Vanvårdade minkar
Djurrättsalliansen har tagit sig in på 15 minkfarmar och dokumenterat minkarnas förhållanden, något som nu gett store rubriker.
Aftonbladet - Larm om vanvårdade minkar
Expressen - Larm om vanvårdade minkar
DN - Minkar på svenska farmer plågas
Artiklarna innehåller i huvudsak samma text, men olika bilder. Vill varna känsliga läsare då de inte är vackra!
Paulina

Ska bara säga först att jag tycker det är för j-vligt att man behandlar djur så!
Men för att var lite realistisk.. Om polisen får tag i bevis utan tillstånd (tex går in i ett hus utan husrannsakan) så får vad jag vet inte dom sakerna användas som bevis i rättegång.
Samma sak bör ju gälla sånt här eller? Dom hade ju faktiskt inte tillstånd att gå in där, precis som med grisarna tidigare. Läöste förresten att endast en bonde blivit åtalad för det där.
Oavsett vad som kommer fram från såna här besök så tycker jag inte att det är rätt väg att gå. Om nån kommit och smygfilmat hos mig hade jag blivit förbannad även om jag inte haft nåt att dölja.
Har dom verkligen provat den lagliga vägen först eller vill dom bara få uppmärksamhet på det här viset?
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är hemskt :/
#1 Deras mål är väl antagligen att uppmärksamma vad som faktiskt sker.
Men jag vet inte hur det där funkar. För gör man t.ex en anmälan själv mot någon så hjälper det ju ofta om man har lite bildbevis.
Här finns det även en film på eländet. Men mer med information hur dåliga burarna är. Där bland annat en veterinär pratar om minkens behov. Men finns mycket hemska bilder.
#1 Jag kan hålla med dig i det du skriver ^^ Men nu ger ju Djurrättsalliansen öppet stöd till ex Djurens befrielsefront så de tillhör den skalan som anser att inbrott kan berättigas om målet med det är ädelt.
Sen så ser det antagligen inte sådär illa ut för exakt alla minkar på alla farmer, det skulle vara en stor ekonomisk förlust om inte annat men inte tusan är det bra för ett djur som normalt vandrar stora sträckor att sitta i en bur stor som en skolåda.
Att minkarna har stereotypa beteenden är inte något nytt som man nästan kan tro när man läser artiklarna. Det uppmärksammades redan för 50-60 år sedan och redan då var man rätt övertygad om att burarnas storlek och understimuleringen bar skulden.
Paulina

#2 Jo självklart är det bra med bildbevis men om du vet att din granne ex har sin hund i källaren 23 timmar om dygnet, bryter du dig in där då för att ta bilder på det? Det är ju där det blir fel. Bildbevis visst men man går inte in på annans tomt eller hus utan tillåtelse. Det får man överlämna till myndigheterna oavsett vad man tycker om det. Annars begår du ett brott själv.
#4 Nej. Jag kanske formulerade mig dåligt. Men det jag undrade var ju egentligen om det går att använda som bevis eller inte. Trots om man då gjort brottet själv att gå in och ta bilder.

#5 Det undrar jag också, polisen får inte göra det iaf.
Jag har inte en aning hur det ligger till i den frågan, det verkar vara något för brott.ifokus :)
Däremot kan man ju använda det som man gör nu; för att väcka en reaktion i samhället och på det viset lyfta frågan och lägga en press på politiker om förändring.
Jag kan inte ställa mig bakom inbrott och dyl, för mig är det helt fel väg att gå men nu är det ju redan gjort och jag hoppas innerligt att det faktiskt blir en förändring. Jag tror att den kommer ske oavsett, men hellre nu än om 20år. Minkhållningen är inte acceptabel på något vis som den ser ut nu.
Paulina
#1: Fast nu är det ju faktiskt inte en rättegång det gäller, utan det de gör är att visa allmänheten vad som pågår. Det går inte att jämföra.
Fast jag kan inte låta bli att undra hur folk kan bli så chockade över hur det står till i pälsindustrin, trodde det var allmänt känt att det är helvetet på jorden… Fast det trodde jag iofs om dunindustrin också >.>
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag är helt emot pälsfarmning då det i mina ögon inte fyller något syfte överhuvudtaget. Filmen får upp ögonen på folk som inte haft en aning om hur det kan se ut.
Samtidigt tycker jag att om detta nu ska få förekomma är det vansinne att de ska tvingas vara 2 och 2 i burarna. Den största plågan utsätter de ändå varandra för. I detta hänseende är djurskyddslagen inget skydd.
Jag tycker det är jättejobbigt att se djur med stereotypa beteenden. Men tyvärr finns det även hos alla våra sorters husdjur också.
Lagen om att djur ska hållas i en naturlig miljö är i princip omöjligt att uppnå dessvärre.
Tycker detta är väldigt hemskt! Hur människor kan vara så grymma att dom låter djuren leva såhär…
Hoppas på en ändring så fort det går.

#8 Nej dom ville säkert bara väcka allmänheten men är det rätt väg att gå? Jag tycker inte det. De har tagit sig in på 15 av 75 farmar. Hur ser det ut på resterande 60 farmar? Ingen som vet. Jag tycker som sagt inte alls om den här typen av behandling av djur men att filma några och hänga ut alla är inte heller rätt. Det borde ju finnas en anledning till att de valde just dessa farmer att filma eller?
Tycker inte heller att pälsindustrin behövs men om djuren sköts på bra sätt så ser jag ändå inget hinder för den. Man väljer ju själv om man köper päls eller inte precis som man väljer att äta kött eller inte.
#11: Ja, det tycker jag definitivt. De har ju inte gjort någon skada och uppenbarligen har de lyckats iom att det uppmärksammas. Det behöver komma fram i ljuset så folk ser vad som pågår och vad de betalar för.
Resterande lär knappast se speciellt bra ut de heller med tanke på just det faktum att pälsfarmare bedriver en näringsverksamhet, de måste tjäna pengar på sina minkar. Pälsfarmning under bra förhållanden är inte möjligt då djuren kräver för mycket för att det ska gå ihop ekonomiskt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#8 Förklaringen kan vara att folk i allmänhet vet eller tror att svenska djur har det bra, att Sverige har de bästa djurlagarna i hela världen. Vilket är kanske sant när det gäller husdjur eller vildskydd till exempel. Pälsdjur är inte det första man tänker på även om mink "farming" är ett gammalt ämne som igen och igen uppmärksammats av olika djurrätt / djurskydd organisationer i Sverige och andra länder (USA, Danmark)
Jag har precis kollat vad som gäller för minkhållning i Sverige och blev bara häpen - burmåtten står på 0,24 kvm i bottenyta och 0,8m längd (LSFS 1982:12, sida 26). dvs en bur som är bara dubbel så längre än en mink! Man klagar om stereotypa beteenden, men det är faktiskt lagen som föreskriver ett miljö som "by definition" framkallar stereotypa beteenden (något som #3 redan påpekat på något sätt)
Hoppas att all uppmärksamhet kommer att leda till bättre förhållande för farmminkar.
Jag hoppas också att ämnet inte blir utnyttjat i politiskt syfte
Sist hoppas jag att min svenska är förståelig
#13: Ja det är klart, fast jag trodde ändå att det var allmänt känt att pälsdjursindustrin är skitkass. Men jag var väl naiv antar jag, det vore inget nytt. Det var samma visa med dunet, trodde folk kände till att dunindustrin är förjävlig men tydligen inte.
Kan iaf nämna att vänsterblocket har ordnat förbud mot pälsdjursindustrin redan - men tyvärr satte alliansen stopp för det när de tog över makten. Det är bara att hoppas att S, MP och V får tillbaka makten vid valet så nånting kan göras. Vem vet, vår kära Eskil kanske ersätts med nån som har vett i skallen
Och jodå, din svenska är fullt förståelig 
Det är ju rätt sjukt att man lättare åker på olagaintrång när man ska dokumentera en pälsfarm som vanvårdar djuren. Än personen som äger farmen, som får varning på varning.
#15 Håller med, det är helt sjukt att det är så!!!
#14 Naivt kanske i den mening att tro att alla har samma intressen, hjärtefrågor och tar reda på hur det ligger till med samma saker. Jag vet inte ett jota om hur säg rälsläggarnas arbetsmiljö ser ut, jag antar att de på något sätt lägger räls och att allt är bra med det. Men rent teoretiskt så skulle det ju kunna komma ett för mig chockerande avslöjande som visar att de tjänar skit och skadas i arbetet konstant för att inget skydd finns. Just för att jag inte brytt mig i att sätta mig in i den frågan eller haft någon i min närhet som upplyst mig.
Paulina

#15 Jag tycker det är fel väg att gå att bryta sig in på farmer för att bevisa hur det står till. Det ska skötas av djurskyddsinspektör. Tyvärr funkar inte djurskyddet som det ska i det här landet och det är beklagligt. Att de inte heller får det straff de förtjänar när det väl kommer fram vad de gör är väldigt märkligt och såklart helt fel.
Men jag håller med dig på punkten att det är konstigt att den som försöker förbättra får mer straff än den som sköter djuren illa. Å andra sidan, får du inbrott hemma och tjuven ex blir biten av din hund så kan du bli straffad men tjuven blir det inte trots att han brutit sig in i ditt hus. Sverige är ett konstigt land.
Minkfarmer kollade efter larm
http://www.dn.se/nyheter/sverige/minkfarmer-kollas-efter-vanvardslarm-1.1153380
Jordbruksverket: Svenska minkar mår bra
#19 Intressant! Hoppas dock fortfarande att det blir någon förändring när det kommer till hållningen av mink eftersom man sedan ganska så länge tillbaka vet att minkar i ganska så stor utsträckning har beteendestörningar, vilket även forskningen bevisat. Störningar som ändå kan minskas drastiskt genom ganska så enkla metoder.
Paulina
#20, håller med dig… Har du några exempel/förslag på enkla metoder föratt ändra störningar hos mink?
(Inte föratt vara kritisk, men jag är intresserad - hos grisar så höjs ju levnadsstandarden avsevärt genom att slänga i lite halm som de får böka runt med eller att hänga upp kedjor i taket de kan pyssla med..).
Du som har koll på djurskyddslagar
- tar lagarna hänsyn till stereotyper? Jag kan tänka mig att de gör de om det leder till fysiskt plågsamma beteenden - som grisar som biter av svansar på sina kullsyskon mm - men om man säger stereotyper som tex kullerbyttor, apatism eller att springa runt i cirklar?
Nu har jag aldrig besökt en minkfarm, så jag kan ju inte säga till 100 hur det är, men jag kan tänka mig att ett djur som är såpass aktivt får ganska grava beteendestörningar av att sitta inlåst på såpass liten yta(har ju trots allt ägt illrar, även om det inte är exakt samma sak)..
#21 Visst får du fråga :) Det jag vet om (kan säkerligen finnas mer) är vatten. Man brukar ju ibland göra test för att se hur motiverat djuret är att använda en viss resurs och man ska ha kommit fram till att minken är beredd att kämpa lika mycket för badvatten som för föda så det verkar ju vara en viktig sak för dem. En svensk studie testade olika berikningsmetoder för att aktivera djuren och på det sättet även minska stereotypa beteenden och den kom fram till att just vattenbad, cylindrar (som de kan gå igenom), rep och hyllplan var de mest använda berikningsföremålen och att det faktiskt minskade stereotypierna en hel del. Det var det jag syftade på när jag i #20 sade att det fanns ganska enkla sätt att göra något för dessa beteenden. Givetvis skulle de ju må bäst av större burar OCH alla dessa berikningsföremål, men en repstump i varje bur eller en cylinder eller ett hyllplan är en start som skulle göra tillvaron en aning bättre för minken.
Utan att rota i lagtexterna så kan man väl indirekt säga att lagstftningen tar hänsyn till stereotypa beteenden, en av portalparagraferna är ju att djuren ska skyddas mot sjukdom och lidande. Lidande behöver ju inte alltid vara fysiskt - även om det av givna skäl är det som vi enklast kan registrera. Så fysiskt skadliga stereotypier kan ju hamna därunder. Sen ska djuren ges möjlighet att bete sig naturligt. En stereotypi kännetecknas ju just av att den inte är naturlig. Men å andra sidan - kan något djur i fångenskap utöva alla sina naturliga beteenden? Stereotypa beteenden brukar ju användas som ett mått på välfärd eller avsaknaden av denna. Ett friskt, lyckligt djur i en bra miljö ska ju inte utföra sådana. Men jag vette tusan hur SJV ställer sig enbart till stereotypa beteenden. De anser ju att det inte är bra men.. ja.
Jag har besökt en minkfarm och vi kunde se stereotypa beteenden. Det är ju egentligen ganska så självklart att ett ickedomesticerat djur som normalt är väldigt aktivt som du säger ska må bra i så små burar. Du vet ju säkert själv hur glad en iller blir om den skulle sitta i en transportbur av modell större i en timme. Och då är ändå illern domesticerad och "fördummad" (jämfört med en vild iller som skulle gå bärsärk i en lägenhet). Och det var väl det som berörde mig mest, de är ju så illerlika, lite större, och givetvis vissa skillnader utseendemässigt men ändå kunde jag inte låta bli att tänka på hur rabiata någon av mina skulle bli efter en timme i en sådan bur.
Paulina
Tänkte slänga in en länk som någon kanske är intresserad av.
Detta är ett studentarbete (dvs kan det ej ses som en forskningsrapport men det är på ganska hög nivå och innehåller vetenskapliga referenser och jag skulle kalla infon för tillförlitlig) av Helene Lindberg. Den är på svenska och kommer upp som .pdf.
Beteenderesponser hos farmuppfödda minkar (Mustela vison) hållna i stora och berikade burar
Paulina
Tack för långt och intressant svar
Mycket intressant länk också.
Det jag tänkte på med stereotyperna är att det ju låter lite konstigt att JBV gått ut med åsikten att minkarna mår bra, men troligtvis så stämmer ju inte den bilden. Kanske uttalar de sig så eftersomatt minkarna ser ut att må fysiskt bra, men att JBV "struntar" i minkarnas psysiska välmående?
Jag tror också iofs att bilden djurets rätt gett ut är överdriven, men ändå behövs nog stora förändringar hos minkfarmarna…
Enligt SJV's nyhetsartikel om snabbkontrollerna så menar de att de har anmärkningar på berikningen för djuren och att det finns problem med att hålla ett så vilt djur i de burar som används och att de jobbar mot en bättre lösning för minkarna.
Jag tror att tonvikten lagts mycket på att tillbakavisa den nu spridda bilden av att det ligger döda djur i drivor och att alla mer eller mindre tuggar på varandra och att det därför inte nämnts mycket om stereotypa beteenden. Det är ju bara vad jag gissar på dock :) För att minkar har dessa problembeteenden är ju känt sedan länge och jorbruksverket har sedan många år tillbaka själva konstaterat just detta och att det inte är bra. 1994 påpekade man det och kanske redan innan.
2002 lämnade jordbruksverket en rapport om minknäringen till regeringen där de konstaterade att minkar i stor utsträckning uppvisar stereotypa beteenden och att detta inte ses som tillfredställande djurskyddsmässigt och att det tyder på att djurskyddslagen inte efterlevs.
Så jag skulle inte säga att de struntar helt i minkarnas stereotypa problem, de verkar ju vara fullt medvetna om att de existerar och anser att de borde förhindras genom förbättring i djurhållningen.
Jag håller helt med i att det behövs ändringar för att minkarna ens ska få det drägligt. Känns konstigt att hållningen på den fronten knappt ändrats sedan minken fördes in i Sverige på 20-talet om man ser till de förändringar som skett för andra djur inom olika typer av produktion.
Paulina

www.sveketmotminkarna.se är Djurrättsalliansens sida, ser inte om det framkommit tidigare i tråden.
Envishet och drömmar

Såg ni Kära medborgare på SVT?
Envishet och drömmar
#26 Nja, det är en sida skapad av djurrättsalliansen, vars hemsida är www.djurrättsalliansen.se men dessa har vi missat tidigare :)
Paulina

Läste att farmen de varit och filmat på är nedlagd sedan förra året. Kan vara därför de valt att inte anmäla. Köparen till farmen har även en annan gård som utsattes för attentat. De startade en brand i ett garage som slog ut hela elsystemet och gjorde att samtliga minkar på den gården blev utan mat och vatten i flera timmar. Där kan vi snacka om djurplågeri utfört av djurättsaktivister. Fy fan säger jag bara. Alla metoder är inte ok.
Såg ni vilket litet utrymme hennes marsvin hade förresten? Man ska inte kasta sten i glashus.
#29 Nu hänger jag inte riktigt med, vems marsvin?
Paulina

Djurrättsaktivisten Malins.

#31 Den hade å andra sidan inget nät så den kunde nog gå ut ur lådan om den ville. Eller så har hon den kanske mycket lös i lägenheten.

# 28. Självklart, jag uttrycker mig som en padda.
Envishet och drömmar
#29 Utrymmet för marsvinet såg i alla fall lagligt ut. Däremot hoppas jag det gömde sig ett till marsvin som man inte såg.
#33 Lätt hänt att det blir knas ibland, har ju själv lyckats åstadkomma några fina grodor :P
Paulina