Vilda djur -> husdjur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Allt flera vilda/exotiska djur blir vanligare husdjur. Redan väldigt väldigt väldigt mycket utomlands där de tillåter en massa olika slags djur som husdjur. Men blir även mer och mer här i Sverige tycker jag.
När tycker ni att det har gått över gränsen om att ha "vilda/exotiska djur" som husdjur? Finns det nå speciella arter som ni anser hör hemma i det vilda, och inte som husdjur?
Om ni inte har en gräns, varför?
…"Människan är gud"?
Lägger sig inte människan i allt för mycket i naturen och i det vilda, plockar hem djur, tämjer & gör till husdjur osv osv? Och på så vis flyttas djur ut ur ursprungsländer, hamnar här och där, och till sist antagligen förstör det landets naturike. Som ex förvildade tam katter, räv, förvildade hundar osv redan har gjort.
Räcker det inte med de djur vi redan har, eller måste man altid ha något extremare? Är det för nyfikenhetens skull eller för att sticka ut? eller kanske känna sig som ja, gud eller hur man ska säga?
Visst finns det många fina vilda djur som man vill ha. Men vore det inte bäst att låta dom vara i naturen där det är vackrast att se dem? Och ta hand om de husdjur som redan finns?
Vissa områden kan jag tänka mig att ta in vilda djur. Så som utrottningshotade vilda djur, men så att man kan avla och för att sedan släppa ut. Men det ska göras i landet, reservat, bra djurparker, osv.
Men jag blir så chockad över att folk tar in så många djur. Ja, jag vet att det finns uppfödningar och alla inte tas in ifrån vilda. Men ifrån grunden så kommer det ifrån det vilda. Jag tycker synd om dom. För att till sist blir dom säkert som de husdjur som redan finns. Slängs ut när man lessnat, slutar att tar hand om dom osv. Plus att jag tycker det är trevligast och härligast att ha dom i naturen. Där de hör hemma. Inte bland människor.
Jag vet att de flesta alla djur varit vilda en gång. Men en del har det gått så långt med så att det inte går att göra något mera med det. Så göra det bästa utav det då.
Men ja. Jag känner en sån sorg över de vilda djuren och naturen. Jag känner att människan förstör alldelse för mycket och lägger sig i. Där vi inte änns hör hemma.
Jag tycker väl inte man ska tämja fler djur än vad vi redan har. Men tyvärr verkar det inte duga för alla människor.
T.ex bland katter. Jag tycker vi ska hålla oss till raserna som finns idag, men det finns ju de som har t.ex servaler. Nu är det väl inte lagligt i sverige efter x antal generationer, om det ens går med servaler alls? Men rasen savannah lär ju gå, men inte ens dom tycker jag är bra husdjur.
Mest pga tanken att folk inte ens klarar av att aktivera en vanlig katt. Och desto större kattdjur desto större risker.
Men i övrigt så tycker jag väl att det ska vara ganska begränsat för vad privatpersoner ska kunna ha som husdjur. Men fixar man deras miljö på ett bra sätt så ser jag väl inte några större problem. Men då menar jag bara de djur som redan "är husdjur".
Sen tycker jag man kan fundera över hur logiskt det är med att hålla väldigt giftiga ormar i fångenskap. Eller t.ex kajmaner. Eller alligatorsnapper för den delen.
Jag förstår att intresset kan finnas, men jag tycker väl inte det verkar så lämpligt att privatpersoner ska kunna hålla så pass farliga djur i fångenskap.
Åh. Äntligen en vettig person känner jag. =)
Har lagt upp tråden även på exotiska och på djurhem. Men fick inte så mycket till vettiga svar kände jag. :P
Annars har jag mest bara fått till svar med liknande "huvudsaken man sköter djuret bra så är det ok."
Ett hemskt tråkigt svar. och andra svar. men men.
Men jag tycker synd om djur som blir allt flera i fångenskap. Skunk, krokodiler, servaler, jätte marsvinen vad dom nu kallas, osv osv. Det är för mycket Och människor tar inte änns hand om det som redan finns. Och allt flera djur hamnar på gatan. även dessa exotiska udda djuren kommer att hamna på gatan eller i en skog med okänd natur. Precis som tam katten, räven och en massa andra djur har hamnat och sedan förstört den landets djur och natur. Hemskt vad människor kan förstöra och är egoistiska. Ha bara för att ha.
Själv så föredrar jag att se djur i sin naturliga miljö. Intressantare och roligare.
Plus att jag vill hellre hjälpa dom som redan finns och som behöver hjälp.
Haha.
Tack och lov är det nog fortfarande många som har ett stort intresse när det gäller dom exotiska djuren. Och dom flesta är nog väldigt bra på att ta fram fakta innan dom skaffar djuren och är nog duktigare på att göra en bra miljö till djuren i jämförelse hur många andra sällskapsdjur hålls.
Och många kostar också tack och lov mycket, och det ökar väl chansen att det blir seriösa som köper dom.
Men vattensköldpaddor hittas väl ute lite då och då och risken finns ju att även andra djur kommer att släppas ut så fort människor blir less.
Hur som helst lär nog dom största problemen finnas bland våra "vanliga" husdjur. Och där är nog katten det största problemet i Sverige.
Men om man bortser från hur dåliga vissa är på att sköta sina djur så finns det ju mycket annat som talar för att vissa arter kanske inte borde hållas i fångenskap av privatpersoner. Djur som inte kan hanteras utan större risker, såna som verkligen är vilda.
#1 Gällande savannah etc. så finns det en begränsning i hur "tidigt" inkorsade de vilda individerna får vara. Raserna är okej att ha såtillvida det femte generationen eller mer ifrån en vild individ. Lite mer att läsa finns här.
När det gäller vilka djur vi håller för vårt eget höga nöjes skull så kan jag anse att de som är domesticerade räcker mer än väl. Det finns något för de flesta smaker där, gnagare, rovdjur, fåglar, alla i flera olika färger och former.
Jag kan förvisso förstå att många attraheras av det som är udda och annorlunda, det ligger liksom i vår natur och jag kan villigt erkänna att den biten var en liten bonus när jag först skaffade iller. Det som lätt kan bli fel nu är ju att tillgängligheten har ökat när det kommer till exoter och hur man än vänder och vrider på det så är det svårt för de flesta att få fram tillräcklig kunskap om djuret i fråga (som dessutom är korrekt) för att det ska kunna få en bra miljö och kost. Kosten brukar ju vara ett enormt problem rent generellt på den här typen av djur..
Mitt största orosmoment är dock inte felskötsel (även om det med största sannolikhet är vanligare bland exoter än traditionella husdjur pga. bristande kunskap) utan just hur djuret i sig mår. I några tusen år har vi selekterat bland våra hundar, katter och hästar (tex.) för att få fram individer som klarar av att dela sitt liv med oss människor på ett bra sätt. En sugarglider, hur anpassad är den för ett liv i fångenskap och den stress som det faktiskt innebär? Eller en sumpbäver? Eller en igelkott? bara som exempel.
Visst kan dessa individer vänja sig vid oss människor och jag tvivlar inte på att det finns de individer som har ett riktigt bra liv med sina ägare där de får korrekt skötsel, kost och noll stress av samvaron med människor. Men, i grund och botten så är det vilda djur, de är inte domesticerade (det är en process som tar lååååånng tid, inget som är gjort på några generationer). Det behöver inte synas på ett djur att det är stressat för att det ska må dåligt av det. Det är inte ens säkert att vi kan se så mycket alls av olika "varningssignaler" (om sjukdom, smärta, stress ex.) för att de döljer det precis som andra vilda djur skulle dölja det.
Många vill ha djur som man kan hantera, gosa och interagera med men många av de här djuren kan man helt enkelt inte göra det med, endera för att djruet gömmer sig och beter sig oerhört skyggt eller för att det svarar aggressivt om man hanterar det för mycket. Eller helt enkelt visar på stort obehag. Det är mer "titta-djur" än husdjur i den bemärkelsen vi ofta menar. Bara för att de lever, skuttar och äter så betyder det inte per automatik att de mår bra. Bara för att vi kan hålla dem så betyder det inte per automatik att vi bör.
Paulina
"Åh. Äntligen en vettig person känner jag. =)
Har lagt upp tråden även på exotiska och på djurhem. Men fick inte så mycket till vettiga svar kände jag. :P
Annars har jag mest bara fått till svar med liknande "huvudsaken man sköter djuret bra så är det ok."
_Ett hemskt tråkigt svar. och andra svar. men men."
_Nu tycker jag du går på väldigt hårt utan anledning. Du fick väldigt mycket vettiga svar på exotiskadjur.ifokus. Däremot var du själv bristfärdig på att ta till dig andras åsikter och du totalt ignorerade alla frågor du fick. Du gav ingen klar bild över var gränsen enligt dig gick för ett vanligt husdjur och ett exotiskt djur och när vi frågade om det så svarade du inte. Istället fortsatte du att gå på som ett ångväld om hur fel det är att ha dessa djur (som du återigen inte förklarat vilka djur som innefattades).
Ska man se det i det stora hela så är det väl främst kattägare som är den största husdjursboven i Sverige.
Synd att man är så dum då, ts verkar mest vilja provocera.

#5 Bara en nyfiken fråga, varför skulle kattägare vara den största husdjursboven?=)
#7 För att katter verkar vara väldigt utsatta i Sverige både vad gäller olyckor och sjukdom. Hur många övergivna katter finns det inte i Sverige liksom? Finns det något djur som folk skaffar, tröttnar på och dumpar så är det katter.
Detta är såklart inte dom seriösa kattägarnas fel. Problemet är oseriösa människor. Jag tycker dock det är fel att trådskaparen att klanka ner på en hel djurhobby, en hobby som inte på långa vägar är lika problematisk som hobbyn hon själv håller på med.

#8 Trodde du anklagade mig för att vara bov som lägger mer pengar på katterna och alla mina djur än mig själv, för att inte tala om tiden. 
Jag och sambon räddade 3 katter i höstas. Alla tyckte vi var galna som körde långt för att hjälpa dem, vad skulle man annars göra? Ite deras fel att vissa människor är så otroligt dumma!
Så länge djuren har plats och dem tas om hand på ett för arters korrekt sätt och har kunskap ser jag inga problem med att ha husdjur. Nu menar jag inte att man ska fånga tigrar m.m och ha i en lägenhet.
#9 Men tigrar i lägenhet skulle ju ändå inte fungera om de ska skötas och tas omhand på ett för arten korrekt sätt som du sade, det är ju en omöjlighet ;)
Paulina

Jag tycker iofs att vi håller alldeles för många arter som "husdjur" som egentligen inte borde vara det. Många gånger känns det som att införskaffandet av "ovanliga" djur är för att få en häftighetskänsla och bli cool och beundrad av människor omkring sig. Jag kan inte förstå varför vi absolut måste "göra husdjur" av varenda gullig ulltott/"fränt" djur som finns där ute. Jag gör faktiskt inte det.
Däremot håller jag med isdrakee om att katter idag är ett stort problem, inte bara i vårt land. Här i Sverige vill vi gärna kategorisera förvildade katter som sommarkatter alternativt katter som man lessnat på och släppt ut/slutat släppa in, men faktum är att problemet snarare ligger hos de gårdar som skaffar sig "ett par stallkatter" som man skiter i att kastrera ("kostar så mycket") och som man inte har nån riktig koll på ("men de är duktiga råttfångare"). Där går det ofta överstyr och blir stora kattkolonier och duktigt med inavel. I tillägg till detta så tycker många som har stallkatter att de klarar sig bra på vad naturen kan föda dem (=sork etc). Av denna orsak, eller pga utstötthet osv, så utvandrar katter och drar sig till ställen där det är lätt att hitta mat (=städer) och bildar där mer eller mindre stabila kolonier.
Kattens största problem är att den har noll status, vilket den troligtvis också kommer fortsätta att ha så länge vi inte gör något aktivt i frågan och bl.a. kräver registrering, märkning och eg. även kastration av katter.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#10 Jag vet, kom på det sedan. Nu begär du lite mycet av mig vid 2-tiden på natten när jag skrev det. 
#12 Hahaha 
Paulina