulle ju kunna anmäla detta så får länsstyrelsen ta och kika på den här hästen och hur det står till (eller inte står till rättare sagt) med den sociala biten för den.
Paulina

Mm jag ska nog ta och göra det.

Kolla så det inte är en hingst. Inte säkert den kan gå med andra i så fall. Kan bli jättestressad av att se andra hästar också.
Innan man anmäler bör kontakt med ägare tas för en ev vettig förklaring. Länsstyrelsen har så fullt upp med att åka på "onödiga" anmälningar att riktiga missförhållanden missas. Tyvärr
.
#5 Såvitt jag vet så ska även hingstar ha social kontakt ^^
Jag förstår tanken bakom att kontakta djurägaren, säkerligen sker många anmälningar helt i "onödan" för att man missuppfattat något, vilket ägarkontakt skulle kunnat förhindra. Men å andra sidan är det inte allmänhetens ansvar att kolla upp och verifiera saker och ting, det ansvaret ligger på myndighetsnivå. Det är länsstyrelsens roll att kontrollera och utreda om något bryter mot lagstiftning eller inte. Inte civilas. Civila äger inte den kunskapen och kan inte lastas det ansvaret. Länsstyrelsen gör även en bedömning av inkomna anmälningar, de åker inte ut på exakt allt om det inte finns en rimlig anledning till det.
Och ja, värre saker missas. Men gör det att det är okej att en häst går själv? Den lider ju inte mindre av sin ensamhet för att det finns hela besättningar som drunknar i sin egen avföring? Visst, att 5cm fattas i boxbredd är att prioritera lägre än en hel besättnings lidande i min värld, men återigen. Den prioriteringen kan jag som civil inte göra, jag vet ju inte hur det ser ut på länsstyrelsen i just denna sekund. Och det är väl rätt förmätet av mig att anse mig mer kvalificerad än dem och avstå en anmälan bara för att det finns värre saker? Länsstyrelsen prioriterar sina ärenden, vi behöver inte prioritera åt dem.
Paulina

#5 största anledningen till att det är så mycket "problem" med hingstar är nog människornas fel, tyvärr. Istället för att säga "det är en hingst" borde vi verkligen prova med att säga "det är en häst".
TS, kontakta din länsstyrelse om detta, tycker jag. Är det en ensamhäst så ska det definitivt kollas upp och det är upp till LST att bedöma prioriteringsordning för ärendet samt huruvida det är befogat eller inte.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#7 Du menar alltså att hingstar och hästar tillhör samma art?! 

Paulina

#8 ja, är det inte helt fantastiskt vad man har lyckats komma fram till?

Det är faktiskt en väldig skillnad på hingst och häst. Hingstar har inte det sociala behov som vi människor vill tvinga på dem.
Släpper jag min hingst med andra handjur har han ihjäl dem. Går han med sina ston och ser andra av hankön springer han längs staketet för att komma åt att döda dem. Han varken äter eller dricker. Detta är urinstinkter, helt normalt. Du kan inte ta dem ur honom.
Länsstyrelsen får inte prioritera. En anmälan måste följas upp hur töntig den än är och även om de var där i förra veckan. I södermanland hinner de inte åka på vanliga kontroller och alla anmälningar bara för att folk saknar ryggrad och faktiskt ta reda på fakta.
Är det inte min sak att ta reda på fakta är det inte heller min sak att anmäla. Men att snacka är ju inte så svårt. Att det sedan är falskt och drabbar folk hårt bekymrar inte alla.
#10 "Länsstyrelsen får inte prioritera" Vad säger det? Klart de får prioritera! Annars skulle varje länsstyrelse begå tjänstefel dagligen.
Att en del länsstyrelser släpar efter med kontroller beror nog på mer saker än innevånarnas eventuella avsaknad av ryggrad… ^^ Pratar du med alla som gör anmälningarna så att du kan göra den bedömningen? Att majoriteten av anmälningarna är gjorda på så lösa grunder att de aldrig borde göras?
"Är det inte min sak att ta reda på fakta är det inte heller min sak att anmäla." Det jag och Sus pratar om är inte ett slags moraliskt ansvar, utan snarare ett juridiskt sådant. Man kan väl alltid önska att anmälare vet så mycket som möjligt, men det är det enda vi kan göra med. Att önska alltså. Du blir ju knappast anmäld/tilrättavsad för att du inte lekt detektiv och tagit reda på fakta när du anmäler. Det av den enkla anledningen att en civil inte kan ta det ansvaret. En civil är inte skolad i den lagstiftning som råder och hur den ska tillämpas och har inte de kunskaper om djurhållning som krävs för det jobbet. Det är därför som djuskyddsinspektörer ska ha en utbildning och inte rekryteras rakt från grundskolan. Ska man resonera så får man endera skola hela sveriges befolkning några år så alla blir fullfjädrade djurskyddsinspektörer eller så får man ta bort möjligheten för allmänheten att anmäla misstänkta missförhållanden. Vilket föredrar du?
Paulina

#10 jag hoppas att du skojar med mig när du så tydligt vill ställa ett kön som nån sorts egenart. det är väl självklart att även hingstarna har sociala behov?
att vi ser så många hingstar som inte "klarar av" andra hästar/djur/människor, att gå i hage eller vad vi nu ojar oss över vad gäller hingstarna, beror knappast på deras biologi utan snarare på vad vi människor säger att man "måste" göra när man har en hingst, hur man "måste" hålla dem, hur man "måste" hantera dem osv. ( i all oändlighet).
jag tycker dessutom att det är lite överdramatiserat att säga att hingstar är ute efter att döda andra hästar (ffa handjuren, enligt din beskrivning). revirförsvar, visst. men ute efter att döda? don't think so, tyvärr.
hur just din (enda?) hingst beter sig är knappast någon måttstock för ett helt kön i arten.
för dina övriga påståenden vill jag bara hänvisa till #11 som beskriver även mina åsikter i sakfrågan bra.

#10 Efter att ha jobbat med hingstar i många år kan jag säga att det där handlar nästan enbart om uppfostran. Vi har haft halvblodshingstar som gått ihop med både valacker och ston i många år och dessutom nästan helt utan problem. Vi hade en hingst som det inte gick att få fason på, men han hade som nästan alla hingstar fått ta över hos förra ägaren och var runt 10år när vi fick in honom. Han var mer eller mindre ett hopplöst fall. Riktigt hingstig och trodde han kunde springa över oss när han kände för det osv. MEN vi fick rätsida på det mesta, men han kunde inte gå ihop med andra hästar. Men han gick i en hage som avgränsade ifrån dom andra hagarna med ca 2m mellan.
Bara för att folk i normalfallet inte kan uppfostra sina skrikiga hormonstinna hingstar betyder INTE detta att det inte går! Hingstar är hästar med mycket hormoner, inget annat och ska heller inte behandlas som något annat….

rättar mig själv i #12 och påpekar att jag menar resursförsvar och inte revirförsvar..

Önskar verkligen att #13 skulle ha rätt i det som skrivs. Han är supertrevlig mot människor och ston. Men andra hanar går inte. Svårt att fostra bort det faktum att han springer. Likaså att han faktiskt sprättar upp andra hingstar och valacker i både ljumskar och strupen.
#12 Jag har nog haft ett 10-tal avelshingstar här på gården som beter sig exact likadant under betäckningssässong. Alltså ett helt naturligt beteende.
Av ca 30 hingstar jag ägt har även ett 10-tal som inte betäckt visat tendenser till samma beteende. Men då dessa inte varit aktuella för avel har de kastrerats och lugnat ner sig. De andra har kunnat gå ihop som hingstar fram till de börjat betäcka.

#15 Jag vet flera hingst stationer som säger precis som du. Att dom är sånna och att det "inte går att träna bort" (det har du inte skrivit, men jag anar att du menar det, rätta mig om jag har fel.)
Men när jag pratat med dom och frågat hur dom tränat hingstarna så märker jag att dom från första dagen med en hingst behandlat den som just en hingst. När hästen börjat skrika och bete sig "illa" har dom fokuserat på att klara av hanteringen av hästen. Vilket har gjort att dom kan hantera hästen, men inte få den att lägga av.
Vi hade en hingst som gick i avel och som gick lugnt och stilla utan att härja och skrika när man gick förbi ston osv. Han föddes på gården så han tränades ju också från dag ett.
Jag var på Dintestorp för många herrans år sen och träffade Little Q. Vilket vrak! Öppnade man luckan i gallret för att fodra hoppade han nästan ut! Han var galen och skrek bara han såg en annan häst och jag förstår inte hur man klarar av en sån häst. Hade jag inte kunnat träna den själv hade jag lämnat bort den för det där extremt hingstiga beteendet är otroligt stressande för alla även för hingsten själv. Dessutom är det farligt i många fall att låta dom hålla på som dom gör. Jag har själv blivit släpad efter hingstar som sprungit rakt över mig och inte haft någon som helst respekt och jag blir galen på sånna hästar. Ett sto som hållt på så hade aldrig fått fortsätta med det så varför ska hingstar accepteras hålla på så?

Min hingst är precis som en valack när du hanterar honom och även i boxen. Han kan stå brevid vad som helst i stallet och 6åringar rider honom helt själv. Men i hagen är han hingst.
Han kan åka transport med brunstiga ston eller andra hingstar. För då är det inte han som bestämmer. Men hagen är hans.
Det är ENBART i hagen han har problem. Men går man ut i hagen är det människan (oavsett ålder eller storlek) som bestämmer. Så nej ouppfostrad är han inte.