förbannad och maktlös
Hej, jag behöver skriva av mig lite känner jag.
Jag är hemma hos min pojkvän över jul och nyår. Hans granne har en valp på max 3 månader, blandras mellan mini collie, collie och tervurens. Istället för att gå ut på promenad med honom släpper hon bara ut honom. Lös. Så han kan springa vart han vill, han brukar komma när vi går ut, vi har tom hittat honom vid garaget där alla bilar kör in och ut…
Han verkar sitta mycket ensam hemma, instängd i köket när hon inte är där.
När jag var ute hörde jag honom springa iväg till en snöhög precis bakom husen och ett barn som började gråta och vart jätte rädd, ropade på pappa och skrek. Buddy, som hunden heter, började skälla och jag tänkte gå bort dit och hämta honom. Men ägaren hann före, visslade några gånger och han kom, hon skällde och sparkade till honom.
Buddy är hur underbar som helst, jätte mysig. Han går löst när man går promenad, kommer när man ropar/visslar, kan sitt och ligg och är rumsren. Synd att han ska ha det så som han har.. Jag blir så förbannad!
Vad jobbigt för dig! Det är inte lätt när man ser folk i sin omgivning behandla djur på ett sätt man själv tycker är förkastligt.
Tyvärr är det ju extremt vanligt att ge hunden en åthutning och jag tror att det rent praktiskt är svårt att få något gjort åt det om det inte skulle vara så att det upprepas och att hunden far illa - om man ska tänka på den praktiskt djurskyddsmässiga biten.
Det är ju en stor risk att ägaren tar illa upp om man pratar med denna antar jag men det skulle ju gå att försöka påpeka lite fint att det är en fara för hunden att lämnas utan tillsyn lös plus att man är ansvarig för vad hunden gör vilket kan vara svårt att styra över om man inte ens är i närheten och ser vad som sker.
Paulina
Vi drog en liten vit lögn när vi återigen träffade honom vid garget, tog honom hem och sa att vi nästan backade på honom… har inte sett honom ute sen dess :)
Det kan ju faktiskt vara så att de inte reflekterat över faran alls innan, så vi får hoppas att er lilla, men rimliga lögn kanske ger någon positiv utdelning :)
Paulina
Ja hoppas det!
Håller tummarna för att ni slipepr se honom ute utan ägare hädan efter.
Lögnen var fullt rimlig i detta fallet. :)
Hälsningar Malin
tycker att det skulle anmälas.hur kan man behandla sin vän så.hur kommer hunden att ha det i längden.
Hunden finns ute på blocket nu, hoppas han kommer till ett bra hem. Hade jag haft pengarna hade jag köpt honom!
Har precis fått reda på ett liknande fall. Det är en liten chiuaua som springer lös i ett bostadsområde, bland bilar och parkeringsplatser. Den är ute själv och följer med grannar in i lägenheterna om den får. Det är polisanmält men det har inte hänt något än. En sån hund har det väl inte lätt i kylan heller.
Nej men usch.. Finns monster överallt :(

#8 polisanmält eller anmält till djurskyddet?
om det är polisanmält lär det nog få ligga länge, tyvärr. såna fall prioriteras bort som regel (eftersom det ska anmälas till djurskyddet) så länge som det inte är ett vansinnigt akut djurskyddsfall (i regel mkt svår vanvård el likvärdigt).
helt klart är dock att det förfarandet (med hunden alltså) bryter mot lagen om tillsyn över hundar och katter. och troligen ett helt gäng paragrafer i andra författningar.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Polisanmält tre gånger nu, de var ut och tittade och konstaterade att de inte brydde sig efter de första gångerna så nu ligger ärendet hos lst.
Andra och tredje gången så blev hunden "upphittad", och inlämnad till polisen. De åker tillbaks till ägaren och lämnar tillbaka hunden. Tyvärr förstår de ingen svenska när grannarna försöker prata med dem. Nu väntar vi bara på att den blir omhändertagen, vi har en jättebra polis som verkligen bryr sig i sådana här fall, jag tror det löser sig. Återkommer så fort jag vet något mer.