Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurparker-cirkus
Läst 5967 ggr
Tangotime
1

Bunden häst!

Jag undrar om det är tillåtet att binda en häst (krok i marken) i en ex longerlina i stället för att låta den gå i hage. Har för mig att det faktiskt är olagligt att hålla häst på det viset. Men funderar på om ex cirkusar kan få speciella tillstånd för det?

Vi har en cirkus här i dag och en av deras shettisar är bunden i marken medans dom andra får gå i en liten hage.

sus-sharon
0

nej, det är inte tillåtet att tjudra häst på det sätt som du beskriver.

har väldigt svårt att tänka mig att cirkusar har några specialregler. kommer för tillfället inte åt föreskrifterna heller..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tangotime
0

Okej, om jag vill anmäla är det kommunen eller djurskyddsinspektören jag kontaktar då?

sus-sharon
0

då kontaktar du länsstyrelsens djurskyddsavdelning.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tangotime
0

Okej, tack! Du vet inte om det är skillnad i lagen på ponny och stor häst? Detta var ju en ponny… Borde inte spela någon roll iofs.

Mari
0

Jag är rätt säker på att det inte spelar någon som helst roll varesig det är en ponny eller häst.

Länsstyrelsen kan säkert redan när du ringer berätta om du har fel eller ej :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
0

Det här står om hästdjur i L116, föreskrifterna för cirkusdjur;

6 § - Utöver 1 kap. 13-24 §§ finns bestämmelser om skötsel och hållande av hästdjur i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6) om hästhållning. Dock behöver 3 kap. 12 § i författningen inte uppfyllas. Första stycket ska även tillämpas för cirkusens zebror.

Paragrafen som man inte behöver uppfylla säger detta: 12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt. Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Jag skull tolka det som att nej, det är inte okej. Hästar får ju bara bindas upp tillfälligt och under uppsikt och det låter ju inte som att det är det som är fallet som du berättar om.

Tangotime
2

Nu har jag pratat med två olika "distrikt" efter som dom lämnar vårt län i kväll/morgon. Den sista jag pratade med lämnade jag en anmälan till så nu är det gjort! Dom var tacksamma för att allmänheten ser och anmäler.

Det är inte tillåtet att tjudra hästar för bete. Man får binda hästar i ex staket under kortare tid men då under uppsikt.

Aviendha
0

Bra gjort! :)

Linnea
0

Sist jag tog reda på detta (många år sen) så var det tillåtet att binda hästar utan uppsikt men inte i hagar där det fanns lösgående hästar samtidigt.

På ridskolan där jag red band man en av ponnyerna för hon var omöjlig att hålla i hage. Hon rymde hela tiden, kröp under, sprang igenom eller hoppade över. En gång när hon kom lös sprang hon in i en hage med ett sto som hade föl. Hon försökte sno fölet (hon hade lyckats med det med ett annat sto några år tidigare.

Det gick helt enkelt inte att ha henne i hage. Bättre att ha henne tjudrad än inne alltid.

Skynda långsamt så går det fortare.

Ellenfyrkant
1

#9 Eller så bygger man en bättre hage.

Mvh Ellenfyrkant

Linnea
0

#10 Vet inte hur den hagen skulle se ut.. Antagligen som ett fängelsestaket.

Tangotime
1

Det kan inte vara så svårt att hägna in en häst som kryper staket om man har råd. Trästaket med täta "ribbor" både högt och lågt. Vi hade en häst i stallet som gick emellan trådarna och ägaren sa att han var OMÖJLIG att hägna in. Men han smet ALDRIG från ridbanan och där är det ju skit tråkigt att gå ensam så därifrån borde han verkligen ha tagit sig ut om han ville det…

Men vi hade tre plankor där och enda sättet att ta sig ut var att hoppa. Och har man en häst som hoppar över får man helt enkelt göra det högre Skrattande

Och har man inte råd med det så ser jag hellre att man säljer hästen än att binda fast den.

Ellenfyrkant
1

#11 Det finns mängder av olika sätt att lösa problem på, bara fantasin sätter gränser.

Mvh Ellenfyrkant

Linnea
0

Ja men nu var det ju inte min häst..