Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: lantbruksdjur
Läst 3731 ggr
Rafflan
0

Någon annans djur sjukt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag och en kompis var ute och red idag, vägen går genom en får gård, när vi rider igenom reagerar vi på att ett får ligger vid en sten helt ensam och rör sig inte när dem andra börjar springa, vi försöker knacka på huset, får inget svar så en av oss går in i hagen och kollar om djuret ens lever, om det typ blöder eller vad som är fel, Fåret ligger helt lamt, ögat rör sig lite och den andas men det var ocksås allt. Vi vet inte riktigt hur vi ska reagera, som tur är tänds plötsligt lyset i ett rum på huset så vi knackade på denna gång öppnade ägaren, vi berättade om fåret och han skulle kolla det.

Så frågan är gjorde vi igentligen rätt?
Har vi rätt att gå in i hagen för att kolla djuret?
Om inte ägaren öppnat hade vi vart tvugna att lämna den att dö?

Mari
0

Jag tycker ni gjorde helt rätt, iallafall moraliskt.

Jag själv har också kollat till andras djur, några hästar har jag gått in i till hagen för att fixa till täcken som de riskerat att fastna i eller som de redan trasslat in sig i, likadant med grimmor som lossnat eller fastnat i en gren.

Har även fångat in ästar och ställt in dem i deras stall. Oftast har ägarna till djuren inte varit hemma men jag har även gått och pratat med dem.

Jag hoppas någon kan svara på dina frågor, jag har tyvärr ingen aning alls om det är rätt eller fel och om man vore tvungen att låta djuret ligga.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
0

#1 jag vet att häst ägare kan ogilla om man går in och fixar små saker som täcken och grimmor, främst då hästen kan vara elak eller riskera att skada dig och då får ägaren skulden.

Dock är det allvarligta saker, som tex sitter fast eller trasslat in sig i eltråd, lösa eller likanande är det klart man ska hjälpa djuret om man inte hittar ägaren då det är akut ;)

Ja jag undra väl mest i efterhand vad lagen säger om det hela :P
Ägaren verkade bara tacksam ;)

Mari
0

#2 Det vet jag också att dom kan vara men jag kan inte låta bli när jag ser att de sitter galet och att de kan göra illa sig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

zickan
0

Själv ridit i 12år och haft häst på foder, även uppväxt på "landet". Man är alltid rädd att folk ska gå in och tjuvrida på hästarna i hagarna, skada dom, stjäla dom eller bli skadade själv.
Gäller de flesta djur som folk går nära som ägs av en annan när ägaren inte är där. Och det gör att djurägaren lätt blir upprörd när folk går nära deras djur utan tillstånd, för händer något deras djur eller personen som gick in. Så är det ägaren som står till svars.

Men har man ett djur som i detta fallet ligger halv död som ägaren inte ser. Så kan handlandet som personen ovan eller som Mari, rättade till täcket. Kanske hjälpa ägaren att rädda sitt får från mer lidande, eller hästen från att bli skadad.

Tycker att ägare som inte kan ha koll på dessa saker själv så detta inte sker, bör fullt respektera och ta emot hjäl från förbi passagerare.
Men den som hjälper och får en utskällning av ägaren. Bör inte ta åt sig alltid. De flesta djurägare är inte arga på själva handlandet. Utskällning kan lika gärna komma från orolighet.

Gick själv in i en hage där min syslings häst stod som jag då red två gånger veckan. Vinter och halsduken täckte mitt ansikte. En rem på täcket hade lossnat som han kunde fastna med. Ägaren till hagen kom bakom mig och skällde ut mig som faaan. Fanns en farlig häst i den hagen som tidigare hade skadat en nyfiken unge som gått in utan tillstånd. Men när hon såg att det var jag så var allt lugnare och tackade för hjälpen, menade inte att bli så arg. Men hästen hade sprungit omkull andra innan och rädd att något skulle hända.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Rafflan
0

Dock tycker jag att har tex grimman hamnat runt halsen, eller täcket hänger snett, eller som i ditt fall en lös maggjord behöver man INTE gå in och rätta till det då hästen inte är i någon direkt fara. Skulle dem dock täcket glidigt runt så rump delen hänger under magen och dem går på den när dem försöker gå, så ska man se om man hittar någon i närmaste huset/stallet/gården, i mitt fall har jag alltid känt ägarne och hästarna så jag har själv gått in och fixat till det. Men det ska krävas väldigt bra orsak att gå in till någon annans djur!

Även en snäll häst kan bli elak. Så man ska inte gå in om det inte är nödvändigt.

Lorita
0

Undra hur mycket du skulle kunna hjälpa ett får? Jag har pluggat och läst ett år nu för att skaffa egna får och det är mycket som skiljer får från andra djur, när det gäller sjukdomar och framför allt så här i lammningstider.

Prata med ägaren det är bra men i hagen tror jag inte det skulle kunna vara så mycket du skulle kunna hjälpa fåret.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
0

#6 jag kunde se om djuret satt fast och ta loss det och se om det redan var dött och då göra ingenting och lämnade den(om jag inte fick tag på ägaren) eller om det var döende inte lämna den att dö långsamt under natten.

Så fårets tillstånd kan avgöra vad jag kan och bör göra.

Ketang
0

Jag tycker att du gjorde helt rätt. Och hade jag hamnat i samma situation och ingen hade öppnat hade jag ringt länsstyrelsen alt polisen.

Man har rätt att gå in i hagar efter som man får passera igenom hagar (allemansrätten) Men hade det varit ex tjurar eller grisar hade nog jag i alla fall hållt mig på andra sidan staketet ;-)

Rafflan
0

#8 ja får är ju normalt ganska harmlösa djur, grisar, kor och hästar kan dock lättare göra större skador :P

Men jag anser det som en självklarhet oavsett djur att göra det man kan. Så om jag tex hittat ett skadat djur, oavsett om det är vilt eller tamt kan jag ringa polisen? något speciellt nummer man ringer då?

Ketang
0

#9 Du kan ringa 114 14. Det är till polisen oavsett vart du befinner dig i sverige. Om dom inte anser sig kunna hjälpa dig kan dom åtminstonde hänvisa dig vidare.

Rafflan
0

#10 tack :)

Aviendha
0

Man kan alltid ringa polisen om man anser att det är akut nog. Länsstyrelsens djurskyddsenhet är ett annat alternativ om djuret inte mår bra men inte är akut dåligt.

Mitt första val hade nog ändå varit att tala med ägaren. Det behöver inte vara vanvård eller försummelse som gör att djuret är sjukt, och kanske vet inte ägaren om det men åtgärdar det när denne får vetskap om det.

Man får ju inte gå in i hagar hur som helst så om man gör det bör man vara beredd på att ägaren kan bli upprörd över den sakens skull, men kanske har de flesta förståelse för det om djuret är så dåligt som det beskrivs i #0? Man bör dock inte ta för givet att det är något man bör göra alla gånger, tala gärna med djurägaren. Det är dennes djur och dennes ansvar.

Ketang
0

#12 Men allemansrätten säger ju att man får beträda annans mark. Är det skillnad på hage och hage? På många ställen har ju markägaren byggt så "bryggor" över stängslet för att man ska kunna passera hagen… Troligtvis för att det går en stig igenom hagen och ut på andra sidan. Men lagen borde vara den samma för mark där det inte går någon stig igenom.

Lorita
0

#13 allemansrätten ger dig inte rätt att hålla på med mina djur.

Det kan också finnas en risk med att gå in i en hage där ett djur ser sjukt ut. Risken är att djuret har en smittsam sjukdom som man sen sprider vidare till andra besättningar av djur. Sitter djuret fast då kan bör man hjälpa till men ligger djuret ner och ser sjuk ut så kontakt ägaren.

Det kan ju faktiskt vara så att man stör en lammning, kalvning eller fölning om man klampar in till ett okänt djur.

Det är vanligt att får får brister typ kalk eller selen och då inte kan resa sig under några dagar medan behandlin pågår men fåret mår ändå bättre i sin flock och vill inte bli störd av främmande människor.

Aviendha
0

#13 Jo, allemannsrätten kan tolkas så att man får gå över beteshagar och dyl (tomter är dock alltid förbjudna). Det jag ville ha sagt är (om än otydligt :P) är att man får vara beredd på att alla inte anser att det är en självklarhet att vem som helst får stövla in i ens hage. Jag skulle inte tycka om det, allemansrätt eller ej. Det kan ju innebära en fara för mina djur, likaväl som en fara för de om passerar igenom (om mina djur skulle råka skada personen i fråga). Ber om ursäkt för att jag var otylig, förkylningen gör en luddigare i huvudet än man först anar :)

Ketang
0

#14 Fast nu pratade vi om att gå IN till djuren. Sen förstår jag inte det negativa med att titta till någon annans djur i en hage om man misstänker att djuret är sjukt/skadat. Ser jag ett djur i en hage som verkar skadat/sjukt så studerar jag djuret en stund innan jag fattar något beslut. Om det verkar akut och hagen ligger långt ifrån något hus så går jag in för att bättre kunna bedömma situationen. Ligger det så att jag ser ett hus så går jag dit först och ser om jag kan få fatt i någon ansvarig. 

Vi pratar inte om att gå in till djur och hålla på med dom för skojskull.

Åandra sidan borde det väl inte vara förbjudet att hälsa på en häst som står i en hage heller? Sen om jag står utanför staketet eller innanför spelar väl ingen roll? Lagligt sett snackar jag om nu.

Rafflan
0

#16 om du äter en choklad kaka och får choklad på handen och sen klappar en häst så kan hästen få postivt om man gör ett doping test = ägaren kan få förbuid att tävla pga det. Och är tävlingen ditt jobb är du ganska körd…

Fidelia
0

Går man fram till ett djur för att hjälpa eller bara klappa det hoppas jag man är smart nog att själv ta på sig ev konsekvenser om man själv blir skadad. Även om lagen säger att du har rätt att passera genom en hage och att djurägaren har ansvar för om något händer.

I fallet med sjuka fåret fick ni ju tag på ägaren som givetvis blev tacksam. Insjukna kan de ju göra på bara några minuter. Svaret på frågan om vad ni kunnat göra om ägaren inte varit hemma är antingen ringa polisen och få hjälp att hitta ägaren eller ringa veterinären men då räkna med att själva stå för kostnaden om inte ägaren tar den.

Det står ju i lagen att djur ska skyddas mot onödigt lidande. Men det innebär inte med automatik att djurägaren vill betala för veterinär om denne har egna kunskaper om avlivning.

Ketang
0

#17 Och hur troligt är det då? Inte ett dugg. Däremot förstår jag om djurägare inte uppskattar att folk går in till djuren. Det är helt okej, men då tycker jag att man kan sätta upp en skylt på staketet.

#18 Ja, jag håller med! Går man in i en hage där det går djur så "får man skylla sig själv" om det händer något. MEN jag tycker inte att man ska ha farliga djur i hagar där det går ex vandringsleder igenom osv. Då utmanar man ödet som ägare. Med farliga djur menar jag djur som är opålitliga eller som kan ha en tendens att skada människor med flit osv.

Rafflan
0

#19 hur troligt är vad? att du äter en godis med choklad på när du är ute och går/tar en fika paus? Doping tester är verkligen jätte känsliga på visa ämnen och det räcker faktist med att ha lite choklad på handen och klappa hästen för att det ska visa posetivt på doping test. Sen är det inte säkert att just den hästen ska starta just den dagen eller nästa, och inte säkert att den får testas. Men skulle det hända är det personen som klappades fel!

Det är ovanligt att det är vandringsleder genom hagar med tex hästar som jag syftar mest på. Dock kan alla djuren "skena" om det är för dem är rädda eller för bus spelar ingen roll, har du otur kommer du ivägen och skadar sig.

Ska man gå genom hagar med djur tycker jag man bör hålla sig borta från djuren. För ägarens och ens egen skull.

Lorita
0

valmofrö är också dopng klassat. Sen kan man för sjukdomar vidare om man först klappar ett djur och sen ett annat djur.

Jag kommer att försöka få MV status på mina blivande får, viket mina grannar inte har på sina får och då kan smitta sbrida mellan flockarna och jag kan bli tvungen att avliva min flock. (om dom nu skulle vara smittade)

Samma gäller hästar, det finns massa sjukdomar man inte vill få i onödan.

Jag hat i alla fall satt alla mina staket så att det inte går några promenadstråk i dom att gå in i hagen är helt onödigt.

Rafflan
0

#21 jo men då kommer ju det där om tex din häst har fått av sig grimman så den hänger runt halsen eller en maggjord har gått upp och folk anser dessa grejer som nödvändiga att gå in och fixa…

Ketang
0

#20 Ja sannolikheten att en person som går igenom en hage har choklad på handen som hästen får i sig och att den hästen just den eller dom närmaste dagarna ska tävlas i så höga klasser att den riskerar att bli dopingtestad och faktiskt BLIR testad just den gången är MYCKET liten. Löjligt liten skulle jag vilja säga. Och som jag tidigare skrivit kan man sätta upp en skylt på staketet om man inte vill att folk ska gå in i hagen. På samma skylt kan man skriva mobilnummer till ägare så förbi passerande kan nå den om det skulle hända något.

#21 Ang sjukdommar så kan dina får få det lätta av grannens får utan att någon går in i hagen. Risken att en passerande människa smittar dina får ser jag som mycket liten. Däremot är nog risken större att fåglar drar med sig smitta in i dina hagar eller till och med du själv eller fåren på väg till och från hagen. Jag ser inte passerande "vandrare" som något större problem vad gäller smittorisker.

Ni som absolut inte vill att folk går in i era hagar och hjälper ett skadat djur kan ju faktiskt tänka på att sätta upp skyltar då. Så svårt är det inte och lagen säger faktiskt att det är tillåtet… Hade er häst stått med täcket virat fem varv runt bakbenet och ingen gjort något och resultatet hade blivit en rejält skadad häst med konvalecens tider på flera måndader så hade ni nog blivit förbannade om dom som gått förbi inte hade gått in och hjälpt hästen…

Lorita
0

#22 det är hel OK att hjälpa mina djur om man direkt vet vad som ska göras (nu har dom varken grimma eller täcke i hagen.

#21 Nej MV smitar via kontakt och varken jag eller grannen har kontakt med varandras får och så riligt är det inte att få slakta en flock för att folk promt måste klappa ens djur. Klappar du bar mina hästar eller får den dagen så är det helt OK att klappa dom men inte mata utan tillstånd.

När det gäller valmo så har det hänt att hästar blivit klassade som dopad för att dom ätigt bröd med valmofrön.

Jag undrar föresten hur många som har koll på dödligt giftiga växer till alla djurslag Obestämd det är kontigt folk måste mata djur………..jag har skickt ut lappar till alla grannat om vad mina får/hätar inte bör äta för då blir dom sjuka. Ska jag förlänga listan med doping också då blir den lång.

Ketang
0

Det enklaste är ändå att sätta en skylt på staketet….

Lorita
0

#25 nu gar jag skylt med tel vid stallet när jag får nya hagarna kommer det finnas skylt med mitt nummer vid varje grind…….nu har jag ponny-ridning så det är ju reklam för den verksamheten också Glad

Rafflan
0

#23 som jag skrivit längre upp, jag anser det helt okey att gå in och hjälpa djur som är i direkt fara/sjuka/skadade, då skulle jag bara bli tacksam, även om dem hade med en hel chokladkaka som hästen lyckades snapa åt sig och äta upp fast vi skulle på tävling dan efter ;)

Men att gå in för att fixa en täckes gjord, en grimma som åkt av på ena örat eller ett täcke som bara är lite snett utan att vara risk/störa hästen tycker jag inte är okey.

Och anser ni att den lösa täckesgjorden utgör en direkt fara för djuret så försök få tag på någon i stallet/något hus och berätta för dem så ägaren får veta det, men onödigt att själv gå in hur som helst.