Taggtrådshagar och hästar
Jag har nu flera gånger åkt förbi hagar där hästar går. Förra året frågade jag den som äger några av hästarna om de verkligen får gå i en hage med taggtråd. Svaret jag fick lite surt var att lagen om att de inte får ha taggtråd till hästar träder i kraft vid årskiftet (det som var alltså 09/10). Okey, tänkte jag och sa till mig själv att jag ska hålla koll när det blir sommarbete igen.
Taggtråden är kvar runt hagarna som hästarna går i, men de har satt upp en(1) eltråd ca 3dm innanför taggtråden.
Får man verkligen göra så? Går hästarna igenom så är det ju likväl taggtråd de hamnar i..
Här är jag inte jätteinsatt ska jag erkänna, men det finns det andra som är så de får gärna hoppa in :)
Det kan ju vara så att det helt enkelt räknas som ett elstängsel nu med eltråden och att det då bara händelsevis finns taggtråd utanför hagen men att det inte spelar roll. L101, kap.5 §8 säger ju "bara" att "stängsel som innehåller taggtråd får inte användas". Per definition så kan den hage du sett menas vara laglig just eftersom själva stängslet inte består av taggtråd.
Fast jag ser det ju som du gör. Hade hästar aldrig någonsin försökt ta sig ut/råkat gå emot/i panik råkat kuta igenom ett stängsel så hade taggtråden inte varit ett problem att ha uppsatt - ingen skulle ju kunna skada sig men nu är ju inte fallet så. Precis som du säger så kan de ju fortfarande skada sig på taggtråden.
Du skulle ju kunna ringa/maila en djurskyddshandläggare och beskriva frågan och se vad de säger om det hela.
Paulina
#1 Jo det kan nog vara som du skriver också.. Men jag ser det inte som ett stängsel när det är en eltråd. Hade det bara varit den hade de hoppat över som ingenting. För den sitter säkert inte mer än 50cm från backen..
Ja jag får ringa om ingen annan svarar som är säkrare på hur det funkar med lagen och så. Tack iaf Aviendha
8 § Stängsel som innehåller taggtråd får inte användas.
Befintliga taggtrådsstängsel för häst får dock brukas till och med den 31
december 2009. Om sådant taggtrådsstängsel används gäller dock följande.
Stängsel som innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade. Elektrifierad
elstängseltråd får dock monteras på stängsel som innehåller taggtråd om fast-
sättningsanordningen utförs på ett sådant sätt att ett horisontellt minimiavstånd
av 150 mm mellan elstängseltrådarnas och taggtrådarnas vertikalplan säker-
ställs. Därutöver ska taggtråden jordas på återkommande avstånd och
elstängseltråden monteras på den sida som djuren hålls på.
Så här står det skrivet. Den sista meningen står det om det jag undrade över. Men frågan är om det gäller i år med eller bara till 31 dec. 2009? Får nog kolla upp detta med Djurskyddsmyndigheten som skrivit det..
Det är SJV (jordbruksverket) du får vända dig till om du har funderingar kring lagtexten. Djurskyddsmyndigheten är nedlagd :)
Det som står efter förbudet om taggtråd är ju vad som gällde för de som hade taggtråd innan det blev förbjudet. Alltså är det inte relevant i dag när det helt enkelt är förbjudet.
Paragrafen innan den om förbudet (§7 kap.5) nämner att stängseltråden ska vara sträckt, så nog kan tråd räknas som stängsel - det är ju den som begränsar ytan. Det finns flera hästar som går bakom eltråd och om det inte är stängsel, är djuren lösa då?
Sen blir det ju en annan sak om de sätter upp den på ett sätt som gör det möjligt för djuren att enkelt ta sig över, det är ju bara dumt.
Paulina

Jag tror inte att detta är tillåtet, möjligtvis om där är lika många eller fler eltrådar än taggtrådar men det är mycket tveksamt. Hästar får inte gå innanför taggtråd och sen är det väl inte mer med det.
Det finns nån som sökte dispens för att behålla taggtråden till sina hästar för det var nåt att hagen var så stor och det fanns så mycket träd eller nåt så det skulle vara svårt att ha eltråd där. Man borde inte bli förvånad längre. Är det förbjudet så är det. Hur många andra har inte haft problem med eltillförseln i ett elstängsel? Allt går att fixa - om man vill.
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 Ja just så var det ja. Har inte så bra koll som sagt
#5 Jag tänker som du. För jag själv tycker inte att eltråden innanför är ett stängsel i sig. Den sitter bara där för att de inte ska "gå på" taggtråden..
Nu har jag mailat jordbruksverket@jordbruksverket.se och frågat om hur det fungerar.
Hoppas jag får svar och ett lättförstått sådant!
Har för mig att jag hört att det är tillåtet med taggtråd om man har ett inre stängsel som "tar emot" och ska hindra djuret innan den hinner fram till taggtråden. Det stängslet ska sitta på ett visst avstånd också
Här finns en artikel
#9 Tack för länken! :)
Tycker att resonemanget verkar rätt vettigt, det kan ju vara så att det finns taggtråd för att hagen gränsar till nötdjur men att om hela hagen ser ut som så (taggtråd med eltråd innanför) och inga nötdjur går i den någonsin så kan det vara en fråga för bedömning.
Paulina
Idag fick jag svar på mitt mail. Man får sätta eltråd innanför. Men så som jag beskrev det så är det antagligen inte helt tillåtet då eltråden inte ensamt helt kan fungera som ett eget stängsel.
#11 Bra att du fått svar! Men du har nog rätt, anledningen till att man får sätta upp är ju att det blir det som hindrar hästarna från att få kontakt med taggtråden, och stoppar inte det så.. ja, det säger sig självt.
Paulina
Precis =)

Men om hästarna går igenom (kan hända även om man har ström om de blir rädda tex) så får dom ju ändå på taggtråden så jag förstår inte syftet med att tillåta staketet vara uppe bara för att man sätter ett nytt innanför.
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 Håller med dig helt och fullt. Förstår inte heller vitsen med det då..
Om din hage gränsar mot din granne som vill ha taggtråd för att hålla sina djur inne, hur gör ni då?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#16 Då får man ju sätta upp ett eget stängsel innanför taggtråden (ska vara ett visst avstånd emellan men osäker på exakt hur mycket)) så att hästarna inte kommer fram till den och det är ju helt lagligt som det ser ut. Det är ju inte alltid så att man kan påverka sin granne att riva stängsel bara för ens egen skull.
Paulina
#17 Jo, men då är vi ju där som det skrivs om i #14..#15. (om de går igenom…)
Det är ju i så fall bara om man bor ensamt som man kan skydda hästarna mot taggtråd.
Hästar kan skada sig på taggtråd utan att det går igenom…då är det bra (om man nu är tvungen att ha taggtråd) att ha el också så att de inte går nära.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#18 Visst är det så, men ett eget stängsel gör ju i alla fall att de inte kommer ända fram till taggtråden i vanliga situationer. Det är ju som sagt inte alla gånger man kan påverka taggtråden, tyvärr. Kan man få bort den så är det ju givetvis det bästa, även nöt kan ju skada sig på taggtråd, och då slipper man ju problemet med innre staket som hästen kan gå igenom och fortfarande skada sig på taggtråd om det vill sig illa.
Paulina
Elstängslet ska sitta 15cm från taggtråden eller om det gränsar till annan hage lika nära, 15cm, (fattade jag det som) eller 5m emellan de två hagarna.