Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 4584 ggr
spiritedaway
0

Eventuellt anmäla

Jag har eventuellt tänk anmäla en restaurang som jag misstänker har på tok för små akvarium till de fiskar de har där. 

Men jag har verkligen ingen koll på akvarium så jag skulle behöva lite hjälp. Tycker nämligen att det är svårt att hitta ungefär hur stora akvarium man ska ha.
Kanske lika bra att jag letar mig till akvarium iFokus men jag prövar först här.

Fisken är i alla fall nån hajliknande och jag skulle tro att det är en mal. Skulle uppskatta att dom är ca 20-25 cm. Men för att det inte ska bli fel är det ju bättre att utgå från att dom är 15 cm. (men jag är rätt säker på att dom är större än så)

Läste någonstans om att skolor räknas på ett annat sätt än om man har ett privat akvarium hemma? Undrar om samma kanske kan gälla restaurang. Men jag hittar verkligen inget om det.

Någon som vet ungefär hur stort akvarium man bör ha? Det är två fiskar dessutom i den storleken.

Aviendha
0

Restaurangakvarier borde egentligen falla under L108, föreskrifterna för djurparksdjur mm. Definitionen lyder att de som under 7dagar eller fler per år håller djur för offentlig förevisning går under dessa föreskrifter.

Det beror ju på vilken typ av fisk det är. Det får absolut inte vara under 40 liter i tanken iaf. Under sida 63 i länken ovan hittar du de särskillda bestämmelserna för fiskar.

(Vi har en artikel om akvariefisk och lag för privatpersoner, L80, du finner den här.)

När det kommer till undervisning så är det inget som skiljer i själva skötseln, däremot är det krav på kompetens hos personal, journalföring och liknande. Annars går de under L80. Denna kan du läsa här om du skulle vara intresserad.

spiritedaway
0

Okej då ska jag läsa den också och se om man hittar nåt. 

L80 har jag läst redan.

Jag har ju tyvärr ingen aning vad det är för sorts fisk. Och jag kan heller inte avgöra hur stort akvariet var. Men bredden var inte stor alls. Och fiskarna kan bara simma på längderna eller hur jag ska förklara det. Alltså det blir bara åt och fram.

Men det skadar väl inte att skicka dit en inspektör ändå.

Aviendha
0

Är du själv nyfiken så kan du ju alltid höra inne på akvariefisk, det finns många kunniga där :)

Nej, det tycker jag inte. Om inte annat så får de godkänt för att de bedömer att det är bra liksom. Däremot skadar det väl inte att hänvisa till rätt lagstiftning antar jag. Men det är ju bara jag det :)

spiritedaway
0

Tror jag hittat det jag behövde om nu L108 gäller. Men det kan ju fråga nån om innan jag gör en anmälan för att vara säker.

"Kortaste sidan och minsta höjden
ska vara minst lika lång som aktuell fiskarts längd, dock minst 0,25 m."

Jag tror inte akvariets kortaste sida är minst 0.25 m.

Även tveksam om det här "Längden på
akvariet ska vara minst 4 gånger fiskens längd."

Det är ju dessutom två fiskar i samma storlek och då borde akvariet vara ännu större gissar jag på.

Men jag får helt enkelt prata med någon och se vad som gäller.

spiritedaway
0

#3 Mm jag kanske gör det. Jag har försökt komma fram till vad det var för sort men det är svårt.

Mm. Men jag vill heller inte skicka dit en inspektör för att jag anser att det är dåligt. Vill gärna kunna hänvisa till något och vara mer säker på att jag inte gör en anmälan på felaktiga grunder.

Aviendha
0

#4 Som sagt, det är den eftersom det står såhär under definitionerna (såg jag nu dessutom):

offentlig förevisning: djur som förevisas för allmänheten och där förevisningen sker med eller utan entréavgift i minst 7 dagar eller mer per år i en anläggning, affär, restaurang eller liknande lokal

spiritedaway
0

#6 Ah jättebra :) tack för hjälpen. Då vet jag att det är den som gäller i alla fall. 

Ska försöka få hjälp med att lista ut vad det var för fisk också. Så kan man kolla lite vad som gäller med inredningen också. Det kan ju hända att det finns andra brister än det jag tänkt på redan.

Och så funderar jag på att gå dit och kika igen och se om det blivit någon ändring. För jag har tänkt på det här ett tag, men bara glömt bort det. Och sist jag var dit så såg det lite skitigt ut.

De har dessutom ett till akvarium vid kassan. Där det är insyn från alla håll.

Aviendha
0

Ja, om du går dit igen så kan du ju samla lite mer på fötterna inför en anmälan. Visst ska man inte okynnesanmäla eftersom det tar av knappa resurser men hellre en befogad/misstänkt felskötsel som går till anmälan för mycket än för lite som jag ser det.

När det gäller insyn från alla håll så kan man nog komma runt det genom möblering/plantering i akvariet. Sätter du upp en ridå av växter i mitten å kommer fisken alltid att ha en täckt yta någonstans som skyddar mot insyn. Nu vet jag ju inte om det är så i det här fallet men det kan vara bra att veta :)