klubbning
Tycker det blir lite fel att gå ut i tv, och säga att den här metoden är olaglig men att man tycker det är fel. Och så visar man det.
Jag förstår varför, men jag tycker det blir lite galet att göra så.
Jag tycker klubbning är en bra metod.
Jag tycker nog inte att det är fel att visa i tv sålänge man varnar om starka scener.. Fast jag kan förstå att folk blir upprörda.
Ang metoden, såvitt jag förstått det efter att pratat med några kaninuppfödare(av slaktkanin) så är klubbning en säkrare metod än bultpistol
Så då är det ju konstigt att det är olagligt medans bult är lagligt..
hm fast olagligt handling skulle jag nog inte kalla det utan en otillåten metod.. Det är ju inte handlingen i sig som är förbjuden(att döda kaninen).
fast iofs får man klubba ihjäl kaniner i Sverige om man gör det för eget bruk, men det är inte tillåtet om du ska sälja kaninköttet senare
Rätta mig gärna om jag har fel.. men klubbning innebär att man slår kaninen i bakhuvudet? Om man läser L22 (föreskrifterna om slakt och avlivning) så står det i kap 6, 17 § "Kaniner och fjäderfän får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål om djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller om djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur"
Vidare kan man läsa i kap 8, 8§ att avlivning får göras genom huvudslag av ett mindre antal kaniner om deras vikt är högst 1kg.
Dvs så avgör vikten om huvudslag får användas som avlivningsmetod eller bara bedövning (med efterföljande avlivning i form av ex. avblodning)
Eller har jag missförstått allting?
Paulina
Det bör vara ett trubbigt föremål.
Det är ett tag sedan jag läste reglerna sist, men jag vet av personlig erfarenhet hur man bör göra. Jag har annvänt både bultpistol och klubbning, och annser stark att man bör kunna klubbning om man ska annvänd bultpistol. Missar du med bultpistolen (vilket kan hända ganska lätt, så har man INGEN chans att ladda bultpistolen igen, och djuret kommer att utsättas för mycket lidande.)
De rekomendatiner som ges ut på div. kurser om djurhållning är ofte dåliga och ger ingen praktisk erfarenhet. tex finns det någon som rekomenderar att dunka kaninens huvud mot toastolen. (idioter)
Det finns dock bra kurser att gå via slaktare, som jag tycker att man bör göra innan man utöver det på egen hand. (bör gälla all from av avlivning av kaniner) Då sker all övning under övervakning och djuren ska inte kunna lida.
Vill även säga att, jag tror inte att de som skapat reglerna har slaktat själva. Möjligen tittat på.
Att han (länken) annvänder sig av en "olaglig" metod, är för djurens skull, inte reglernas.
Regler är bara bra, så länge de är till för djuren.
#7 Ursäkta om jag är stockdum, men vad är det som gör klubbningen olaglig som avviker från det jag pekar på i #6, som står reglerat i föreskrifterna? Om det är att slå i bakhuvudet så är det ju inte olagligt förutsatt att du avblodar djuret efteråt om det väger mer än 1kg och att du som bedövare/avlivare har kompetensen nog att utföra det.
Paulina
#6 Så har jag också uppfattat det.
#8 "Om djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller om djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur"
som jag kommer ihåg det så är det andra regler om man föder upp köttkaniner för att sälja köttet
jo precis. Ska köttet säljas är det olagligt av någon underlig anledning.
Antingen borde det väl vara lagligt eller olagligt?
Om man har den kunskap som krävs så är det;
A: Tillåtet att använda slag i bakhuvudet som bedövningsmetod för enstaka sjuka, skadade eller frångallrade kaniner.
B: Tillåtet att använda slag i bakhuvudet som bedövningsmetod vid slakt för egen konsumtion samt vid foderproduktion.
För A gäller att avlivning sker enligt kap 8 och B att djuret slaktas genom avblodning. Vid båda metoderna gäller numera att djuret ska slås i bakhuvudet med omedelbar medvetslöshet som följd.
C: Tillåtet att använda slag i bahuvudet för avlivning av ett mindre antal kaniner vägande mindre än 1 kg. Här är det även tillåtet vilket t.o.m skrivs först att slå djurets huvud i ett hårt förankrat föremål. Observera också att slaget i detta fall ska vara dödande.
När det sedan gäller anledning så finns det uttalat att slag i bakhuvudet inte är en lämplig metod att använda om det rör sig om många djur. Detta eftersom anses mindre lämplig när det är fråga om avlivning av ett större antal djur, eftersom det kan vara svårt att genomföra slagen med tillräcklig styrka och precision under en lång tid/många upprepade gånger efter varandra.
#12 Ah, det har jag faktiskt inte tänkt på. Och det är ju sant, efter x antal djur lär man inte ha samma styrka i slaget.
Det är inte styrkan i slaget som är det viktiga, det är klubban och tekniken.
Men ja, det är ju ungefär så de resonenrar.
Du blir trött i armen.
Vad som är intressant i detta fall är just styrkan och precisionen i slaget, eftersom det ska leda till omedelbar medvetslöshet (och död gällande avlivning). Det är av den anledningen man har lagt till delen med kraft i L22.
I just det fallet som diskuteras i denna tråd är detta också av högsta dignitet eftersom personen i fråga inte klarar av att utföra denna metod på ett korrekt sätt. Vid en tidigare kontroll misslyckades han i 3 fall av 9.
#10 Ah, då är jag med igen :) Missade helt den delen. Jag kan ju förstå anledningen eftersom det faktiskt finns en risk för att man inte utför avlivningen på ett optimalt sätt efter ett par kaniner, och det påverkar ju kommande kaniner negativt. En avlivning ska ju vara så snabb, precis och smärtfri/ångestfri som möjligt för djuret.
Paulina
Men det säges inget om hur många fall han missar med bulltpistolen, och hur mycket längre tid djuret får lida innan den är helt död.
Båda sätten finns en risk att missa, det är dumt att förbjuda klubbning för de som säljer kött, med argumentet att "man blir trött i armen".
Jag har för mig att lagarna är tvärtom i Norge, att det är olagligt att avliva med bultpistol eftersom man tycker risken är för stor att bultpistolen missar hjärnan(kaniner har ju så små hjärnor :p )
Skulle vara intressant att veta hur stor den risken är resp riskerna med klubbning.. Jag har ju aldrig avlivat kaniner men som jag skrev tidigare, de bönder jag känner avlivar helst med klubbning men det finns säkert de som föredrar bult också?
Jag har annvänt ungeför 50 / 50 klubba och bultpistol.
Har faktiskt olika beroende på ras.
VARNING, stark text nedan.
Vid ett tillfälle som jag missade med bultpistolen, var ett av hemskaste jag varit med om. Den spratlade till och jag fick inte tag på klubban. Det var väldigt väldigt obehagligt.
Om han missar med bultpistolen pga att djuret sprattlar till har personen inte följt gällande regelverk som säger att djurets rörelseförmåga ska begränsas. Nu är detta inte något som Sverige är ensamma om att kräva utan är EU reglerat och anledning finns i den rapport som EU har antagit och som ligger till grund.
"When correctly applied, with the animal properly restrained the penetrating captive bolt gun produces an effective stun.
This stunning method requires minimal training, is easy to apply and produces repeatable results whereas manual methods are less reliable (due to operator fatigue or emotional stress)."
Om man då missar av annan anledning, t.ex. skinnrörelser så framgår det även av utredningen att det ska finnas en sekondär som man direkt kan använda
"For this purpose a second device should always be at hand and
ready to use. "
Nu spelar det inte roll hur många gånger detta har skett i detta fall eftersom när det gäller val av metod finns de metoder som är tillåtna reglerade, följer man inte detta riskerar man böter eller fängelse i upp till 2 år. Personen i fråga har tidigare dömts till just böter för samma brott och risken borde vara överhängande att det inte stannar vid samma påföljd denna gång.
När det sedan gäller "klubbning" så framgår det även av samma rapportsammaställning att
"As the blow has to be carried out with sufficient force to trigger concussion and dislocation of the neck it needs a skilled and determined operator.
Operator fatigue can occur when large numbers of rabbits are stunned by this method."
Detta innebär alltså att det är expertisens åsikt att det krävs tillräckligt med kraft. Precision är alltså inte i sig tillräckligt, något som måste anses som en självklarthet. Som ex. på detta kan man ta en tycka en kula mot huvudet, precisionen i detta är tillräckligt att döda, dock krävs det kraft för att göra det. Det är också expertisens uppfattning att det inte är en lämplig metod att använda vid kommersiell användning (slakterier), något som även framgår i EU reglerna.
"Dessa metoder får i slakterier endast användas som en reservmetod för bedövning."
Till detta ska det också tilläggas att det finns förbud mot att slakta/avliva mer än ett visst antal djur per dag genom slag mot huvudet eller med icke penetrerande bult (mindre antal innebär alltså i detta fall max 70 djur/dag).
Sedan vad lagarna säger i Norge har noll och ingen betydelse i Sverige. Norge är varken med i EU eller längre i union med Sverige.
Observera att det är artikeln och regelverket jag diskuterar och inte #19 ev. hantering vid slakt eller avlivning.
Intressant tråd, lämnar ett spår för att följa diskussionen.
Hälsningar Malin
Ger bara ett litet tips att detta också diskuteras inne på alternativ.nu, där bl.a. herren på filmen själv diskuterar nyhetsinslaget, möten med jordbruksverket osv =)
Han har bl.a. förklaring på det som någon skrev här att det har dokumenterats om en del missar i klubbningen tidigare.
Synd att han tydligen inte klarar av att ta åt sig den dom han sedan tidigare har fått för användandet av olaglig metod vid slakt. Får han ett nytt beslut mot sig tror jag inte att man kommer att nöja sig med ett bötestraff utan även kommer börja fundera på förbud.