rättvisa?
Sakta mala rättvisans kvarnar!
http://helahalsingland.se/soderhamn/soderhamnc/1.2212233-darfor-far-de-inte-ha-djur
Oj, det tog ett tag.. Men vad säger man? Hellre sent än aldrig.
Paulina
Bra gjort av tidningen att kolla bakåt lite. Tidningsartikeln visar att det är si och så med vad som händer efter att vanvård upptäckts. Man skriver en kontrollrapport efter någon vecka och där står det i princip fy, fy på er och inget mer. Efter något år eller decennium och flera inspektioner så skriver man ett föreläggande och när tiden för föreläggandet löpt så konstaterar man att det ju blivit lite bättre och ärendet avslutas.
Detta mönster har jag hittat i flera län, tyvärr.
Jo, tyvärr är det så. Enligt denna artikel så är landet iaf 140 inspektörer för korta för att kunna upprätthålla ett bra djurskydd, och det märks väl på flera fronter.
Paulina

Men beror inte det mycket på vilka inspektörer som åker ut? I västernorrland där jag gjort praktik var de äldre lite mer "jaja men det är väl inte så farligt" medans de yngre som var mer nyutbildade var hårade i sin bedömning. Länsveterinären var väldigt mån om att lägga djurförbud på de som inte bör ha djur. Och de jobbade så snabbt som lagen tillåter.
Jo det är samma mönster i Gävleborg, de yngre är hårdare vilket är bra. Även om det var vårt djurskydd de var och inspekterade när jag träffade dem.
# 4 Låter som rena himmelriket jämfört med Dalarna oavsett ålder på inspektörer.