Misstankar, inga bevis
Jag har hamnat i en situation jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt.
För ca 1-2 år sen följde jag med en kompis för att hämta en råttbebis hos två privata uppfödare som bodde här i närheten.
Dom hade väldigt lite med yta och ett helt rum som jag skulle gissa var 20 kvm och det var fullt med burar med djur i. Dom flesta med råttor och annars var det två kaniner och två marsvin.
Några råttbebisar bodde i vad jag antog var för tillfället i hamsterburar. Alltså råttbebisar som inte fått flytta till sina nya hem än eller som dom skulle ha kvar.
Det luktade en aning där men det såg rätt så bra ut i burarna ändå så jag tänkte inte mer på det just då.
Dock visade sig att råttan som köptes var sjuk (rosslade), och min kompis köpte en till råtta som även den rosslade. Men även detta börjar vara ett tag sen, och dom hade då fortfarande ungefär lika många djur som när dom bodde nära mig.
Men nu har jag upptäckt vissa annonser från dom här människorna som flyttat några mil härifrån och jag blev chockerad av hur pass många djur dom hunnit samla på sig.
Och jag såg att dom köpt marsvin av en bekant så jag frågade henne lite och har blivit lite uppdaterad om hur situationen kanske ser ut.
När hon sålde sina marsvin så hade dom bara ca 2 marsvin och kanske 2-3 kaniner. Och det var i början av det här året.
Nu har dom ett 50-tal kaniner utifrån vad som går att se på deras hemsida. och kring 15 marsvin utifrån hemsidan, men marsvinuppfödaren jag pratade med sa att det rörde sig om många fler marsvin än så.
Dom föder upp alla möjliga djur nu och jag börjar vara orolig över hur djuren har det.
Men jag har ingen möjlighet att åka och kika heller.
Dom kanske sköter djuren bra ändå, men jag har hört att det står burar på varandra i deras hem.
Frågan är vad man ska göra? :/
Jag tror bara att även om man bor i ett hus så är det inte möjligt att sköta över 100 djur på ett bra sätt. Och när man dessutom samlat på sig dom flesta på mindre än ett år. Det låter väldigt misstänksamt tycker jag.
Men jag har ju heller inga bevis.
Att det står burar på varandra är inget som jag kan hitta något förbjud om så länge hyllsystemet inte innebär att spillning och dylikt avfall inte kan förorena lägre belägna utrymmen samt att djuren inte kan nå och skada varandra. Självklart ska det även vara så att själva förvaringsutrymmena inte heller riskerar att ramla så de förstörs ellera att djuren skadas.
Det är heller inte omöjligt att sköta 100 djur, det är istället mycket realistiskt att man klarar av att göra detta, tänk dig t.ex. in i en lantbrukares vardag.
Att däremot det säljs i en utsträckning som kan vara tillståndspliktig och att det säljs djur som kanske inte är friska är ett annat problem.
Har du konkreta misstankar om detta så kanske du borde överväga att anmäla, men då bör det nog vara konkreta och inte baserade på hörsägen.
Nej det jag menade med just det är att det är så pass mycket djur så burarna måste stå på varann.
En lantbrukares vardag är i princip ett heltidsjobb. Visst, dom här människorna kanske går hemma hela dagen. Men över 100 djur och 2 personer. Jag är tveksam hur det ska gå till att sköta alla dom djuren så att dom får ett vettigt liv.
Det är just det, jag har ju tyvärr ingen möjlighet att åka och kolla in läget själv. Jag vet ju bara hur det var innan.
Man måste ju inte ha bevis för att göra en anmälan, men om man själv har sett en situation eller någon annan som man litar på så kanske det kan väga tyngre. Tyvärr förekommer det ju att folk okynnesanmäler varandra för att de vill sätta dit sina "fiender" på alla sätt de kan och det är ju något man på länsstyrelsen är medveten om så mer bevis hade inte skadat. Men som sagt - privatpersoner får anmäla med eller utan konkreta bevis.
Det är inte omöjligt att sköta så många djur, absolut inte men som du säger så är det ett enormt jobb att göra det och om det nu skulle vara så att de samlat på sig sådana kvantiteter av djur på en så kort tid så kanj ag förstå om du kliar dig lite i huvudet över situationen.
Skulle du anmäla och en inspektör åker ut dit så kommer denne att endera finna att hållningen är okej och att allt ser bra ut och då har det ju kollats. Skulle det vara så att det inte är okej så är ju rätt person där och kan då upprätta ett föreläggande eller den åtgärd man nu anser lämplig.
Paulina
Nej men det känns bäst att man har bevis. Och hon jag litar mest på som har varit där har inte sett situationen där dom bor nu. Endast hur det var i deras gamla hus som dom för tillfället inte kan bo i. Och då hade dom inte hunnit samla på sig alla marsvinen och kaninerna.
Kanske vore bäst att göra en anmälan ändå, det känns bara så dumt när man inte har sett hur dom har det nu.
Hm. Jag får fundera hur jag ska göra.
Du kan gott göra en anmälan och den kan vara anonym. Leta rätt på adressen på aktuell länsstyrelses hemsida.
Formulera anmälan att du befarar att det inte står rätt till hos dessa människor och deras djurhållning.
Bättre ju förr du gör anmälan. Du lär inte få mer på fötterna än du redan har.
Mm det är sant. Jag gillar bara inte att göra en anmälan utan att ha sett bevisen själv.
Och jag är inte ens säker på att dom har alla sina djur på samma plats.
Men jag har räknat lite hur mycket djur det handlar om i alla fall. ca 140 vuxna och unga djur som blivit kvar. + ca 90 djur i olika kullar och några kullar till på G.
Så det handlar om en hel del djur,
Varför tvekar du? Skriv det som du berättat här på siten i en anonym anmälan! Vilket är viktigast: Att du är alldeles säker eller att djur kanske far mycket illa?
Vill du sedan veta hur det går åtar jag mig gärna att ringa aktuell länsstyrelse och begära ut handlingar.
Just för att jag inte har några bevis, och med tanke på hur många djur dom säljer så känns det som att någon borde ha reagerat.
Men jag vill ju helt klart hellre vara säker.
Om det säljs mycket djur kan du t.ex. fråga Länsstyrelsen om det finns ett §16-tillstånd.
Hur mycket krävs det för att behöva ett sånt tillstånd? Tycker det är svårt att läsa sig till.
#10 Det beror lite på antal djur, vilka arter det är och omfattning av "verksamheten". Men generellt så ska det klassas som yrkesmässigt för att man ska ha tillstånd när det gäller sällskapsdjur utom hund och katt som man håller för egen del och/eller föder upp. Om människan tar emot djur för förmedling mot ersättning så är det 6 individer av flera arter eller 6 burar/akvarier för en del andra.
Det går ju att fråga om det hela, men jag antar att man inte måste ha tillstånd om man sitter hemma med sina egna djur och föder upp i liten skala (tror väl att yrkesmässigt ska omsätta rätt mycket per år? 50tkr/år poppar upp i huvudet på mig, men jag kan inte svära på att det stämmer) även om det är många individer då hållande och uppfödande i princip är undantaget tillståndskraven.
Man finner dem här.
Paulina
Jo läget kanske hade varit annorlunda om det hade varit uthyrning också.
Och går gränsen för yrkesmässigt där så är det tveksam att dom når upp till det.
Dock bara råttbebisarna det här året så kommer dom nog upp i 20-30000 kr. Möjligtvis mer.
Sen vet jag inte hur mycket deras andra djur har kostat så det har jag ingen aning om. Men det kommer knappast upp i den där summan ändå.
är det gäller sällskapsdjur krävs tillstånd om det är yrkesmässigt och inte rör katt, hund eller foderdjur. Vad som klassas som yrkesmässigt avgörs av skatteverkets regler
Som regel kan man troligtvis använda att rör det sig inte om enstaka försäljningar så ligger gränsen på 30 000:-/år.
Dock ska det ju tilläggas att det inte behöver vara yrkesmässigt för att det ska finnas krav på utbildning, det räcker med i större omfattning.Rör det sig om listade djur ska det finnas A, B, N eller n krävs det tillstånd när det gäller förvärvssyfte och denna gräns torde innebära att säljer man mer än en enstaka kull så är det krav.
Så ett tips är alltså att fråga Länsstyrelsen om det finns tillstånd eller om personerna har utbildning, påpeka att det sker i den omfattningen du tror dvs bara för råttor c:a 20-30KKr/år. På det sättet tror jag det ger mer än att bara göra en anonym anmälan angående
Okej. Ja då finns det ju faktiskt en risk att dom är över den gränsen. Ska ta och prata med länsstyrelsen om det.
Sen vet jag inte hur pass många djur dom behållt själv heller (dom verkar behålla en hel del), så det kan ju handla om en mindre summa också. Men det kan ju vara värt att påpeka hur som helst.
# 13 Visst är det bättre att uppge sitt namn men om det inte går är en anonym anmälan bättre än ingen alls.
#13 Ah, det var 30tkr, det är ju viss skillnad från mina antagna 50tkr :) Då kan det ju faktiskt vara värt att kika lite på.
Kan du förklara det där med listade djur och A, B och N? Känner inte igen det nämligen.
Paulina