Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 4117 ggr
[Jeremina]
0

Parakiter

Vet någon om fåglar ska ha mörkt eller ljust då de ska "sova"?

Jag kan inget om små fåglar men har höns och de ska ha det mörkt på natten för att inte bli stressade.

En tjej som har parakiter sa till mig att de ska ha en lampa tänd för att inte bli stressade.

[kent2]
0

Gällande regelverk säger att de ska ha ett svagt ljus under natten. Dock kan det ju diskuteras om dette betyder att det ska ha en lampa tänd direkt i sin närhet. Det beror lite på hur man anordnar belysningen dagtid.

Aviendha
0

#1 Nej, det är inget krav för privatpersoner, för djuraffärer och dyl är det det. Gererellt råd är att det ska finnas i stora besättningar, krav om det rör sig om häckande burfåglar eller fåglar som är i en ny miljö.

Anledningen är att de ska ha tillräckligt för att ha "ledsyn" ifall panik skulle uppstå. Jag har själv haft nymfer och någon gång hände det att de fick panik och då flaxar de, och ser de inget så kan de inte heller lugna ner sig (de ser ju inte om faran finns där eller inte) och de riskerar att flyga in i saker och skada sig. Ska man ha ljus så kan det därför vara lämpligt att ha det i ett annat intilliggande rum och en svag lampa så att det inte är ljust åt dem men tillräckligt för att de ska kunna se en aning. Däremot är ju fåglar utpräglade dagdjur styrda av ljuset och de behöver en mörk, lugn tillvaro nattetid för att få den vila de behöver. Sommartid kan ett burskynke vara guld värt, då minsta lilla ljus kan få dem att vakna, det är ju morgon! Inte så kul när klockan är fem på morgonen och de börjar skrika och flyga trots att gardiner och allt är fördraget ;)

[kent2]
0

Det är sant att regelverket med svagt ljus under natten för samtliga djurslag är något som gäller zoobutiker, men det finns även krav för hållandet av burfåglar. Visst det är endast angivet att det är ett krav för häckande fåglar samt fåglar som hålls i en ny miljö samt som råd vid stora besättningar.

Aviendha
0

#3 Precis, vilket jag skrev för att utveckla det du tog upp i #1 vilket kunde uppfattas som att det var ett krav för privatpersoner oavsett besättning, tillstånd eller miljö.

[Jeremina]
0

Det kanske behövs lampa om de har det trångt. Våra höns har stor yta att vara på och om hönsen har det ljust nattetid så kan de börja hacka på varandra.

Aviendha
0

#5 I en större flock så finns det ju även en större risk att någon individ gör något som skrämmer en annan och så startas en kedjereaktion utan dess like.. Och höns tex är ju inte riktigt anpassade för att gå i flockar större än ca 25 individer och då kan ju ett dunkelt ljus ge en trygghet i en annars lätt orolig miljö.

Jag har inte märkt någon skillnad i nattbeteende som jag kan härleda till ytan på mina nymfer och de har både bott i en mindre bur, en skapligt stor och sovit fritt i lägenheten där de kände för.

[Jeremina]
0

#6 Våra höns sitter oftast 5 och 5 på en pinne och de har en såda stor yta att vara på så det fungerar toppenbra.