Naturbruksgymnasium
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/sabotage-mot-ingelstadsgymnasiet(2233437).gm#articleimage-popup
Äntligen börjar folk öppna ögonen! Jag har anmält skolan två gånger båda gångerna kom det folk efter en vecka och tittade på skolan och gav varning, men det hände inget. Men nu har dem sett de döda kultingarna och då är allt på G! Det är pinsamt att säga att jag går på denna skolan. Grisarna har ingen bädd, benen limmas för att minska sår. Vattengrejen som ska spolas över maten fungerade inte när jag var där senast. (Var där en halv lektion och var tvungen att gå ifrån lektionen eftersom jag höll på svimma i värmen och skitlukten.)
Mina kläder luktar fortfarande gris efter ett antal tvättar …
Två av mina vänner såg en död grisunge påväg till skolan som någon räv förmodligen hittat i gödselstacken utanför. Hur svårt är det att gräva ner döda djur?
Vi skulle väga grisarna i ett speciellt rum och där var det minst 2dm bajs som vi kämpade oss igenom.
Grisarna skriker efter mat och slåss med varandra, ungar ligger döda i hörnen och möglar.
Men iår fick vi en ny rektor som är väldigt bra och jag tror att hon kommer fixa det snart!
Det är ju helt sjukt, varför sitter människan i fikarummet och tittar ut när det är som det är. Vilken skola behöver 800 grisar? Låter som de försörjer verksamheten med svinproduktion. Det måste ju finnas fler på skolan som reagerat än elever. Var är övrig personal? Man kan ju inte heller helt förlita sig på att elever ska sköta allt. De har ju heltidsarbete med skolarbete. De kan inte ha så mycket tid över till grisuppfödning. Nä han skulle nog lyfta på arslet och inse att grisar inte sköter sig själva helt och hållet istället för att sitta och titta ut genom fönstret i fikarummet. Nu jobbar jag på en skola och vet hur många ser på verksamheten inom skolan. Känner igen situationen, det blir säkert mer timmar åt möten än att verkligen göra något.
#1 Ja dem säljer kött och tjänar mest på det i skolan.
Jag vet att många lärare avskyr svinhuet och har uppmuntrat oss diskret att anmäla det, men jag förstår inte varför dem inte gjort det själva? Man kan ju vara anonym
ja jag går på skolan. går risport linjen.
har hört en massa i min klass som sett en massa hemska saker.
jag personligen har inte vart där. skulle inte klara av det när jag vet att allt där är djurplågeri. var jag har hört av mina klasskompisar så har dom inget att ligga på, alldelles för litet. många skadade grisar. vuxna grisar som avlivas slängs bara på gödselstacken. dom har ett stort frysrum som dom lägger döda kultingar i. och även kossorna missköts.dom slår kossorna.blir så jävla förbannad! har bara gått där en termin men fy fan vilket ställe. under den tiden har vi redan bytt rektor en gång.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#3 Ja det där med kossorna har jag också sett! Jag blev helt chockad och fattade inte det jag såg. Jag går ju i trean och detta är typ 3-4 gången vi byter rektor! Men nya rektorn är vettig för en gångs skull faktiskt
ja fy fan….tror jag ska sluta vill inte bidra till nåt sånt!
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken

Det låter ju helt otroligt, men tyvärr inte så unikt. Eller, jo, i denna höga grad är det ju det. Men jag pluggade på Uddetorp för ca 10år sen och där var det inte så mycket bättre. I stallet hade vi ingen personal mer än lasse som tja, vad han nu gjorde… Men vi elever skötte stallet helt när vi hade stalltjänst så det blev ju billigt för skolan.
Svinhuset var skit snuskigt och korna hade det väl inte så himla bra dom heller….
Låter rent av vedervärdigt! Det är bara fruktansvärt att djur behandlas på det sättet, men det blir nästan värre när man gör det i en utbildningssituation - vad lärs då ut?
Hoppas verkligen att den nya rektorn är vettigare som du säger Maria så att situationen styrs upp.
Paulina
I artiklen står det på ett ungefär att dem lär ut att det kan se ut såhär i verkligheten!
Ja hon är väldigt bra, i sommras när jag bodde på internatet fick man äntligen ha Husdjur på sitt rum och jag tog genast dit mina råttor och hon kom och tittade på djuren ofta och klagade så fort det luktade lite. Det fick inte lukta djur alls på rummen, lite ironisk när man kollar på svinhuset men hon kunde nog inte göra så mycket mot det just då.
Jo, det är jätteviktigt att man får lära sig att det kan vara skitigt i stallar, att det kan förekomma missförhållanden, både mindre och större, men det är ju verkligen inte ett hållbart argument. Genom studiebesök och/eller bilder/filmer kan man förmedla den bilden utan att själv skapa den. Men så trr jag ju inte heller att den grundläggande intentionen var att skapa missförhållanden för att simulera en verklig situation i undervisningen.
Paulina

#8 vanvettig "lärdom", skulle jag säga.
ett naturbruksgymnaisum bör snarare lära ut hur det bör se ut - folk behöver inte lära sig att missköta sig, däremot behöver de lära sig att sköta sig (gäller det mesta, förden delen).
det är heller inte lagenligt att "lära ut att det kan se ut så i verkligheten".
som sagt, vansinne.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#0 Du ska ha en stor eloge för att du steget till att anmäla. Bra gjort
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
6#
Går på uddetorp nu och vi har inga grisar längre men dem säger hela tiden att det ska komma. Men Ah Kossorna är dem ju väldigt hårdhänta mot.. Lix Ofta dem kan känna en fluga men inte känna en lätt berörning som ska betyda gå frammåt utan istället slås det på dem .. Fattar inte det. Sen hästarna behöver jag säga mer än att det senaste har dem fått ta bort en del… Lasse har gått i pension :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men usch och fy =( Bra saker de lär ut till eleverna… =S
Hoppas det blir bättre nu med den nya rektorn! Bra att du anmälde!