Torv som dammar!
Hej,
mina hästar står ute dygnet runt nu, men ibland har vi hästarna inne när det är dåligt väder osv så vi har torven ligger kvar. Men då är ju grejen att det blir sjukt dammigt eftersom hästarna inte kissar osv där inne, och eftersom en av mina hästar har bronkit går det absolut inte att ha honom inne i stallet när hästarna har stått ute.
Jag har provat att vattna bädden noggrant varje dag men det dammar ändå. Då menar jag att det blir så dammigt att det blir typ dammoln, som värsta atombomben! Jag får väldigt svårt att andas och hela stallet blir fyllt av torv, och torv ska ju vara dammfritt. Och man behöver bara gå lite grann i torven för att det ska börja damma, och dammet lägger sig inte förrrän efter ca en timme.
Annat strö är inget alternativ. Hur håller jag torven fuktig? Känns ju väldigt dyrt och onödigt att behöva bädda om hela boxen varje gång hästarna ska stå inne. Snälla jag behöver verkligen hjälp eftersom hästarna ska stå inne torsdag natt!!!
Tacksam för alla svar och tips! 
/Amanda
liebe kann manchmal sehr weh tun

Om du vattnar och lägger en presenning över för att hålla kvar fukten, skulle dte funka?=)
Kalka under, vattna ordentligt. Men bädden måste bytas en gång i veckan eftersom det blir en "kaka" under och den dammar iallafall.. Hur mycket torv har ni i boxarna? Av egen erfarenhet så håller sig den fräsch längre om man har minst 30 cm torv och vattnar och vänder den ofta..
En bekant till mig håller på med försäljning av torv och enligt henne kan detta hända om torven från början är för torr. Vattning rekomenderas men eftersom att du skriver att detta inte fungerar så kan byte av torvföretag vara ett alternativ. Torrheten hos torven kan variera kraftigt mellan olika försäljare.
Att göra en bädd av det hela är också någonting man kan göra. I princip låter man lite skitigt ligga kvar så att torven packas. Kan låta ofräscht men det fungerar.