Lagligt eller ej?
Hej alla,
Nu vet jag inte om jag skriver i rätt "ifokus" men jag tänkte att någon här inne kanske kan svara på min fråga?
Jag undrar alltså om det är möjligt eller kanske rättare sagt lagligt att bedriva en djuraffär utan att ha gått kurserna och fått diplomen som krävs. Att man tex. har en butik på sin tomt där man säljer endast tillbehör och så kanske man har djuren utanför butiken i en annan lokal eller i hemmet och säljer dem "privat"?
Och vart går isåfall gränsen? Hur många smådjur får en privatperson äga/sälja? Kan man "avbryta" ett arbetspass för att gå ut tillsammans med kunden och sälja ett djur "privat" eller räknas det som att butiken säljer djuret då?
En zoobutik som fans i min kommun för ett par år sedan hade inga djur i butiken utan ägaren hade dem hemma, det stog tom. i butikens annonser i tidningen att de hade djur men att de hämtades efter överenskommelse eftersom de inte fanns i butiken. Nu vet jag ju inte om de hade tillstånd att sälja djur eller inte men jag har funderat på detta sedan dess.
Hoppas ni förstår vad jag menade, Olagligt eller inte? Någon som vet? :)
Jodå, nog är du på rätt sajt alltid :) Välkommen!
Hm, det var en klurig fråga. I L80 (kap. 2, 3 och 5) så är ju zooaffärer reglerade och där krävs ju de kurser och intyg som du nämner. Dessutom måste man ha tillstånd från länsstyrelsen för att få sälja djur i zooaffär.
Men dessa gäller ju bara om man i "yrkesmässig eller större omfattning bedriver handel med djur". Vad som räknas som "större omfattning" är definierat i L120, kapitel 1 (beror på vilka djur som menas) och kan innebära att man behöver tillstånd. Jag ska vara ärlig och medge att jag är lite osäker på det sistnämnda, alltså att definitionen av större omfattning som nämns i L80 är samma som den L120 tar upp.
Så rent praktiskt så verkar det inte finnas några hinder att driva en tillbehörsaffär, dvs. en butik med djursaker men utan djur, utan utbildning och liknande.
Sen så får ju privatpersoner sälja djur lite hur som hellst och såtillvida det inte är i "större omfattning" så verkar de vara undantagna de reglerna som zoaffärer går under. Ingen kan ju heller säga något om vad som får annonseras eller inte i en zooaffär, eller att ägaren eller annan personal privat får sälja djur. Sen så verkar det inte finnas något som reglerar vad personer gör på sina raster. Däremot så kan ju gränsen kännas riktigt luddig i fallet som du beskriver. Önskvärt är ju att det då framgår att det är privat uppfödning och inte djuraffärens djur som är utstationerade.
Fast å andra sidan, det kan ha varit så att djuraffären inte hade möjlighet att ge djuren det de behöver i den lokal de hade och därför höll djuren hemma hos någon annan. Det finns ju en uppsjö regler utöver de vanliga bestämmelserna de ska följa, men jag hittar inte riktigt något som säger att djuren som ska säljas måste finnas i butiken. I så fall så är det ju lagligt förutsatt att de hade de tillstånd och kompetenskrav de måste ha och djuren hölls enligt konstens alla regler. Detta kan ju vara svårt att veta nu i efterhand när butiken inte längre är igång.
Paulina
Oj, tack så mycket för all info 
Jag tycker också att det verkar väldigt luddigt detta. Har även sett på flera kaninuppfödares hemsidor att de säljer burar, foder och tillbehör till kaniner. Då kan man ju också börja undra vart gränsen går innan det räknas som en zoobutik om man nu har djuren i nära anslutning till tillbehören, även om man nu bara säljer kaniner.
Inte roligt om man nu börjat sälja tillbehören i god tro och så blir man anäld för att bedriva yrkesmässig verksamhet med kaninerna utan tillstånd :S
Undrar om man kan vända sig tex. till Länstyrelsen med frågan?
#2 Sålänge försäljningen av djur inte faller under "större omfattning" så är de privatsålda - man får göra som man vill. Det hänger inte riktigt ihop med hur många burar eller sådant personen säljer, det är snarare en fråga för de som avgör vilka som får bedriva vanlig affärsverksamhet. Och där vet jag inte vart gränsen går, antagligen finns det någon summa i omsättning per år eller liknande. Noll koll ärligt talat.
Om du vill fråga hur man får sälja djur och liknande, både som privatperson och när man klassas som "större omfattning" så vänder du dig förslagsvis till jordbruksverket då det är de som skrivit reglerna, här finner du kontaktuppgifter.
Däremot så kanske länsstyrelsen kan hjälpa dig med den andra biten, dvs när en privat försäljning övergår i en yrkesmässig. Kanske kan starta eget.ifokus ha svar på frågan, eller brott.ifokus som brukar behandla en hel del juridiska frågor.
Paulina
Om man har ett djur o säljer just saker som är till för den så anser jag inte den som zoobutik. Jag känner flera som säljer hundar färmed uppfödare dom säljer foder,bäddar,leksaker mm som är till för just hundar men framförallt bra för valpköpare. Likaså känner jag hamsteruppfödare även där foder,strö o lite beg burar om dom har. Tror inte det är med mycket vinst för dom iaf. Men jag tycker någ man bör kolla lite vad lagen säger om detta för att inte råka i trubbel.

jag lägger mig i lite lite och fyller på Aviendhas uttömmande svar ;)
om jag inte missminner mig så får man dra in ca 50tkr om året under "hobbyverksamhet". när du har en omsättning som är större än så så kan det inte längre räknas som hobbyverksamhet utan går då som yrkesverksamhet från vilken du kan ta ut "lön". beroende på vilken typ av djur man säljer kan detta alltså vara allt från 1 till "hur många djur som helst".
den som "yrkesmässigt eller i större omfattning" säljer djur skall uppfylla kunskapskraven som anges i 2 kap i L80 - dvs du behöver egentligen inte ha en zoobutik för att innefattas av kapitlet; det kan räcka med att du säljer djur privat i "större omfattning" (på regelbunden basis och i avsevärt antal).
den skall anses som yrkesverksam/av större omfattning hållande som innehar djur (med "djur" menar jag här de som vanligtvis hittas i zoobutik; alltså ex. kanin och smågnagare) efter bl.a. dessa kriterier:
*upplåter (alltså tillhandahåller, annonserar ut, säljer el. dyl), förvarar eller utfodrar 6 eller fler kaniner eller illrar per år.
(ur L120).
detta är förstås bara en del av regelverket och man kan behöva läsa mer för att räta ut frågetecknen. Kika då gärna på L120, om frågorna gäller yrkesmässig verksamhet och regelverket därikring.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Åh, du hade koll på hobbybiten, sweet! Tur att vi har dig sus, din logik överskrider min egen :)
Paulina

Det är klart du kan ha en privatuppfödning vid sidan av. Som du inte förknippar med affären och inte säljer djuren via företaget. Då får du ju också möjlighet att neka kunder till höger och vänster till skillnad från hur djuraffärer har det där de i affären säljer djur. Att ta en paus mitt i ett arbetspass kan ju vem som helst göra som bestämmer över sina egna arbetstider. Det är ju som att gå och göra privata saker på sin lunch - inga problem, oftast.
Mvh Ellenfyrkant