Nu är dom polisanmälda
*skriver av mig*
Våra grannar har en hund som tjuter nästan varenda dag. Låter som en olycklig varg som ylar förtvivlat. Detta har den gjort i ca en månad. Vi hade släktingar här på min födelsdag, som reagerade starkt på detta och gick dit och plingade på för att säga åt dom. Ingen var hemma. Jag hade sagt åt pappa flera gånger att ringa polisen, men han ville inte. Så när mina släktingar åkt hem ringde jag själv. Blev vidarekopplad från polisen till polisen i Nacka (närmare vår kommun). Inget svar. Kort därefter kom dom hem och jag och pappa gick dit direkt och sa att hunden har ylat hela kvällen. Dom sa något i stil med "ja, men han vill inte vara själv, det är därför han gnäller".
Lät det gå några dagar för att se om dom skärpte sig, men hunden fortsatte dag ut och dag in. Jag fick nog, skrev en lapp och satte på deras dörr.
Det var "varning 2" och det blev ingen skillnad.
Hunden fortsatte yla varenda dag.
Visst, det är kanske inte så farligt att en hund ylar förtvivlat några gånger när den blivit ensam, för vilken hund tycker inte att det är jobbigt att bli lämnad ensam. Men vi misstänker att dom har hunden i källaren och inte går ut med den. Dessa grannar är relativt nyinflyttade, flyttade in för runt 2 år sedan, och vi har sett hunden sammanlagt runt 4 gånger under hela denna tid. Vi, och några andra grannar, känner att det är något som inte står rätt till i det huset. Jag har sett kvinnan vara ute utanför huset och rastat hunden en gång mitt i natten. En gång.
När vi har sett den dom andra gångerna, har dom haft den fastkedjad på baksidan av huset.
Den senaste veckan har dom haft en katt i en liten bur på kanske (gissar) 100x50 cm, dygnet runt. Jag har varit ute på morgonen, på dagen, på kvällen, på natten och gått förbi. Den stackars katten har legat där hela tiden. Jag vet inte hur länge dom hade katten instängd där hela dygnen, men runt en vecka skulle jag säga. Och där har den legat i alla möjliga temperaturer, från 32 grader till 16 grader. Alltid i den lilla buren utan någon som helst sällskap. Vatten & mat har jag inte sett om den haft tillgång till, men detta räckte för mig.
Jag polisanmälde dom.
Olyckligtvis hade jag varken namn elr husnummer till dom, utan fick beskriva huset och sen tala om vilket nr jag bodde på, och att det var huset bredvid.
Jag hoppas att polisen inte slänger detta fall i papperskorgen utan att dom gör en utredning på detta. För jag står inte ut med att ha grannar som missköter sina djur, för o inte tala om hur djuren själva har det. Det gör ont i hjärtat.
Jag hoppas polisen gör något. Annars kan du även göra en anmälan till länsstyrelsen som har hand om djurskyddsärenden.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bra att du anmäler i alla fall. Starkt jobbat.
När någon säger länsstyrelsen och djurskydd känner jag antingen så här
eller så här
. Polisen är nog bättre. Det är iaf min erfarenhet.
#3 Tar polisen hand om dessa frågor då? Kommer de inte bara att skicka detta vidare till länsstyrelsen?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Några erfarenheter av djurskyddsfall som jag både anmält till djurskyddsinspektörer och polisen.
Anmälde både till kommunen och till polisen om en katt som for mycket illa. Kommunen brydde sig inte men det blev rättegång. Tyvärr fick försvarsadvokaten rätten att gå med på ägaren inte ägde katten.
Anmälde till länsstyrelsen och polisen om en annan katt. Länsstyrelsen ringde och sade fy skäms medan polisen tog in till förhör och detta mycket snabbt. Nu blev det ingenting för kattägaren ljög sig ur dilemmat.
Anmälde både till länsstyrelsen och polisen om kor som åt ensilageplast. Länsstyrelsen ringde och sade i princip ingenting och lade sedan ner ärendet medan polisen har inlett förundersökning.
När jag gör polisanmälan skriver jag enligt en mall där jag anger namn, adress och personnummer på den som anmälaer, motsvarande uppgifter om mig samt för eventuella vittnen.
Sedan har jag en rubrik SAKEN och där skriver jag kort vad jag anmäler och utförligt vilka lagrum som ärendet bryter mot.
Eventuellt en rubrik BAKGRUND
Nästa rubrik är UTVECKLING AV ANMÄLAN där jag skriver detaljerat om vad det hela gäller, vad jag (och vittnen) sett.
Sist i min anmälan som jag mestadels skickar med e-post begär jag att få uppgift om diarienummer och namn på handläggare.
#5 Där ser man, jag trodde inte att polisen "beblandade" sig med sånt här när länsstyrelsen finns. Det är mycket man inte vet 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bra gjort!! Du ska ha en eloge att du gjorde en anmälan!!
Tyvärr har det väl blivit lite så att Länstyrelsen fått lite för mycket på sig då Miljö och hälsa skickade sina djurärenden dit. Jag har haft kontakt med dom via min utbildning och passade på att fråga lite om detta. Visst kanske dom kan vara bättre i vissa kommuner, men tror faktiskt att oftast det är bäst att ringa polisen. Kan dock vara bra att kontakta Länstyrelsen oxå om man märker att inte polisen tar det på allvar
En polisanmälan är bra för något som man kan visa bryter mot lagen och där flera vittnen och/eller kort är bra att bifoga. Man kan ju roa sig med att ringa djurskyddsinspektörerna om det är något som pågår och man vill få till en inspektion så att misshälligheterna tar slut fast för det mesta händer inget som ändrar situationen på flera år om det händer något alls någonsin.
Jag håller med om att det skulle behövas många fler djurskyddsinspektörer men det viktigaste är att få in djurskyddsinspektörer och länsveterinärer som har angagemang för djuren i stället för att låta vanvård pågå i decennier utan att det blir mer än någon liten kontrollrappaort som är helt värdelös. Det behövs inspektörer som lär sig lagen och vilka möjligheter som den ger i stället för att ständigt återkomma till att det är lagen som det är fel på.
En djurskyddsinspektör, Örebro, sade till mig häromdagen att man kunde ju inte skriva förelägganden för mycket för ett föreläggande var ju ett allvarligt ingrepp mot den enskilda. Han kunde inte svara hur det var för djuren som djurskyddslagstiftningen ändå är till för!
#2 och #7 Tack så mycket!
Bra gjort! Chansen att det händer något ökar ju om man agerar själv, vilket du gjort :) Hoppas att det blir en ändring!
Paulina
har du hört nåt? Men hur fan kan ha en katt i en sån liten bur, idioter grrrrrrr
#10 Tack!
#11 Nej.. men det förvånar mig inte heller. Kom nyss in med hunden från kvällspromenaden och då satt den stackars katten därute i buren igen, som vanligt. Jag blir så arg, känner mig hjälplös.
men va fan, kan du inte knacka på å fråga de varför de har katten i buren för? Eller kan det bli bråk då..
ring igen till polisen å säg vad du sett en gång till… bråka å tjata
Ta kort på katten i buren och polisanmäl utfrån vad som står i SJVFS 2008:5 tror jag det är!
#14 Stämmer bra det, saknr L102, dvs 2008:5, innehåller föreskrifterna om hållande av hund och katt.
Paulina
ja jag tänkte jag skulle kommentera där jag å fråga varför katten sitter i buren och om den sitter där jämnt ayy det är viktigt att det finns mat å färskt vatten men jag kan inte kommentera….. Skulle vara trevligt att höra hur hon tänker kring det
Här i stan gör dom inget.
Hundar som får vara med om djurplågeri (även andra djur). Folk anmäler och anmäler om dessa fall till polis, kommun, djurskyddet, mm. Men inget sker ifrån någonstans.
Önskar det kunna vara mera fart här istan för djurens skull.
Eller måste man öppna något eget för att något ska ske.
#16 Det är alltså hennes bur som du gått förbi?
Jag ser ju helst att personer som misstänks för diverse lagöverterädelser inte namnges eller på annat sätt identifieras så låter jag detta ligga kvar då personen i fråga redan är offentlig och dessutom lägger upp bilder på katten i bur. Det är liksom inte en hemlighet att den faktiskt vistas däri då.
#18 Tyvärr är det så, men vad skulle man kunna öppna för verksamhet för att råda bot på det? Som privatperson får man aldrig omhänderta djur eller på annat sätt komma åt dem via lagliga åtgärder, och jag har svårt att tro att djurskyddet skulle lyssna mycket mer på en intresseorganisation än de gör på privatpersoner som anmäler.
Paulina
#19 Ja.. hon är min granne. Nu dock, har dom täckt över ingången med kläder så man inte kan se in. Dom kanske har fått polisanmälan, elr sett mitt meddelande på hennes blogg.
Blir galen på en del av kommentarerna hon fått i det inlägget, där vissa försvarar henne i form av urdåliga argument i brist på kunskap. Gah, att inte folk vet bättre!
Man kan ju hoppas att något nått fram så katten slipper sitta där. Att folk sedan försvarar är väl rätt naturligt då hon är en förebild för många och det kan gå före mycket annat många gånger tydligen.
Paulina
#21 Jo, det är klart. Men jag blir fortfarande less då det är så fåniga argument som inte håller för fem öre. Tycker människor borde veta bättre.
Ja, jag förstår dig!
Paulina
jag kan inte kommentera… har inget fält för det
Hm, jag har en kommentarsruta som fungerar. Däremot så granskas ju kommentarerna innan de publiceras.
Paulina

Folk som försvarar henne tror ju faktiskt att katten bara är i buren dagtid och annars hålls i huset. Tror ingen vill tro att den sitter där dygnet runt.
ja jag fick inte ens en kommentarruta ja
Hur kan man behandla djur på det sättet???
Vad bra att du anmälde!! Hoppas dom tar tag i det här.
Att du inte sätt hunden mer än 4ggr på 2år är ju helt otroligt, när ni bor grannar dessutom. Det tyder ju på att dom inte går ut med den.
Och detta med katten låter ju lika hemskt.
Det gör ont i mitt hjärta med, när jag hör sånt här.
hur går det här?
Inget märkvärdigt, vet inte ens om polisanmälan gått fram. Har iaf inte hört något 

Har du ringt Polisen och frågat vad som hänt med din anmälan?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
#16 paow!?
oj, där sjönk hennes värdighet i mina ögon ..
Hoppas allt går bra och polisen tar tag i detta, starkt gjort av dig!
Länge sedan, men vill veta hur det har gått. Någon skillnad från sist?
#32 Ja.. och hennes familj ska vi inte prata om..
#34 Har inte hört något tyvärr.. katten + buren är iaf borta. Den stackars förtvivlade hunden hör man kanske 1-2 gånger i veckan.. Men inget från polisen.
ok men bara de inte har ställt buren nån annanstans, gömt den…
#36 Tanken har slagit mig också.. men jag vet inte riktigt vad jag kan göra mer :/
Kollade genom kommentarerna och tycker inte heller dom håller. "katten kanske är innekatt och behöver komma ut lite?" jovisst, men inte om den sitter där hela tiden.
Har du hört något mer? Ringt och frågat polisen hur det går?