Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 8555 ggr
[Vetauriel]
0

Utbildning inom djurskydd?

För mig är det självklart att jag vill arbeta med djurskydd på något sätt, om det är som veteriner, som djurskötare eller på ett djurhem vet inte jag idag, men jag tror att jag är för korkad för att lyckas med veterinärutbildningen.

Är det någon här som är utbildad inom djurskydd som har tips på utbildningar/yrkesriktning?

Om vi skulle ha något motsvarande USA's RSPCA så skulle valet ha varit enkelt, men jag vägrar hamna som nån pappersvändare på länsstyrelsen, de är bekant inte särskilt effektiva eller utbildade inom djurskydd överhuvudtaget.

Förslag?

Aviendha
2

Veterinärutbildningen är tuff att komma in på, man ska ju ha högsta betyg och en skopa tur. Sedan kravet på tidigare praktik togs bort och utbildningen förlängdes och yrket fick licenskrav så har antagningspoängen och antal ansökningar ökat markant även på djursjukvårdarlinjen.

Men djurskydd var det nu :)

Det finns uttryckta krav på utbildning för de som ska utföra kontroller och enkelt sagt så ska man ha kunskap om djurskyddslagen, hur man bedömer om denna uppfylls, man ska ha kännedom om rättsliga processer i samband med kontroller, man ska ha kunskap om olika djur och hållningssystem och vad det kan få för konsekvenser. SJV har en sida om det här.

Det finns flera vägar att gå, man kan ex gå veterinär, agronom, husdjursvetare, biolog, lantmästare etc. och sedan får man komplettera med kurser för att få kompetensen som behövs. Det finns ju en smidigare väg om man vill satsa på just djurskyddsinspektörskompetensen direkt och det är programmet etologi och djurskydd vid SLU i skara. Det är mig veterligen den enda utbildningen som ger en den kompetens man behöver utan att man behöver komplettera kurser.

Man får välja den väg som passar en bäst helt enkelt :)

Aviendha
5

Läste om ditt inlägg och såg att jag misstolkade dig lite, sorry!

Jag tror inte att man kan säga att någon är "utbildad inom djurskydd" i den bemärkelsen. Själv läser jag på utbildningen jag nämnde i första inlägget men ändå kommer jag gå som biolog när jag är färdig.

Nej, pappersvändare tror jag inte att någon hurrar över att bli, men skillnaden kan ju vara att man faktiskt skaffar sig den kompetens som saknas och därigenom gör en skillnad.

Man kan arbeta med djurskydd på så många olika sätt! Olika djurhem och omplaceringsverksamheter, konsult och rådgivning, pensionat, djurskötare, guide, journalist, författare, lärare, politiker. Jag tror nog mest att det är ens fantasi och intressen som sätter gränserna för man kan genom en rad olika och till synes vitt skiljda yrken och områden ändå dra sitt strå till stacken. Utbildningskraven skiljer ju en hel del emellan dessa och man kan ju även göra en hel del privat om man nu har ett annat jobb.