Hur agera på blocket annonser.
Alla har väl sett hur blocket annonser kan se ut hos olika djur, Små burar, fel burar osv osv.
Hur gör du?
Tycker ni att man ska agera genom att maila säljare hur djurlagen ser ut för just det djuret?
Själv så brukar jag ibland informera snällt hur det ska se ut.
Oftast får jag ett snällt mail tillbaka eller inget alls.

Det beror helt på hur illa det är faktiskt. Skulle man maila på alla annonser som säljs med fel bur osv så skulle man sitta hela dagarna.
Vissa annonser om de säljer djur för tidigt, mailar jag både dem och blocket direkt.
När det såldes råttor i små plastlådor s.k råttrack som inte är lagliga i Sverige mailade jag blocket och annonsen blev borttagen.
När det står hamster i rubriken och det är en bild på ett marsvin i annonsen kan jag också maila. Eller när de säljer en guldhamster som dvärghamster och skriver att den ska bo i flock mailar jag. För då kan det bli dödlig utgång ifall någon annan tror likadant.
Mailade en annonsör så sent som igår faktiskt. Någon som sålde sin chinchilla. Står att den äter gräs och får med sig sin springboll!! Båda delarna har absolut ingenting med chinchilla att göra. Fick dock inget svar.
De annonserna som jag mailat på när de skrivit fel djurart brukar jag få ett snällt mail tillbaka faktiskt.
Och för några veckor sedan var det någon som sålde han-chilla-bebisar tillsammans med sin mamma och de var nästan 4 månader gamla. (chillor kan bli könsmogna och para sig vid 10v) Då mailade jag och hon hade fått höra att de blev könsmogna vid 6 mån, och hon delade faktiskt på dem när hon fick mitt mail.
Så lite beroende på helt enkelt…
Förut brukade jag försöka skriva ett informativt mail i god ton till folk med bristande skötsel eller terrarium. Hänvisa till L80 och kanske föreslå att just det djuret inte borde säljas tillsammans med terrarium för att det är olagligt litet utan sälja det var och en för sig.
Oftast får man inget svar eller så är dom väldigt otrevliga och påstår att djuret har det jätte bra.
Jag har också haft en period då jag anmält en massa annonser, förklarat vad som är fel hänvisa till vart i L80 man kan läsa om det aktuella felet.
Ibland har det hänt att blocket tagit bort en annons men det är mycket ovanligt. När jag får svar så föreslår dom att jag ska ta upp det med någon myndighet istället. Men oftast får jag ingen respons.
Jag tycker inte någon av metoderna jag prövat är särskilt effektiva tyvärr.
Jag har flera gånger anmält anonnsen att den är olämplig och varför den är olämplig. Ofta har då anonnsne tagis bort. Jag tycker annars blocket är en bra möjlighet för folk att hitta det dom söker.
Om man tycker att en annons är direkt olämplig så är det ju bra om man anmäler det och inte bara tänker att det borde tas bort. Men sen finns det ju som ni säger en massa annonser där man ser djur i för små burar, djur som går på mindre bra kost etc.
Jag vet inte riktigt vad man ska göra mer än det långsamma, tröttsamma informera, informera och informera i allmänhet och hoppas att det någon gång hjälper någon. Jag har i något enstaka fall mailat och gett tips om saker och ofta fått ett vänligt svar tillbaka. Kanske blev det bättre för den individen? Vad vet jag. Men jag gör det verkligen inte ofta, det har varit när jag sett saker där jag vet att det är direkt skadligt för djuret.
Paulina
Sen tåls det kanske o säga att blocket har inte vidare sakkunninga personer på djursidan därmed sköts det inte rätt. Kanske kan man kontakta dom att vissa bör gå kurs och bara ta hand om just djuranonnser o den biten.
Förut skrev jag till en hel del annonser och hänvisade till t.ex L80. Och precis som #2 skrev så får man antingen inget svar eller så blir folk väldigt otrevliga.
Minns särskilt en gång när en person hade en alldeles för liten bur till sin kanin. Men utifrån annonsen så verkade dom ändå bry sig väldigt mycket om att kaninen skulle få det bra.
Så jag påpekade i alla fall att buren var alldeles för liten. Och dom blev jättearga och tog det som att jag tyckte att dom plågade sin kanin osv.
jag skrev ett nytt mail och förklarade att det var inte alls så jag menade. Men att dom helt enkelt inte borde sälja just den buren med kaninen så att den skulle få bo i en bättre bur. Hörde aldrig något mer efter det.
Sen har jag även testat anmäla massor av annonser. Tyvärr verkar det inte ens räcka med att varan de säljer är skadliga för djuren. Annonser får ibland vara kvar ändå. Och spela roll om det är falsk marknadsföring i annonsen.
Jag har sällan sett att blocket faktiskt tagit bort någon annons.
Så jag har i princip gett upp att ens försöka.
Fick tillbaka ett svar en gång ang vattensköldpaddor utan landdel,
"Vaddå är du nån j*vla djurpolis eller skaffa dig ett liv !"
Då blev jag bara trött och svarade "nä men jag anmälde just dig nu till länsstyrelsen" .
Ska väl också berätta en liten blocket-historia. Det var en kille som hade en skäggagam (ödla) i ett på tok för litet terrarium. Han påstod att det var okej eftersom ödlan inte skulle växa mer om den bodde litet.
oj oj den har man hört många gång. Blev matad med den myten sen jag va liten.. Har man ett litet akvarium till vattensköldpaddan växer den inte mer. Stort akvarium = stort djur.

Ser jag något väldigt upseendeväckande, som ett tydligt vanvårdat djur kan jag inte låta bli att anmäla. Men jag vänder mig då hellre till länsstyrelsen än blocket. Blocket tar typ bort annonsen, men sen då?Har lärt mig att ta screendumps och skicka m till länssyrelsen/polis/tull (beroende på ärende) och sen anmäla till blocket med.
Jag har anmält misstänkta smuggelhundar, brott mot artskyddsförordningen/CITES, tydligt misskötta djur, men brukar sällan orka bry mig gällande små burar etc.
Som djurvänner måste vi börja nånstans ist för att blint stirra och hoppas att fixar sig.
Jag agerar på mina intresseområden i brist på kunskap. Men vill gärna lära mig :)
Min svärmor sa till min fru. "Skäms du inte när han håller på så??"
Mitt svar blev: jag skämmer gärna ut mig, men jag är nöjd med att vilja djurens bästa och agerar efter det.

Jag gillar den här tråden så himla mycket, det är konstruktivt arbete! Jag har extrema problem med folk som bara tycker synd om. Det förändrar inte.
Det är skitbra när man är fler som strävar mot samma mål.
Envishet och drömmar
Här har ni typist anonns som man kan anmäla det är ett Elhalsband och dessa är förbjudna att sälja konstigt någ får man äga dom men inte sälja.. Hoppas att det blir förbjudet att äga dom med.
http://www.blocket.se/ostergotland/Tradlost_traningshalsband_till_hund__100m_27790000.htm?ca=14&w=1
har anmält denna anonns hoppas de ser över sina anonnser lite bättre^^
Man tycker ju att det borde ligga i Blockets intresse att deras annonsörer följer de lagar vi har vad gäller djurskydd. Vet att många seriösa väljer bort Blocket som annonsplats pga att det lockar till sig fel sorts folk.
Tex om man tar kaniner eller marsvin etc som skänks bort, eventuellt med små burar. Hur svårt är det då för ormägare eller folk som letar djur att hetsa hundar mot att bara söka "skänkes" och få upp en hel radda med djur att misshandla på ett eller annat sätt?
Om Blocket skulle få ett bättre rykte vad gäller sina djurannonser tror jag också de skulle locka till dig fler seriösa annonsörer.
De flesta andra annonsforumen har tex regler mot bortskänkesannonser och att man inte får hota med avlivning, hur kan det då komma sig att det största aktören på interntemarknaden struntar helt i djurens väl och ve?
#14 Fast jag ser inte ormägare som grupp och hundhetsade personer som det största problemet utan snarare de som inte vet vad de ger sig in i, de som försöker "rädda" och de som inpulshandlar när djuren skänks bort..
Visst, det är rent ut sagt fruktansvärt att folk faktiskt hetsar hundar på andra djur, och att det finns de som tar djuret och avlivar det för utfodring men det är ändå inte supermånga som gör just det. Reptilfolk som grupp är inte mer oseriösa än hamsterfolket tex. Nötter finns inom alla djurslag ;)
Men jag förstår vad du menar ^^ Tror att det är det rent praktiska som sätter stopp. Det är många annonser som kommer in och då krävs det ju att en person ska granska alla, och då ska ju den personen vara kunnig i skötsel och lagstiftning på alla djur, och ändå kan man inte garantera att det är en okej annons. Det är inte olagligt att sälja med en liten bur, den kan komma att användas som sjukbur/transport, eller annonseras ut som just detta men ändå hamnar djuret i den permanent i slutändan. Alla gråzooner är extremt svåra att kontrollera.
Paulina
#15 Sant. De flesta hoarders eller djursamlare börjar väl med att "rädda" djur och sedan går det utför…
Och om ormägarna är öppna med att de köper till foder samt avlivar humant innan så är det ju inget djurplågeri i det så. Men jag tror att de som skänker bort sina djur tror att alla som tittar på Blocket är typ perfekta familjen med stort hus på landet, två barn och massor av tid.
#16 Jo, det är extremt få som går in med inställningen att de ska orsaka maximal skada (som tur är!) men ändå kan det ju bli så galet ibland 
Ja, om alla kör med öppna kort och inte har något emot det så är det ju inget problem alls. Visst finns det de som säkert ser en bortskänkesannons om möss som lättillgänglig föda för sitt djur, men överlag är ormägare inte råa idioter som är helt utan empati och moral bara för att de serverar hela foderdjur. Nu menar jag inte att du tycker så, men ofta stöter jag på tron att reptilfolk som hel grupp inte bryr sig ifall de tar någons älskade hamster och ger som föda vilket inte stämmer alls.
Jag tror att många säljer sitt djur/ger bort det och sen så är saken ur världen, och man kanske inte har ansträngt sig så mycket för att kolla upp de nya ägarna som man kanske borde. Det kanske är enklare att tänka sig bilden av den perfekta familjen som spenderar hela dagar tillsammans med djuret?
Paulina