Straff
Vet inte vad ni tycker men straffet verkar alldeles för lågt, bra att det blir straff i alla fall. Sen tycker jag att ursprunglige ägaren också har ett ansvar. Lämna till en veterinär istället och själv vara med istället för att lämna ansvaret till någon annan.
http://helahalsingland.se/soderhamn/1.2643998-ung-doms-for-djurplageri
Jag tycker det är alldeles för lågt.
Det är ju bra att de faktiskt fällde honom för det men straffet kan man ju diskutera.. Det borde vara kännbart att dömas för djurplågeri, jag vet inte om jag tycker att 3000kr är det.
Paulina
I och för sig tror jag mannen lärt sig en läxa för livet. Frågan är om ägaren till katterna gjort det, de går ju fria. Det som stör mig är att de kan skaffa nya katter. Där tror jag också djurskydd/hem är för flata att anmäla. Det är alltid någon som fixar det till slut.
50 dagsböter är nog vad straffvärdet för brottet ligger på, så där är nog inget att klaga över.
#4 Sett ur det perspektivet ja, min klagan är väl mer generell då jag tycker att det borde finnas ett större straffvärde för brott mot djurskyddslagstiftning och djurplågeri enl. brottsbalken.
Paulina
#3 Jag kan inte tycka att ägaren till katterna har gjort något större fel, de litade ju på att mannen skulle ta sin uppgift på allvar. Att lämna ett djur för alivning till en jägare istället för en veterinär tycker jag inte är något större fel om jägaren verkligen vet hur denne ska göra.
Ägaren hade även hört av sig till jägaren för att höra hur det gått och om man då får ett svar att det var fixat så ska man väl kunna lita på det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Möjligt, men jag skulle ändå åka till en veterinär. Tycker det är för lätt att lämna över ansvaret på någon annan. Bägge har gjort fel i detta fall.
Fast avlivning hos jägare är minst lika effektivt, eller mer effektivt än avlivning hos veterinär, om det görs av någon som vet vad den gör. Jag personligen skulle inte avliva mina katter på det sättet dock.
Något straffbart fel har inte ägaren gjort, men det borde vara förbjudet att avliva friska djur.
Jag ser det inte som oansvarigt att lämna bort avlivningsbiten. Rätt utfört kanske det tom. är mer humant ur djurets synvinkel. Säg ex mina möss, jag antar att isolering, frakt, ny miljö, nytt folk för veterinäravlivning stressar musen mer än dess hemmiljö om jag/någon som jag känner som kan det hela utför avlivningen.
Paulina