Galen katt-tant
Man hör talas om såna där galna katt-tanter ibland. Nu råkade mina föräldrar ut för en sådan i sitt hyreshus.
Dom hyr nämligen ut lite lägenheter och fick problem med stopp i avloppet. Så pass omfattanade att rörmockaren aldrig stött på maken och slamsug fick tas dit.
Vad som orksade detta visade sig vara en tant som spolade ner en massa tidningspapper i toaletten. Hon hade inte råd med kattsand till sina katter och använde sig istället av rivet tidningspapper.
Det visar sig hur som helst att tanten hade 26 katter i sin lägenhet (det är en 2:a eller 3:a) varav 11 var ungar.
Två inspektörer från länsstyrelsen och två poliser kom till platsen men hon slängde igen dörren när dom ville komma in. Dock hade min pappa möjlighet att låsa upp så dom behövde inte bryta upp dörren.
Sen vet jag inte mer än att det det tydligen var ett himla liv innifrån lägenheten.
När folk kontinuerligt samlar på sig fler djur än vad de rimligen har resurser att ta hand om, så är ju inte sällan även djurägaren i behov av hjälp för att reda upp sin livssituation. Inte bara djuren utan även djurägaren lider ofta i situationen även om ägaren inte alltid inser det. Jag får intrycket att inte mycket görs för att hjälpa dessa människor att få rätsida på sina problem. Djursamlande är ju ett typiskt återfallsbeteende. Hjälper man människorna kan man kanske mer framgångsrikt hindra att det händer igen.
#2 Tyvärr så är det inte så enkelt om man är en "äkta" djursamlare. För de allra flesta så går det ju till en viss gräns, sen så inser man att det är ohållbart, men djursamlare kännetecknas just av att de inte "bara" kan sluta hur som helst. Inte för att det gör saken bättre för de drabbade djuren, men som #1 säger så har dessa mäniskor ofta problem av andra slag och djursamlandet är ett (av) symtom.
Paulina
#3 Aa, det lät bättre när du sa det haha
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur har det gått är ju aldeles för många katter ovasett hur stort hon bor får man inte ha så många katter.
#5 Får och får… Det finns inga egentliga bestämmelser för hur många katter man får ha eller inte, däremot så finns det ju bestämda antal innan man måste ha ett tillstånd enl. 16 § djurskyddslagen. Tillståndet kräver då att man ansöker om det och att länsstyrelsen ska göra en "besiktning"och en bedömning om man är lämplig att ha det antalet djur och om ens hållning är lämpad för det. 10 katter eller fler brukar det vara när det gäller hållande, sen finns det kanske andra antalsgränser när dte gäller kullar etc, det har jag inte koll på såhär på stående höftkula (står dock i saknr. L120).
Paulina
#5 Får och får… Det finns inga egentliga bestämmelser för hur många katter man får ha eller inte, däremot så finns det ju bestämda antal innan man måste ha ett tillstånd enl. 16 § djurskyddslagen. Tillståndet kräver då att man ansöker om det och att länsstyrelsen ska göra en "besiktning"och en bedömning om man är lämplig att ha det antalet djur och om ens hållning är lämpad för det. 10 katter eller fler brukar det vara när det gäller hållande, sen finns det kanske andra antalsgränser när dte gäller kullar etc, det har jag inte koll på såhär på stående höftkula (står dock i saknr. L120).
Paulina