Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettsmådjur
Läst 5605 ggr
Friheten
0

fråga om tillstånd

Hos jordbruksverket står det.
Vid 6 djur eller mer så kan tillstånd behövas vid verksamhet.

Dom uppförare av kanin uppgav att dom inte behövde tillstånd enl jordbruksverket, länsstyrelsen.
När gäller då tillståndet? Vid produktion?

Enl mig tycker jag att en registrerad uppfödning är en verksamhet och bör krävas på tillstånd.?
Vad tycker ni?

Aviendha
0

Det kan krävas tillstånd om den anses vara av "större omfattning", det finns beskrivet i L120

För kanin gäller då 
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Förklaring av begreppen: 
foderdjur: ryggradsdjur som är avsedda att användas som föda till
köttätande djur, 
förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem,
hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur,
sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som
sällskaps-, hobby- eller foderdjur, inklusive alla typer av hundar och katter, samt
upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut djur.

Som du ser så beror det lite på vad man har kaninerna för. Äger man dem som sällskap/föder upp/säljer men inte yrkesmässigt så är man ju enl §7 undantagen kravet på tillstånd. Har man däremot en uthyrningsverksamhet så finns det ju krav på tillstånd om antalet kaniner överskrider det som finns reglerat (6 st).

Visst, kanske skulle större uppfödningar krävas på tillstånd men då kanske antalet borde vara lite högre då 6 individer är få för att bedriva avel mer än strökullar.

Friheten
0

Kan det vara så oxå om man har en vinstdrivande verksamhet ?

Finns ju uppfödare som lägger mellan 10-30 kullar/år och det är ganska mycke.

Förstår jag rätt nu?

Har jag uppfödning liten skala låt oss säga 5kullar / år så behövs inget tillstånd.

Men föder jag upp som foder och tar som "pinkisar" och små ungdjur(repil föda) fler än 6 djur och säljer privat behöver jag tillstånd.

har lite svårt att tänka klart. har ny medicin :S  :P

Aviendha
0

Sålänge det inte är yrkesmässigt behövs inget tillstånd. Exakt när det är yrkesmässigt vet jag inte, kanske är det när man måste börja skatta för det? Man får ju göra en viss förtjänst som privatperson, under 50 000kr/år så tror jag att det räknas som hobbyverksamhet. Börjar det röra sig över det så ska det vara yrkesmässigt och då behövs ju tillståndet. Nu är jag inte helt hundra på beloppet och exakt hur man räknar.

Men som du säger; är det foderdjur man föder upp så är man inte undantagen kravet på tillstånd.

Däremot är jag lite osäker på exakt antal eftersom §6 bara nämner upplåtande samt förvaring och utfodring. Dvs. att man tar emot andras djur för förmedling eller hyr ut dem. Så jag vet inte hur många djur som är gränsen vid foderdjursuppfödning ärligt talat.

Zvintos
0

Jag tolkar yrkesmässigt som att man har som syfte att gå med vinst.
Om jag inte minns helt galet var det också svaret en kaninuppfödare fått efter att ha mailat en inspektör gällande just detta med tillstånd (läst i en diskussion för länge sedan).
Så länge man alltså inte har för syfte att gå med vinst, utan avlar för sin egen skull och sen säljer överskottet, räknades det inte som yrkesmässigt.

Sen när det gäller de flesta uppfödningar så är det ytterst sällan man går med plus överhuvudtaget.
Det är snarare frågan om hur mycket minus man går.

Aviendha
0

Googlade lite för att få någon uppfattning i skillnaden mellan yrkesmässig och vad som inte är det. Djurskyddsmyndigheten skrev om detta på den tiden då de fortfarande existerade, det kan ni läsa här.

Gränsdragningen är inte glasklar men som #4 säger så ska huvudsyftet med aveln vara vinst för att man ska börja överväga om det är yrkesmässigt. Nu är ju inte sidan jag länkat till purfärsk men jag tror nog att infon stämmer rätt bra ändå. Samma info (fast i kortare form) finns även på Naturvårdsverkets hemsida.

Aviendha
0

Ett ps. till #3 som jag nu ser att jag missat. Om syftet är att sälja foderdjuren så kan man behöva ha tillstånd för verksamheten. Om man föder upp foderdjur för att använda själv (ex möss för att man har ormar) så behövs det i regel inte eftersom syftet inte är att sälja foderdjuren. Det verkar vara så att en bedömning görs från fall till fall om verksamheten skall anses vara av större omfattning (och därmed kräva tillstånd) eftersom det inte är tydligt reglerat i lagstiftningen.

Friheten
0

Oki tack:)

Zvintos
0

#6: Ja, att sälja foderdjur är en annan femma, där kan jag tycka man bör ha tillstånd.
Det jag syftade på var mest vanlig hobbyuppfödning. =)

Aviendha
0

#8 Jo, jag förstod det Glad Däremot såg jag att jag varit senildement när jag skrev #3 som glömde den biten, var helt säker på att jag skrivit den men uppenbarligen inte så jag lade till det i efterhand helt enkelt. Virrig? Jag?! Näää.. OskyldigTungan ute