Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: allmänt
Läst 3109 ggr
Aviendha
0

Satsning på "djurpoliser" i Sthlm

Antalen anmälningar för brott mot djurskyddslagen har ökat i Stockholm och nu vill polisen införa en liten utbildning som gör dem bättre förberedda att hantera de situationer som kan uppstå.

Läs mer på Sveriges Radios hemsida och/eller lyssna på reportaget.

[kent2]
0

Jag har läst om det innan och är både positiv och negativ. Det postiva ligger självklart i att desto mer utbildning desto bättre hantering, men det finns en negativ sida och det är att man riskerar att tappa kunskapen hos övriga poliser. Många fall, troligtvis majoritetn av fall av djurplågeri är ofta förknippade till någon typ av andra brott eller till sjukdom. Saknas då allmän kunskap om just djurfrågan riskerar dessa kanske att hamna mellan stolarna.

Aviendha
0

Jag vet inte hur mycket kunskap som finns att "tappa" hos övriga iom att de såvitt jag vet inte får någon speciell utbildning, de förväntas bara kunna ge handräckning till djurskyddsinspektörer, utföra akuta omhändertaganden, verkställa omhändertaganden, utföra förgrundsundersökning tex. Men kanske kan det bli så att de som får en liten utbildning är de som får ta allt och det de inte kan ta/hinner med faller som du säger mellan stolarna?

Det ska bli spännande att se hur denna satsning faller ut och förhoppningsvis kan man förbättra där det ev. brister och kanske sprida det hela även utanför huvudstaden.

Dagg
0

Oj så bra! Det är bra att djurfrågor uppmärksammas och att de som missköter djur får sitt straff. Hoppas bara att det fungerar i verkligheten och inte bara i tanken :)

[Emma--]
0

Så bra :)

Sussii92
0

#0 Jag tycker det är väldigt bra med fler som jobbar hålla koll på detta även i Sverige :) För mig är detta ett verkligen ett drömjobb som för det är för säkert många fler men som jag även skrev i en annan tråd så undrar jag om någon vet vad för utbildning man behöver för att kunna vara attraktiv om man söker denna typ av jobb? polis, veterinär eller vad är det de vill ha? :) Funderade innan på att läsa miljöingenjör dessa har vell kanske lite med det hela att göra men hade varit bra att vet vad för typ av utbildning man bör söka för att få störst chans om någon vet :) Jag undrar också om ni tror att det kommer bli en lite större satsning på detta i sverige så man har en chans att få ett sådant jobb eller om det troligen endast kommer anställas dessa som fått eller ett fåtal till? :)

[kent2]
0

#5 Polis