Ölands djurpark
I helgen besökte jag Ölands djurpark men till men tydligen verkar dom inte tycka det är så viktigt att följa föreskrifterna. Många reptiler verkade inte följa L108 och en stackars stressad skäggagam bodde i ett terrarium som jag uppskattar till hälften av L80!! Alltså mindre än vad privatpersoner får hålla dem i. Belysningen var allmänt dålig i alla terrariumen och många saknade värmelampor. Nu kunde jag såklart inte springa runt och ta temperaturen så avsaknad av värmelampor behöver inte betyda att det är för kallt. Men jag har svårt att tro värmen och uv-belysningen var särskilt bra.
Nu kan jag inte L108 utan och innan, speciellt inte för däggdjur. Men reptiler och fåglar har jag lite koll på. Kunde även konstatera att deras Trumpetarnäshornsfågelars (Bycanistes bucinator) voljär inte ens kom i närheten av 30 kvm vilket dom ska ha. Har svårt att tro att deras voljär ens var hälften av det.
Närhornsfåglarnas kost oroar mig. Alla närhornsfåglar (med undantag för Tockus-släktet vilket denna arten inte tillhör) är väldigt känsliga för järn och många blir sjuka eller dör av järnrik kost. Till min förskräckelse såg jag att djurparken utfodrade dessa fåglarna med apelsin! C-vitamin underlättar för kroppen att ta upp järn. Så mat rik på c-vitamin ska såklart inte dessa fåglarna ha!
Nu vet jag inte pass lätt det är för djurparker att få tillstånd att inte följa föreskrifterna. Men det känns som att länsstyrelsen skulle behöva ta en titt på djurhållningen i parken. Jag funderar på att göra en anmälan.
Jag vet inte heller hur vanligt det är att de får dispenser beviljade, men generellt gäller ju att kraven är hårdare på dem som håller djur i någon form av yrkesmässig form. Så jag skulle inte utgå från att de har dispenser för allt du såg ^^
En anmälan gör du genom att kontakta länsstyrelsen där djurparken ligger (Kalmar län i det här fallet), vilket du säkert redan vet.
Jag hade ingen aning om näshornsfåglarnas järnkänslighet, men så är jag inte heller så kunnig på ovanligare fåglar heller.. Djur ska givetvis få en väl anpassad kost, och i dessa fåglars fall så känns inte apelsin lämpligt. Man får väl hoppas att det är mycket begränsade mängder de får, men å andra sidan så är ren okunskap absolut inte omöjligt. Kan det vara så att man utgår från tucanen och antar att andra näshornsfåglar har liknande kostkrav pga. släktskapet? Tucanen är väl bland de mer vanliga ur släktet (?) och sådana generaliseringar är ju inte ovanliga överlag. Har du någon seriös källa att backa upp din kunskap med? Tänker på vetenskapligt granskad literatur, det kan väga lite tyngre än "jag vet" eller "jag vet + random populärvetenskaplig bok av varierande kvalité". Dessutom ger det ju ofta hänvisningar till annan litteratur så att de själva enkelt kan verifiera ditt påstående. Kanske skulle ett mail i all välmening till djurparken ang. kosten kunna vara en idé?
Paulina