Djurplågeri
Hej. Långt inlägg, förresten!
Min skola är en friskola, och något år efter att skolan startade så skaffade de en kanin. Kaninen bodde i en vanlig bur utomhus, den dåvarande rektorn (hon gick i pension förra året) älskar djur så hon bestämde att de skulle bygga ett djurhus på den där lilla gräsplätten som den ensamma kaninen var på.
Detta djurhus innehåller nu kaniner, chinchillor, ett marsvin, två råttor och tre marsvin.
När jag började i sexan i denna skola tillsammans med min bästa kompis och några andra från samma skola som oss började i samma klass som mig och min bästis i sexan då. Jag började i sexan 2008 i denna skola.
Jag har alltid varit en djurfantast och jag och min bästis gick till djurhuset flera gånger per dag och städade djurhuset och djurens burar, gav djuren mat och vatten och borstade de kaniner som behövde borstas. Det fanns en långhårig kanin där, eller han lever fortfarande men tillbaka till storyn.
Den dåvarande rektorn kom dit några gånger i veckan och då så fick vi chansen att liksom fråga henne saker om djuren och föreslå grejer till exempel att nya saxar eller pennor behövdes osv.
Den dåvarande rektorn och biträdande rektorn kom till djurhuset ofta och kikade lite hur det gick för oss. De sa flera gånger till mig och min bästa kompis, Ronja heter hon, att vi var de bästa djurskötarna någonsin.
Vi knöt band med många djur, speciellt kaninerna, många av dem har dött på grund av inavel och andra sjukdomar så vi vart ledsna när det inträffade.
Men iallafall. I sjuan så gick vi fortfarande dit varje dag i ungefär ett halvår och det har minskat jättemycket, Jag försöker gå dit en gång i veckan nu när jag går i åttan för att se hur dem har det för att det har försämrats så rejält att djuren inte mår lika bra längre.
-- Skolan byggde djurhuset för att eleverna ska få möjligheten att lära sig mer om djurskötsel och liknande och man kan köpa en nyckel för 100 kr, man får tillbaka pengarna om man lämnar tillbaka nyckeln.
Sen den förra rektorn gick i pension så har hon totalt struntat i djurhuset och biträdande rektorn som hjälpte till förr har också struntat i det.
De slänger en hel säck med ansvar för livs levande DJUR i elevernas famnar. Det är för det mesta alltid sexorna som är i djurhuset.
Jag vill anmäla min skola för djurplågeri för att de struntar totalt i djurhuset, de tror att eleverna städar lika ofta som jag och Ronja gjorde när vi gick i sexan.
Burarna är halvskitiga, de storstädas förhoppningsvis 1 gång i veckan eller mindre, jag är ej säker för att jag går inte dit så ofta. Djuren tjuvparas (Inget djur i djurhuset är kastrerat/steriliserat) och förra året så fick en kanin 5 kullar på ett halvår, nu så är hon livrädd och stressad och när man kliver fram till hennes bur så krymper hon ihop i ett litet hörn och sjunker ner mot marken. Hon heter Bianca och kom från en uppfödare för cirka 1½ år sedan. Hon har alltid varit ovan med människor men nu är det som värst.
Mini, en liten svart vit kanin, hon kom till oss från en uppfödare för kanske 2 år sedan, hon hade haft jättefina poäng i utställningar från tidigare tävlingar hos sin uppfödare innan hon kom till oss. Hon har fått 2-4 kullar, några döda, några sålda. Hon var jättesnäll och nyfiken och var jättelugn i knät när man klappade henne, hon var dock aggressiv och sur mot andra honor men vi hade djuren separerade förstås sålänge vi inte skulle para några kaniner (med rektorns tillstånd).
Nu så är hon likadan som Bianca. Sjunker ihop i ett hörn och är jätterädd när man stoppar ner en hand i hennes bur (Bianca, Mini och två andra hanar bor i såna här "vanliga" burar för att det är smockfullt med kaniner pga. tjuvparning och oönskade kullar men rektorn behåller vissa ändå, förstår ej varför hon borde veta bättre) och om man bara sätter fram handen för att hon ska nosa vid gallret så hoppar hon framåt som om hon skulle attackera, men sen blir hon så rädd och förvirrad så hon springer och trycker in sig i ett hörn.
Nu blev det mycket text men ställ gärna frågor så skriver jag mer!

Jag tycker att du ska ta kontakt med din länsstyrelse och be dem kontrollera denna djurhållning. Detta kan du göra helt anonymt om du av nån anledning inte vill uppge ditt namn, men tänk då på att inte skicka e-post.
Utöver djurskyddslagen och djurskyddsförordningen gäller vid undervisning med djur denna föreskrift: L105. Bl.a. skall det finnas kunnig personal som ansvarar för djuren. För de djurarter som just din skola håller gäller dessutom L80.
Det verkar som att det finns ganska mycket kaniner i djurhuset? Och att det tas ganska många kullar varje år?
Isåfall kan det mycket väl vara så att skolan dessutom behöver ett 16§-tillstånd för sin djurhållning.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Usch, det låter inte som en rolig situation och jag förstår att det är jobbigt för dig att se "förfallet".
Jag har inte så mycket att tillägga utöver vad sus sade ovan, men jag tänkte att du kanske kunde ha nytta av vår artikel om hur man anmäler djurhållning som inte är som den ska. Du finner artikeln här, i den finns även länkar till varje länsstyrelse, du ska kontakta den länsstyrelse som din skola tillhör. I många fall går länken direkt till länsstyrelsens sida om djurskydd och hur man anmäler missförhållanden, men i de fall där länken inte går direkt till kontaktupgifter går det ju alltid att ringa deras växel och säga till receptionen att man vill anmäla ett djurskyddsärende så kopplar de en rätt.
Paulina
I början av inlägget skrev jag "ett marsvin, två råttor och tre marsvin" men jag menade *En hamster inte ett marsvin.. Blandar alltid ihop dem två.
Jag vill också notera att alla djur är i bra skick men det är deras beteende och miljö som inte stämmer.
#1 Jag är inte säker på om de får många kullar nu, eftersom att jag inte går dit så ofta. Men det finns en whiteboard tavla på dörren på insidan där man kan skriva saker om det hänt något eller om något viktigt ska noteras (att man inte ska bära nåt djur eller om det kommit ett nytt osv), och jag såg att det stod att två kaniner har börjat boa.
Kommer inte ihåg vilka det var men jag vet att dessa två kaninhonor fick varsin kull för inte så längesedan!
Bianca (som jag skrev om i inlägget) fick en kull förra året i början av vintern, hon fick 3 stycken, och den förra rektorn har ju skitit i att ens gå till djurhuset även fast hon gått i pension och kollat hur det är. Ingen har kontaktat henne om att det kommit en kull på tre ungar så dessa ungar bor kvar i djurhuset och tar bara massa plats.
Och ju fler ungar, desto mindre plats blir det eftersom att om hon (rektorn) visste nåt om nya kullar så skulle hon sälja dem!!
Jag ska göra en ritning på hur det ser ut i djurhuset och hur många djur det finns, det är svårt att förklara i text.
#2 Jag pratade med min gamla fritidsfröken igår från min förra skola och jag har berättat för henne om det här med djurhuset och att jag vill anmäla min skola. Men hon sa att jag inte skulle anmäla direkt utan att jag ska fråga (länsstyrelsen och dem som tar hand om djurfrågor inom kommunen osv) dem vad jag ska göra, jag ska ringa på måndag.

#3 det är definitivt länsstyrelsen du ska kontakta.
kommunerna har inte längre hand om djur- och djurskyddsfrågor, så de behöver du inte kontakta.
du ska heller inte fråga efter vad du ska göra, för du ska inte göra nånting - du har varken ansvar eller skyldighet till det. däremot tycker jag att du ska be dem komma ut och göra en kontroll av djurhållningen.
det är din skolas ansvar att se till att de uppfyller den lagstiftning som finns, att de innehar tillstånd om så behövs samt att ta ansvar för den djurhållning de har.
be länsstyrelsen komma ut, som sagt.
#4 Ja, okej jag ska säga till dem att jag vill att de gör en kontroll så snart som möjligt.
Skolan ger eleverna ansvar för djuren, om det inte var några elever som gick dit och städade, gav dem mat och vatten osv, då skulle djuren vara döda nu, eftersom att biträdande rektorn inte heller bryr sig!
De köper bara in hö, mat och spån och sen så tycker de att eleverna fixar resten.
Jag vill notera att jag aldrig hann med ett samtal igår för att jag var upptagen med att rensa mitt rum hela dagen. Jag ringer i slutet av veckan.
Det är väl på tiden att skolans ansvariga får fullkomligt klart för sig vilka regler som gäller? Tanken med att ha djurhuset måste väl ändå vara att lära barnen ansvar och hur man sköter djur? Om djuren missköts, vilka signaler skickar det till skolans barn?
Nej, bra att du anmäler!
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Ja, tanken med att ha detta djurhus är att barnen ska lära sig hur man sköter djur, men nu så funkar det inte så bra eftersom att de tjuvparas och får kullar gång på gång och nu säljs ju aldrig några kaniner eller andra djur för att den förra rektorn (som är ansvarig för djurhuset i första början) aldrig går dit, hon är helt omedvetandes om att djuren får massa ungar och de blir aldrig sålda.
Biträdande rektorn bryr sig inte heller.
Men okej, jag ringer på fredag, ska jag anmäla eller bara be om en kontroll?

#7 du ska berätta för dem att det finns djur där och hur förhållandena är (dvs det du vet om djuren i djurhuset, att det saknas ansvarig personal osv osv - alltså det du har berättat här för oss). du behöver inte uppge namn om du inte vill, men kom isåfall ihåg att inte presentera dig med namn. du behöver inte säga "jag vill anmäla.." utan kan säga att du är elev på en skola (glöm inte säga vilken skola) som har djur och därefter berätta om djuren och djurhuset.
när du ringer in till lst om ett sånt här ärende så blir det per automatik en anmälan på djurhållningen och länsstyrelsen kommer då att åka ut och göra en kontroll. men bli inte nervös över detta, du gör inget fel och skolan får en chans att få kontroll över sin djurhållning (om de vill ha djur). hela situationen tycks ha uppstått till följd av informations- och kunskapsbrist och nu får de en chans att ställa det till rätta.
du gör alldeles rätt. återkom gärna med hur det har gått.
Okej, jag ringde alldeles nyss, en kille svarade och tänkte koppla mig vidare men sen sa han att det var upptaget 
Jag ringer igen om 30 minuter.
Nu har jag ringt, och denna gången så blev jag kopplad till en tjej som skötte det här med djurfrågor och sådant, jag berättade allt till henne, nämnde dock inget om råttorna, det märks väl om man går dit och ska göra en kontroll att den ena råttan är lite aggressiv av sig.
Jag berättade mest om kaninerna för att det är dem som är drabbade mest. Jag är lite skakig just nu men det är pga min nyfikenhet på vad de ska göra åt detta. 
Det är inte bestämt om de ska göra en kontroll, hon sa bara att de antingen ringer skolan eller gör en kontroll.
#10 Vad bra att du ringde! :)
Hoppas att de gör en kontroll, men om de bara ringer så kanske det kan hjälpa det med då skolledningen inser att de kan "ha ögonen på sig". Om inte annat så finns ditt samtal/anmälan nu nedskrivet och med i arkiven på länsstyrelsen vilket kan vara till nytta i framtiden om det skulle vara så att de senare gör en kontroll och finner brister. Då är det ju ett kvitto på att det kan ha pågått ett tag.
Paulina
#11 Japp det känns skönt nu att äntligen ringt dem
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad hemskt att höra… Vad bra att du bryr dig och att du ringt! Hoppas dom gör något åt det. Så att djuren får det bra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror inte att de har gjort nåt än! Djurhuset står kvar MEN de har tvättat fönstrerna som tidigare var täckta med spindelnät, damm och äckliga insekter.
Nivea (en kanin) bodde tillsammans med sin unge men nu äntligen så bor hon ensam vilket hon behöver, hon blir bara stressad när hon bor i samma bur med sin unge.
Jag ska gå in till djurhuset och skriva ner det som jag tycker har förbättrats.
Jag tittade in genom fönstret idag och då såg jag det här med Nivea och jag såg också lappar och sånt där det stor hur man ska utfodra marsvinen.
Men tro mig, vi har gjort så förr och det hjälpte inte, folk brydde sig fortfarande inte. Jag skriver ner allt här sen när jag har gjort en kontroll!