Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettsmådjur
Läst 7456 ggr
Friheten
2

vanvård kaniner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en djurhage för barnen.

Har hittat ett ytterligare fall med vanvård, riktigt slöa kaniner, såriga öron, smala, proppfyllda matskålar, stikande burar, smutsigt vatten en del trångbodda.

Kändes som en del av dom hängde på sista tråden :S

En bild säger så mycke men detta bland det vidrigaste jag har sett..

Kommer INTE att namnge stället där detta är. Den som röjer vart platsen är bryter mot iFokus regler. PUL osv. Svarar inte på PM vart det är heller.

Enl en lapp på stället finns kaniner till salu. Hurvida kaninerna ifråga behöver vet vård vet jag ej.

När detta inlägg är skrivet kommer en anmälan vara gjord till länsstyrelsen. Ej polis ÄNNU.

Tyvärr så verkar dessa saker leta upp mig av nån konstig anledning vet inte varför.

Folk säger att jag inte ska bry mig! Men va fan. Nån måste ju ifrågasätta varför eller hur? Förstår ni min ångest.. jobbigt som fan

gulzebra
1

Bra att det är anmält :)

Måste bara få påpeka dock att det inte bryter mot PUL om du eller någon annan skriver vad det är för ställe, PUL handlar om att lagra personuppgifter. Det man däremot kan åka dit på är förtal.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

dumsatan
0

Man kan ställa sig frågande till förhållanden på stället. Vad händer med kaninerna på XXXX, varför så dålig kondition?

Dels kan det finnas en förklaring, å andra sidan ska man rapportera misstänkt brott. Men var väldigt säker på din sak innan du skriver, en del vill missuppfatta också.

Aviendha
1

#2 Skriver vad och vart? Lite seg och hänger inte med Tungan ute

Personligen så ser jag inte att personuppgifter/platsangivelser är relevanta för denna sajt. Anmälan kan (och tänker du göra/har) du ju gjort och tyvärr är det ju inte "mer med saken".

Det är lätt att drabbas av vanmaktskänslor när man ser djur som sitter fast i dåliga förhållanden och de som menar att du inte ska bry dig menar egentligen väl - de bryr sig om dig och vet att du inte mår bra av att se det du ser. Men det blir ju lite knasigt, problemet försvinner inte bara för att man ignorerar. Därför skulle jag hellre råda dig till att försöka släppa det. Bli förbannad, gör det du kan (anmäla med så mycket uppgifter och information som möjligt) och försök släppa det sen så du inte går och ältar det. Cred för att du reagerar!

Friheten
1

Fått svar från länsstyrelsen dom skulle kontrollera stället idag.

Aviendha
1

Vad bra! Glad

UlrikaD
0

Hur har det gått?

Friheten
0

Har inte hört nått. Ska får hjälp med att få fram info om kontrollen när allt är reggat o så hos länsstyrelsen

Aviendha
0

Det kan ju ta dem ett tag att skriva sin rapport med tanke på att kontrollen skulle utföras igår :)

Friheten
0

Ja men nu är bollen i rullning iallafall. Åker ner o kollar om nån vecka

Aviendha
0

Precis! :)

[Anunnaki]
0

Delar av kontrollrapport

Brister Följande brister uppmärksammades: Verksamheten saknar tillstånd för offentlig förevisning.

Ankorna: Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning. Badet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Bockarna: Djuren saknade tillgång till vatten. Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Get och får: Geten saknade tillgång till buskar eller färskt hugget sly. Djuren saknade tillgång till vatten. Tackans klövar var i behov av verkning. Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Hönsen: Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Kalkonen: Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning. Kalkonen hölls ensam.

Kaninerna: Flera kaniner saknade tillgång till hylla. Flera kaniner saknade tillgång till grovfoder. Grovfoderhanteringen bedöms inte säkerhetsställa en god foderkvalité. Renhållningen i flera av kaninburarna var eftersatt. Vattnet till kaninen i bur 9 var smutsigt. Flera kaniner hölls ensamma. De flesta kaninerna saknade grävmöjlighet. Utrymmena var inte stora nog för offentlig förevisning. Bur nummer 2 var inte heller stor nog för hållande av kaniner avsedda för sällskap eller hobby.

Minigrisen: Minigrisen hölls ensam. Minigrisen saknade möjlighet till gyttjebad. Minigrisen har inte undersökts av veterinär gällande ögonen och knölen på svansen. Minigrisens vatten var mycket smutsigt. Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Åsnan: Åsnan Axel hölls ensam. Axels högra bakhov var lång och missformad. Axel saknade tillgång till bete. Axel saknade tillgång till vatten. Utrymmet var inte stort nog för offentlig förevisning.

Ovanstående brister har föranlett följande föreläggande:

att snarast, dock senast en vecka efter att du tagit del av detta beslut, tillse att: 1.minigrisen veterinärundersöks med anledning av dess ögon samt knölen på svansen.

att senast två veckor efter att du tagit del av detta beslut: 2.ha inkommit med veterinärintyg från undersökning av minigrisen till Länsstyrelsen.

att senast en månad efter att du tagit del av detta beslut: 3. inte bedriva offentlig förevisning med djur utan erforderligt tillstånd.

Vad jag inte förstår är varför inte även resten av bristerna också finns med i föreläggandet. Hos kaninerna fann man ju åtskilliga brister plus flera fall av overkade klövar mm.

Friheten
0

Tack : ) man ska aggera när man ser att något är fel. Tack för hjälpen anunnaki. Hoppas även resten va djuren får hjälp

Mari
0

Offentlig förevisning, menas det att folk får gå in i burarna/hägnen med djuren? Eller är bara burarna för små för djuren?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Anunnaki]
0

# 13 Det framgår inte om tittarna också går in till djuren men när det gäller grisen finns en uppgift om att den är så aggressiv att den inte är behandlingsbar av veterinär. Det som jag kopierat in är inte hela kontrollrapporten och inte heller hela föreläggandet.

Friheten
0

Finns ingen direkt kontakt med djuren. Mer än genom burarna,hängen.

Denna kommentar har tagits bort.
[nataschaj]
0

men hallå…. kaniner behöver inte vara 2 å 2… så den punkten fattar ja inte alls på??… dem e inga flock djur kaniner… så dem lider då verkligen inte om att vara ensamma, å ja slår vad om enligt bilderna, så kunde dem se varandra i alla fall…

men bra de att de är gjort nuj i alla fall

enbartmalin
0

#17 Kaniner ska enligt lag hållas 2 och 2.

Hälsningar Malin

[Anunnaki]
0

Eftersom jag vet kaniner som bor ensamma på sina 0.7 m2 vore det intressant att få en länk till det ställe där det står att man måste ha minst två.

Jag har talat med länsstyrelsen som denna tråd handlar och frågat varför inte det fanns med i föreläggandet att klövar var för långa och att några kaniner hölls i alldeles för litet utrymme, en kattransportbur. Nja fick jag till svar, klövarna var ju bara lite för långa och de hade ju talat med djurägarna.

Det blir nog för TS att hålla koll även i fortsättningen.

Friheten
0

2och2 gäller bara marsvin vad jag vet.

[sstorm]
0

#18 kaniner ska om möjligt hållas 2 och 2 stod de när jag läste iaf

spiritedaway
0

Kaniner räknas inte till gnagare och måste ej hållas 2 och 2. Men dom är sociala djur och man bör hålla dom 2 och 2.

Där det står angående att djuren ska hållas i par eller grupp finnas kaniner endast med i allmänna råden.

Friheten
0

Har varken hört eller sätt nått mer ang detta. Mer än att dom inte ens hade tillstånd att ha "minizoo" tragiskt.

[Anunnaki]
0

Nu har jag talat med länsstyrelsen igen. Minigrisen har fått veterinärvård enligt föreläggandet men det har inte inkommit någon ansökan om tillstånd för att bedriva verksamheten. Man har ända till den 19 augusti på sig att inkomma med sådan ansökan.

Detta innebär

att flera av kaninerna sitter i burar som inte en uppfyller kraven för att ha kaniner hemma,

att getens klövar inte är verkade,

att åsnans ena hov fortfarande är för lång och missformad och

att alla kaniner sitter i för små burar med tanke på verksamheten.

Jag fick också tala med chefen för inspektörerna som skulle titta på ärendet och återkomma. Vi talade om flera saker: Man ursäktar sig med att man inte vill ta till det tvång på djurägarna som ett föreläggande är om man bedömer att det inte behövs! Men nu är det faktiskt så att djurskyddslagstiftningen inte någonstans talar om att hänsyn ska tas till djurägarna utan djurskyddslagstiftningen tar enbart sikte på djuren. Genom att inte skriva förelägganden skjuter man också möjligheten att utfärda djurförbud framför sig plus att de personella resurserna inte anväds på ett effektivt sätt.

Nu ser jag fram emot att chefen hör av sig.

Friheten
0

Jösses säger jag bara. Blir det mer fart om jag gör polisanmälan?

[Anunnaki]
0

# 25 Polisanmälan kan vara bra att göra men kvarnarna mal långsamt där också. Vill du polisanmäla så kan du höra av dig för jag har ett par gamla polisanmälningar som du kan ha som början.

I ett kattärende i Gävle som jag både polisanmälde och anmälde hos länsstyrelsen ringde länsstyrelllsen till djurägaren men polisen tog in honom till förhör men lade ner det förstås. Ytterligare ett ärende men i Dalarna ringde länsstyrelsen och lade sedan ner ärendet medan polisen tog beslut om förundersökning, läs mer på tråden om kor som ätit ensilageplast. Båda dessa ärenden har ägt rum i juni resp juli.

Friheten
0

Jag tror jag fick dom eller nån i ett mail du skicka

Friheten
0

Va o tittade till dom djuren idag. Ser likadant ut som i sommras suck. Dock mindre antal kaniner, hade inte tid att dokumentera, getter va kvar åsnan oxå. Men vet inte om dom mår bra. Åsnan stod o skrek som åsnor gör.

Har fått tar ganska mycke skit ang detta, folk tycker jag skämmer ut min familj. Ingen närstående har tyckt "bra jobbat" eller liknande.

spiritedaway
0

Skit i dom som tycker att du skämmer ut din familj. Det behövs folk som bryr sig om djuren också. Det går ju även göra anonymt utan att någon behöver få veta det om det känns väldigt jobbigt.
Tyvärr kan man ju få anmäla några gånger för att det verkligen ska hända något verkar det som.

Har du inga gamla bilder på hur det såg ut?

Friheten
0

Har en länk pmar den sen, dock endast kaniner. :)

Friheten
0

hhar rapporten oxå om du vill läsa

spiritedaway
0

#30 Okej gör så.

Friheten
0

#32 du har pm :)

Aviendha
0

#28 Tyvärr så har inte alla människor samma värderingar, inte ens när det gäller sådana här saker som ändå rör mer än materiella ting men huvudsaken är väl att du gjort vad du kunnat för att du anser att det inte är okej att det såg/ser ut som det gör.

Caspia
0

# 28. Jag tycker det är jättebra gjort av dig/er! Kämpa på!

Angående vilka djur som ska hållas två och två (som du undrar över tidigare) är formuleringen "Gnagare (utom guldhamster) ska hållas…". Det betyder ju att det inte bara gäller marsvin utan t ex råttor, möss etc. Kaniner tror jag räknas till hardjur och har ett eget stycke, så det kan jag inte svara på.

Envishet och drömmar

Aviendha
0

#35 Du har rätt, en kanin är per definition ingen gnagare. Den första paragrafen i kapitlet om kaniner och gnagare säger att gnagare ska bo ihop (guldhamster undantaget). Det är alltså ett lagkrav.

Kaninen tas däremot upp i de allmänna råden till den paragrafen, att de bör hållas par/grupp. Inget krav med andra ord, bara en stark rekommendation.

Friheten
0

Just det här fallet går nog under L101 om det är djurparkslagen, L80 är väl privatperson.
Har inte datorn här men hur är det med 2 och 2 för kanin i djurpark?

Aviendha
0

#37 Du har nog rätt, offentlig förevisning faller under L108 (L101 är hästhållning Flört) Jag tänkte mest i allmänna drag.

Däremot så är det enda som skiljer dem åt ytmåtten och bestämmelserna kring om de får hållas inne/ute under olika delar av året. De grundläggande bestämmelserna för att hålla kanin hänvisar de till kap 8. L80 för. Så same same tyvärrr

Aviendha
0

Eller vänta.. De hänvisar till kap. 8 och vissa paragrafet, men §1 nämns inte, och det är ju under de allmänna råden till den paragrafen som det står att kaniner bör (ej ska) hållas i par/grupp.

Däremot står ju detta under de allmänna bestämmelserna i L108:

12 § Varje art av däggdjur eller fågel ska hållas i grupp om två eller flera individer så att en för djurarten socialt lämplig grupp skapas. Dock får ett djur hållas ensamt om det finns artspecifika, medicinska eller beteendemässiga skäl för detta. Vidare får enstaka djur hållas ensamma under kortare perioder om det finns avelsmässiga skäl för detta. Ytterligare bestämmelser om hur djur får hållas finns i 2 - 16 kap.

Så jo, de ska nog gå i par/grupp enligt L108. My bad.

Friheten
0

Offentlig förevisning har det med hur många som kan komma o titta på djuren? Eller om man bara driver en verksamhet där djur visas upp offentligt.

Isf som man hård drar det kan jag inte bjuda in dotterns klass och visa upp våra kaniner utan tillstånd och ha 1djur/bur.
Med fel tillsynsman från länsstyrelsen kan allt bli fel. Eller?

Aviendha
0

Inte riktigt så.. Definitionen av offentlig förevisning är: djur som förevisas för allmänheten och där förevisningen sker med eller utan entréavgift i minst 7 dagar eller mer per år i en anläggning, affär, restaurang eller liknande lokal,

(OBS. Cirkus, teater och liknande går inte under denna, de har en egen föreskrift)

Dotterns klass tror jag inte räknas som "allmänhet" utan snarare ett slutet sällskap/bekanta.

filifjonk
0

#28.

Jag tycker att du är en hjälte.
Det krävs ett enormt mod och civilkurage för att engagera sig så som du gör.

Din omgivning borde vara stolt över dig och ditt agerande.

Friheten
0

#42 tack:)

Linnea
0

Alla som säger att man inta ska bry sig har nog stor brist på empati..

Skynda långsamt så går det fortare.