Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 11404 ggr
paow
0

Skabbräv

Hej! Nu vet jag inte riktigt om jag vänt mig rätt, men  hopaps det finns någon som vet hur jag ska göra-

Det är så att de finns en räv här omkring i skogen. Där vi bor finns det ändast ett fåtal hus, och de flesta är sommarstugor, närmaste by är 8 km härifrån, så vi bor alltså i "skogen" där räven far omkring. Den är väldigt tam, idag när vi åkte bil så såg vi honom vid diket, vi stannade bilen och kollade länge på honom - som kanske var 6-7 meter ifrån oss- Han brydde sig inte om oss, utan vi fick gärna kolla när han jagade möss-.

Det ser också ut som om han håller på få skabb - och som den djurvän jag är, brister mitt hjärta att se detta.

Vad kan jag göra, och vad har jag för "rättigheter" ?

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Aviendha
0

Som privatperson så finns det inte jättemycket du kan göra, du får ju inte fånga och behandla den tex. (eller ja, det är ju få som har tillstånd för detta och medicinen är receptbelagd så i praktiken är det nästan helt uteslutet iaf)

Läste någonstans att man kan lägga ut mat som man lagt medicin i om det är en återkommande räv, men jag vet inte riktigt om jag anser att det är en bra väg att gå heller. Dels för att man kanske inte heller lyckas bota räven, bara förlänger lidandet och iom att man matar den närmare så kan den ju sprida skabben till tamdjur (antar att det finns sådana i krokarna med) och även om man får en helt botad räv så har man ju vant den vid att människor ger en mat vilket kan leda till problem i framtiden.

Det är plågsamt att ha skabb och då kan avlivning ibland vara det bästa man kan göra för räven. Du kan ju kontakta någon viltvårdare om det finns någon i närheten. Annars brukar ibland kommunen (?) eller polisen ha kontaktuppgifter till jägare för att kunna ta hand om ex skadat vilt.

[Anunnaki]
0

Det finns en man på Orsa Finnmark som kan mycket om vilda djur och som bl a tar hand om skadade vilda djur. Jag skickar PM med namn och tel nr.

Taxelina
0

Det du kan göra är att få tag på närmaste jägare. Dom som jagar på marken. Och dom får skjuta den så fort det går.

MEN det kan också vara en ungräv som håller på att byta päls. Då ser dom ganska skabbiga ut. Ungrävar är rätt nyfikna av sej och håller en räv på att jaga sork eller möss kan han vara ganska fixerad vid det och inte bry sej.

Men be en jägare ha koll efter den. Har den skabb ska den avlivas så fort det bara går, då det är en fruktansvärt plågsam sjukdom som man inte kan bota på vilda djur.

paow
0

Jo, jag förstår att den måste avlivas om det är skabb, men eftersom att de inte såg ut som de hade spride sig spc långt så tänkte jag höra mig för lite först.

#2 tack!

Vi tror att den är mot 1 år, då det kan vara den vi såg förra året, då var den ganska liten.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Taxelina
0

#4 Tanken är god, men har räven en gång fått skabb hur lite det än är, så kommer den inte klara sej.

[Anunnaki]
0

Men kolla med mannen på Orsa Finnmark i Tackåsen för han är mycket insatt i alla möjliga frågor som rör vilda djur.

[sarasvati]
0

Hakar på här eftersom det rör samma ämne.

En (vad som tros vara) skabbräv har synts till i bostadsområde i Göteborg nu i dagarna. Räven ser tydligen riktigt skabbig ut och stryker runt nära husen (för sjuk att jaga?). Är det länsstyrelsen i västra götaland man vänder sig till? Har googlat men blir inte riktigt klok på det hela.

Aviendha
0

#7 Jag antar att man måste kunna ringa till länstyrelsen och berätta om det hela och så får de ge en nummer till rätt ställe eller själva rycka i de trådar som ska ryckas i. Jag vet inte riktigt hur de behandlar sådana ärenden men det är väl deras huvudvärk ;) Om det inte ligger på deras bord så borde de ju kunna ha ett hum om vart du kan vända dig.

[sarasvati]
0

#8 Du har rätt så klart. Jag gör så. Tack!

Aviendha
0

Så lite så, hoppas du får någon klarhet i frågan och att de gör något åt den stackars räven!

rifla
1

från juli till januari under diss här så har den stackars räven dött och smittat flera..