Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: smådjur
Läst 3502 ggr
SweetCheeks
0

Bildande av smådjurshem i Göteborg

Hej!

Nu har jag funderat fram och tillbaka och det lutar åt att "vi" gör ett försök att öppna ett smådjurshem i Göteborg. I staden finns redan ett omplaceringshem för marsvin, Eragon's, men hamstrar och övriga smådjur har inte samma tur. Oavsett om det redan skulle finnas 28 smådjurshem finns det uppenbarligen plats för fler om man ser till annonssajterna där det nästan dagligen annonseras om smådjur som bortskänkes eller säljs billigt.

Det kommer att bli i form av en ideell förening för att underlätta "juridiskt", bidragssökande med mera. Verksamheten är alltså ideell och utförs för att några djur skall få chans till ett bättre eller fortsatt bra liv.

Tanken är att föreningen hyr lokal för de vanligaste djuren, hamstrar och marsvin som det ser ut nu. Sedan kan mer ovanliga djur placeras tillfälligt hos medlemmar i jourhem.

Långt ifrån allt är bestämt och jag behöver veta att det finns fler som är intresserade av att bidra då jag troligtvis inte klarar av att sköta detta helt själv. Redan har en person på iFokus anmält sitt intresse men vi behöver fler! Som vanligt när det gäller ideell verksamhet är all slags hjälp välkommen.

Du som vill engagera dig lite mer är välkommen att anmäla intresse för bland annat en plats i styrelsen.

Kontakta mig via PM eller helst på mail: smadjurshem@gmail.com

Mvh

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Aviendha
0

Härligt initiativ!!

Själv boor jag inte i närheten men annars hade jag gärna dragit ett strå till stacken. Men jag ska sprida ordet :)

Tänkte på de mer ovanliga djuren, om ni samarbetar/hör er för med en del föreningar för ex fåglar, illrar, reptiler eller vad det nu kan vara så kanske de kan lägga ut en blänkare bland sina medlemmar så ni kanske kan få in några som kan tänka sig att agera akuthem.

SweetCheeks
0

#1 Jag har faktiskt funderat över just det, de mer ovanliga djuren alltså. Med smådjur "tror" jag att vi åsyftar i första hand gnagare och hardjur. Men som du säger så vore det inte alls dumt att ha medlemmar som kan agera jour/akuthem för lite mer ovanliga arter.

När vi diskuterade var "ovanliga" arter kaniner, gerbiler mfl. ;) Detta utifårn den dåvarande interna kompetensen. Men om fler engagerar sig och vi får in fler olika kompetenser är det klart att man kan bredda och ta emot fler olika arter. =)

Vill dock samtidigt hålla det hyfsat nischat så att organisationen och syftet inte blir allt för spretigt och "okoncentrerat". Men som sagt, det är ju inte alls färdigt och även om man inte har möjlighet att fysiskt hjälpa till så uppskattas idéer och tips och råd.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Aviendha
0

#2 Haha, alla har sina egna definitioner av ovanliga, för mig är hamstrar och gerbiler vanliga Flört

Ja, att hålla det mer koncenterat kan vara vettigt i början innan ni kommit igång riktigt och ser hur det fungerar. Men hamster och gerbil har väl säkert föreningar de med? Så det kan ju fungera som kontaktväg ändå :)

SweetCheeks
0

#2 Ja absolut! Samma förening tom. ;)

Tilda

Cindy
0

Jag vill bara ge ett tips som jag själv lärde mig att använda mig av för flera år sen när jag drev "Smådjurshjälpen";

Ta betalt när du tar emot djur!

De allra flesta djur jag fick in var från privatpersoner som tröttnat och bara ville bli av med "åbäket". Av dom krävde jag att de lämnade med bur och alla tillbehör, dels för att jag behövde det och ville kunna ge med till adoptören, och dels för att inte personen skulle frestas att skaffa nytt djur.

Jag önskar i efterhand att jag också krävt en avgift på nån hundralapp, mindre än vad en avlivning kostar dock, för att täcka vissa foderkostnader.

Visst, jag fick en del djur via veterinärer också, och där krävde jag "bara" att de besiktigade djuret och åtgärdade eventuella akuta åkommor för att jag skulle ta emot. Jag var bara glad att de inte ville avliva friska djur!

Vänliga hälsningar
Cindy

SweetCheeks
0

#5 Lämningsavgift är med i intäktsmodellen! =) Fick samma tips bland annat från Eragon's så vi kommer definitivt att ta betalt när någon lämnar in ett djur, det är som du skriver en mycket bra sak att tänka på.

Tilda