Misstänkt vanskötsel (?)
De som har huset nere vid våra postlådor (vet inte vilka det är) har katter som sitter i fönstret lite då och då har jag sett när jag varit ner till postlådan.
De som oroar mig är inte att katterna är i fönstret eller att dom är där, utan att jag sällan ser någon där och jag är ganska säker på att som är där mindre än dagligen, detta bedömmer jag på nya fotspår i snön in till huset.
Har bara sett dessa grannar 1 gång när jag flyttade in, och de brukar vara där sena nätter ibland en snabbis.
Vad bör jag göra i detta läget? Vet ju inte riktigt vem det är som äger stället så kan ju inte fråga dom om detta heller, och känns lite taskigt att anmäla något som jag inte är säker på hur det ligger till.
Behöver hjälp och råd!

kontakta lst och be dem åka och göra en koll.
berätta att du sett katter i huset och att du oroar dig över att det verkar som att de inte får den tillsyn och skötsel som de ska ha.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag tycker att du ska anmäla det, katter ska ha tillsyn två gånger dagligen och om det inte efterlevs så finns det ju risk att katterna inte får det som de behöver. Man måste inte vara säker på sin sak för att anmäla (med det inte sagt att man ska anmäla allt och alla bar för att man kan), det är sedan djurskyddshandläggarnas uppgift att avgöra om det fanns grund till anmälan eller inte.
Här har vi en artikel om hur man går tillväga för att göra en anmälan till sin länsstyrelse. Du finner även länkar till de olika länsstyrelserna och deras djurskyddssidor så att du kan kontakta dem.
Paulina
Tack så mycket, får ta och lägga in en anmälan då.