Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketthundar
Läst 4741 ggr
Gilan
0

Hunddagis dagsljus?!

Kollar man på SSHF så står det att stallarna ska ha dagsljus eller dagsljusliknande belysning men på SJV verkar det som att det bara är fönster som gäller?!

Någon som vet hur mycket dagsljus som behövs i form av fönster?

Aviendha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Faktum är att det både ska finnas fönster (1 kap. 4 § L102 - Inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med fönster för att släppa in dagsljus) OCH belysning (1 kap. 7 § L102 - Inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med belysning). Nu har jag inte kollat SSHF och vad de säger, men om de menar att man kan ha dagsljus eller dagsljusliknande belysning så som du skrev så har de fel då det finns krav om båda i föreskrifterna (se ovan).

Anledningen är att man kan behöva titta till djuren även när solen gått ner och då måste man ju kunna se sina djur. Och fönster och dagsljus är en sådandär grundläggande sak de ska ha, vilket tas upp i djurskyddsförordningens 2 §.

Hur mycket dagsljus är väl lite av en bedömningsfråga. Det jag lärde mig var att, i ex ett kattstall/hundstall, så måste varje box inte ha ett fönster för att det ska vara okej, däremot ska alla djurutrymmen kunna nås av dagsljuset från ett fönster.

Jag gjorde en lätt skiss för att visa hur jag menar, tror det är enklast så :P Det röda streckt är fönster. Då är det ju fönster och dagsljusinsläpp i box A och B. Box C är vänd mot A och B och släpper in direkt dagsljus, således är det okej. Box D däremot har en heltäckande vägg mot box C, och därför kommer inget direkt soljus in i box D. Den uppfyller därför inte kraven om dagsljusinsläpp. För den bortre boxen (D) så blir det ju som om den satt i ett rum utan fönster då den inte kan se ett fönster eller få ljus från ett.

[Doglovers]
0

Om man har hundgårdar och hundrum med fönster som ger dagsljus men inte över alla rummen, men därimot genom luckan av genomskinligt plexiglas. Är det godkänt?

Jag vet att det blev lite problem för alla hundpensionat och dagisar som måste byggas om för stooora pengar.

Aviendha
0

#2 Vågar inte svara på det rakt av, det kan mycket väl vara det, men allt beror ju på hur det ser ut på stället i fråga (precis som i skissen, det går ju inte att säga rakt av att box C är okej, det beror ju på hur stället är byggt) :)

Gilan
0

Tack för skissen! Då borde åtminstone 2 av de rum jag tänkt använda att bygga boxar i vara godkända men det tredje är nog inte godkännt då!=( Har ringt ett djurskyddsombud som jag hoppas kan svara på vilka möjligheter lokalen har innan jag börjar bygga, för det är dyrt! Så slipper man börja bygga och det sen inte blir godkännt!

Så här står det nämligen på sshf och det sägs ju att de ska ha "strängare" regler en jordbruksverket. Kanske är de bara dåligt uppdaterade?!

"

6. Dagsljus/belysning

Utrymmen där hundarna vistas skall vara försett med dagsljus eller dagsljuskompenserande belysning.

"

sus-sharon
0

#4 tja, "strängare" verkar SSHF verkligen inte vara med tanke på att de inte ens följer förordningen på deras punkt 6 om dagsljus och belysning.

om detta beror på dålig uppdatering så måste jag få lov att säga att den är vansinnigt dålig (uppdateringen, alltså) med tanke på att förordningen togs i bruk 1988.

troligast, enligt mitt tycke, är att man helt enkelt inte har koll. när man börjar läsa djurskyddslagstiftning så är det väldigt lätt att "tappa" nån författning här eller där, som naturligtvis i regel alltid innehåller nånting av vikt. Och, jag skulle också vilja påstå att den författning som är allra "lättast" att tappa bort/glömma är just djurskyddsförordningen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Aviendha
0

#4 Jag håller med sus, de har inte helt rätt i det de skriver om det inte rör sig om en felskrivning från deras sida då dagsljus alltid ska finnas och det kan inte kompenseras alls med någon artificiell belysning. Eller så har de missat att läsa både djurskyddsförordningen och de specifikaföreskrifterna för hund och katt. Det borde de åtgärda omgående, det finns ju en risk att de pga. sin felskrivning sätter folk i skiten så att säga.

Tycker att det är jättebra att du sätter dig in i den juridiska biten i föreväg, det underlättar ju en del och det vore ju jättetråkigt att behöva bygga om som du säger.

Lycka till! :)