Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 2958 ggr
Ketang
0

För liten hundgård?

Jag måste bygga hundgård till mina två hundar. Enligt jordbruksverket ska den vara på 24kvadratmeter. Men jag KAN inte bygga en så stor på vår tomt, det är tekniskt omöjligt. Vi kan få till en hundgård som är 15kvadrat kanske något lite större om vi pratar med komunen och får ställa en del utanför vår tomtgräns. Men går inte kommunen med på det så går det inte.

Så hur gör man? Jag kan inte låta hundarna sitta ensamma inne 9timmar/dag tills jag hittar en lösning! Är det inte bättre då att dom kan få vara ute i en något mindre hundgård än inte alls? Om jag skulle bli anmäld för det här, hur alvarligt kan det anses vara då tror ni? Rynkar på näsan

sus-sharon
0

jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det byggnadstekniska i detta…
men om lst gör en kontroll i djurhållningen kommer du med största sannolikhet få en anmärkning på hundgårdens storlek (dvs en s.k. brist i kontrollrapporten) och förmodligen uppmanas att öka på storleken så att de motsvarar minst minimimåtten (dvs de mått du hittar i föreskrifterna).

jag skulle personligen råda dig att försöka hitta någon annan lösning än att bygga för litet, inte så himla värt att lägga pengar och tid på en byggnation som du eventuellt blir ålagd att bygga om inom en snar framtid ändå.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det är ju det som är problemet. Ska prata med kommunen och se om jag kan få bygga en bit utanför tomtgränsen.

Aviendha
0

Jobbigt läge! Men jag håller med sus, försök lös det på något vis för som sagt är det ju inte kul att lägga ut pengar "i onödan". Du kan ju alltid göra ett försök med dispens, men jag tror inte att man bör ha för stora förhoppningar om att få den beviljad. Det hör du med Jordbruksverket om isf.