Varför ska det vara så svårt?
Äntligen kanske lagen blir verklighet, fattar inte hur man kan vara emot något av förslagen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forbud-mot-smartsam-griskastrering
Bara för att jag är nördig slänger jag in en del av en enklare "utredningsfråga" jag hade på en tenta nyligen om exakt detta lagförslag 
Jag är inte odelat positiv till det hela. Jag ser givetvis en hel del fördelar med det, men det är inte enbart fördelar och inte så stora fördelar som jag antar att de flesta rent spontant antar att det medför.
Nu är jag inte någon expert på området eller så och vill inte framställa mig som sådan heller, men den litteratur jag läst på området har minst sagt varit tvetydig, vilket även sammanfattas bra av den artikel jag främst hänvisar till i den delen av texten som jag klistrat in här.
"Bedövning vid kastrering av smågrisar är onekligen ett steg mot en ökad samstämmighet med 2 § djurskyddslag (1988:534) som fastslår att djur ska skyddas mot onödigt lidande sett till den rent fysiska smärtan. (Med det inte sagt att kastrering utan bedövning inte uppfyller lagstiftningen, det har ju ansetts vara ett tillbörligt ingrepp.)
Vad många antagligen underskattar är den stress som smågrisar kan uppleva vid hantering, och lokalbedövning innebär en förlängd hantering av smågrisarna jämfört med traditionell kastrering av dem (Leidig et al. 2009). Som Dawkins (2008) påpekar är det svårt att värdera olika typer av lidande hos djur, hur mycket de lider, vilket lidande som är ”värst” etc. Enligt Leiding et al. (2009) har tidigare studier (gjorda innan 2009) haft motsägelsefulla resultat när det kommer till just kastration av smågrisar med eller utan föregående lokalbedövning. I sin egen studie drog de slutsatsen att lokalbedövning kan öka välfärden vid kastrering av smågris men att vinsterna inte kan ses som stora i och med den stress som de utsätts för i samband med hanteringen vid lokalbedövningen. Vid en traditionell kastrering så upplever smågrisarna stort lidande, men det är svårt att separera ut hur mycket lidande som orsakas av själva kastreringen eller av hanteringen vid kastrationen (Leidig et al. 2009). Rent politiskt kan dock ett krav om lokalbedövning falla väl ut då det numer är vedertaget att obedövad kastration innebär smärta vilket konsumenterna är medvetna om. Ett krav om bedövning skulle därmed kunna ses som mycket positivt av opinionen, och politikens krafter ska inte underskattas när det kommer till lagstiftning och rutiner kring djurhållning."
Referenser:
Leidig, M, S. Hertrampf, B. Failing, K. Schumann, A. Reiner, G. 2009. Pain and discomfort in male piglets during surgical castration with and without local anaeshesia as determined by vocalisation and defence behaviour. Applied Animal Behaviour Science. 116: 174-178
Dawkins, M, S. 2008. The science of animal suffering. Ethology. 114: 937-945
Kontentan är väl som alltid när det kommer till djur, djurhållning, lagar och allt sådant; det är mer jämngrått än svartvitt.
Paulina
Nu är jag inte insatt överhuvudtaget men jag har för mig att jag läst att kemisk kastrering används på smågrisar i vissa länder och att det är mindre smärtsamt än vad vi använder här idag..? Har för mig att jag läst att det var på ingång här också. Men som sagt, jag är inte insatt alls..
Injicera slaktdjur med ett ämne som inte får administreras av gravida kvinnor eller av kvinnor som eventuellt kan vara gravida låter som en bra idé….
Bra debatt i riksdagen idag, grisar, tillsyn, katter och vanvård togs upp b.la..
Jag tror stressen är likadan av själva kastreringen, lokalbedövas man gör det inte lika ont i alla fall. Tycker det är konstigt att inte Leidig jämför det. Hellre stress än smärta, stressen kommer i alla fall.
#3 som sagt är jag inte insatt. Men hur funkar det i andra länder då?
När det gäller grisar så bedövar man i europa, man vill nu ha samma regler här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ang grisarna är det ekonomi att göra, om uppfödarna ska behöva köpa bedövningmedel och bedöva, vilket jag tror att enligt lag inte får göra utan endast utbildad veterinär får göra.
Men vi låsas att uppfödaren får göra det själv = kommer bli för dyrt, uppfödaren kommer tjäna för dåligt på att födda upp djuren, alla som föder upp grisar kommer gå i konkurs, vi måste köpa in allt svinkött från utlandet = dåligt. Så ja där hsar du anledningen till att det fortfarande är lagligt att kastrera grisar utan bedövning, dock diskuteras en lösning på problemet, jag tycker kommunen ska betala vad bedövningen kostar för att vi ska kunna forsätta ha svensk griskött ;)

#1 Nu pratas det ju inte om lokalbedövning utan liknande p-spruta på hund. Ett stick sen är det klart ;-) Det är mindre hantering av grisarna än tidigare och det försämrar inte kvalitén på köttet. Det används av många andra länder och jag förstår verkligen inte varför vi inte skulle kunna göra likadant här i sverige.
#8 dock tveksam till att vi ska börja spruta in massa kemikalier i köttet vi ska äta i onödan?
För bedövning och sånt går ju ur kroppen medans det du menar ska vara kvar i kropper resten av djurets liv…

#9 Men det är ju kontrollerat och används i flera andra länder.
#10 ja och pp för tjejer är jätte bra, bara att det gör fiskarna tvåkönade ;)
+ att man ska inte chip kastrera tex en hund för långe (chipet slutar verka efter ett tag) pga att det inte ska vara bra för hunden. Då är frågan hur bra det är att göra det med kött vi ska äta? ;P
Nej riktigt tveksam till sånt där… dock är metoden vi kör nu inte bra heller.

Varför kastrerar man grisarna? Är det för smakets skull på köttet eller?
#12 ja, okastrerad gris ska tydligen smaka ganska illa :/
Tror det är samma med tjurar.
Fast är det inte bättre att vi får i oss lkte kemikaler än att så många grisar får lida för vår skull?
Läste en av Per Jensens böcker nyligen om forskning på skrik när grisar kastreras. Kontentan var iag att det var väldiga skrik som inte alls är liknande som de "när man bara tar i dem" även om vi människor med bara örat uppfattar det så…
Jag ser bara 2 alternativ på denna fråga
1. Man använder kemiskkastrering
2. Man slaktar grisarna innan de hinner bli könsmogna.
#14 så du äter hellre massa kemikalier som du inte vet hur det påverkar din kropp och din miljö i det långa loppet?
Jag tycker lokal bedövning vore ett alternativ, dock är problemet där pengarna, men vete tusan om kemisk kastrering är så mycket billigare…?

Någon lösning borde det finnas som gynnar oss alla. Sen kan jag tycka att kastreringen i sig är fruktansvärd MEN vad har dom stackarna för liv då? Och för att inte tala om transporten till slakteriet och behandlingen på plats innan dom slaktas. Nä, det finns mycket mer saker att hitta lösningar på än detta. Tyvärr.
#4 Vid lokalbedövning så måste bedövningsvätskan verka. Det betyder att du totalt sett hanterar grisen under en längre tid vilket innebär mer stress sprungen ur hanteringen. Rent spontant kan även jag känna att stress är att föredra framför stark kroppslig smärta, men det är nog viktigt att man kommer ihåg att det inte är det enklaste att värdera olika typer av "lidanden" å andra varelsers vägnar.
Med det inte sagt att bedövning är helt av ondo, bara en allmän reflektion över det hela :)
#8 Okej, då var det jag som drog förhastade slutsatser :) Hade kort innan läst detta så därför antog jag att det var bedövning före kastrering som avsågs även om man även diskuterar kemisk kastrering. My bad :)
Paulina

Men om man skulle införa bedövning på små grisarna har jag väldigt svårt att tro att dom skulle hantera grisen under den tiden som bedövningen sätter in. I grisstallar ska det gå snabbt på löpande band så jag tror att dom hade sprutat grisarna, markerat dom som fått smärtstillande och släppt ner dom i sin box igen. När dom gått varvet och bedövat börjar man om och tar upp en efter en som blivit markerad för att kastrera. Så jag tror inte att det blir så jätte mycket hantering ändå. Och för att väga för och emot så röstar jag nog på mer hantering mot ren smärta…
#18 Nej, det finns ingen anledning alls för att hantera griskultingen under tiden bedövningen sätter in. Däremot så måste du ju ge bedövningen, sen ställer du ner grisen och väntar, sen ska den upp igen när bedövningen tagit och kastreras. Stressen som grisen upplever tar inte tvärt slut direkt människan släpper den. Jämför när du själv blir skrämd, rädslan och pulsen saktar ju inte ner i exakt samma ögonblick som du förstår vad det var som skrämde dig. Samma sak upplever grisen, och antagligen mer än så med tanke på att hela situationen i sig är annorlunda än vad den är van vid och troligtvis upplevs som stressande. Kontentan är att det tar längre tid från bedövning ges till att kastreringen är färdig, hantering sker fler gånger och därför sammanlagt längre. Detta ger mer stress.
Paulina

#19 Man kan inte generallisera så. Jag vet att många hundar stressar upp sig som galningar när man ställer dom på undersökningsbordet för att vaccineras. Men så fort dom kommit ner på golvet efter vaccinationen ruskar dom på sig och är som vanligt igen. Så om du inte varit med och bedövat grisar och sett själv att alla griskultingar fortsätter att stressa efter bedövningn så tycker jag att man ska försöka att vara lite mer öppen.
Jag har varit med och kastrerat grisar både utan bedövning (slaktgrisar) och med viss sedering (minigrisar för sällskap). Det är skillnad och jag personligen skulle MYCKET hellre stressa grisarna lite mera psykiskt än någonsin vara med och kastrera ett djur utan bedövning igen!
#20 Men man kan generalisera som att stress alltid innebär mindre lidande än fysisk smärta?
Hundar är tama, minigrisar för sällskap likaså. Grisar inom slaktproduktion hanteras inte för att bli vana vid människor och kommer med största sannolikhet att stressas mer än en hund av att hanteras, det är för mig en märklig generalisering.
Nej, jag har inte varit med vid kastation av smågris avsedda för slaktproduktion och jag skulle inte anse att mina erfarenheter av sällskapsdjur är relevanta i ämnet av den enkla anledningen att sällskapsdjur är vana vid hantering.
Jag vill återigen poängtera att jag inte är emot sededering innan kastration. Jag ser mig själv som ganska öppen, däremot så kan jag snarare tycka att det är aningen trångsynt att tro att man är kapabel att göra bedömningen om vilket lidande som är värst för en annan varelse. Rent spontant så tycker jag också att bedövning är ett bättre alternativ, det enda jag ville få sagt från början var att vinsten inte kommer helt "gratis" för djurets skull då det med stor sannolikhet innebär mer stress med ett sådant förfarande.
Jag behöver varken vara "för" eller "emot" för att kunna delta i en diskussion, och bara för att jag inte ger ett rungande bifall betyder det inte att jag är av motsatt åsikt i frågan. Jag tycker inte att det är okej med den kastrering som sker i dagsläget, jag skulle mer än gärna se en annan form som gör det bättre för grisen. Om det sedan är bedövning, kemisk kastering eller avslakt vid lägre vikt är en annan femma :)
Paulina
15# Jag äter inte kött alls så för mej spelar det ingen roll! Men jag tycker inte det är okej att utsätta något annt levande djur för en sådan smärta för att vi inte vill få i oss kemikalier.