Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 2684 ggr
redan
0

Vad tänker SJV göra?

Vad ska hända med alla fåglar i Sverige om de nya burmåtten går igenom? Vad är deras plan?

Export till länder med mindre burar….

eller avlivning?

Någon form av tanke bakom förslaget måste det ju finnas.

Aviendha
0

Jag har ingen aning, om de måtten jag sett stämmer så kommer det att ha stora konsekvenser för fågelhobbyn.

Misstolka mig rätt, jag om någon är verkligen för ökade burmått för fåglar, men jag är förvånad över den enorma ökningen som de gör från nuvarande till kommande. Från 0,31 kvm till 4 kvm för undulat tex. Många har inte den platsen, och större papegojor kan komma att kräva 3,5 i takhöjd, något som inte alla lägenheter/hus kan erbjuda. Så kanske vill de eliminera hållningen av större fåglar?

Avlivning och export tror jag absolut inte är "tanken" med att ev. föra in dessa mått. Som alltid annars lär det finnas en övergångsperiod där man får fortsätta hålla sin fågel enl. nuvarande mått ett tag framöver. Då kan man endera anpassa sig till kravet när övergångsperioden närmar sig sitt slut, eller sälja sitt djur om det inte hunnit dö av andra orsaker innan.

Jag antar dock att de fågelföreningar som utgör remissinstanserna kommer att kritisera måtten å det starkaste vilket kan få dem att ändra dem/skippa dem. Inget är ju hugget i sten än.

enbartmalin
0

En väldigt bra lag om den slår in enligt mig.
Bara se på den extremt lilla yta man håller små fåglar på idag, jag förstår inte hur det ens har varit lagligt.
Fåglarna mår ju inte bra, dom bara sitter.
Det finns ingen fågel som kan flyga i en "undulat bur".

Hälsningar Malin

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ptja, nu vet ju inte jag med alla andra men jag tror det blir mååånga fler som kommer ha sina fåglar i olagligt små burar. Jag är en av de, glöm att jag kommer avvara 10 kvm av min lilla etta till en bur! Då har jag hellre mina fåglar olagligt och tar smällen om jag skulle få besök av inspektör. Heck, jag tror inte ens att jag kommer upp i rätt takhöjd åt duvorna om de nya måtten går igenom.
2*1*1,8 m blir mina fåglars kommande voljär (finkar, skrattduvor och när den är klar ev kinesiska dvärgvaktlar), duger inte det så får det vara.

#2: Undulatburar brukar ju sällan vara lagligt öht annat än som sjuk- och transportburar. Oftast är det inte förrän uppåt parakitburar som det ens blir lagligt åt de minsta fåglarna. Således kommer man inte åt de som har små undulatburar (eller ännu värre, finkburar… Hua!), för de bryter redan mot dagens regler.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

redan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag antar att du har fåglar, efter som att du tycker så.

Vad ska du göra med dem när reglerna går igenom?

avliva eller exportera?

Jag vet inte vad jag ska göra med min.

ivanhoe81
0

visst större burar är ju bra men är det inte lite väl överdrivet att ha 4 kvadratmeter till säg 2 underlater????

en av mina kompisar som har fåglar kommer försöka omplacera sina om lagen går igenom går inte det så får fåglarna somna in