Frustrerande
Finns en som har djurförbud som ändå har ett djur som även nu har bebisar. Anmälan är gjord sedan jan - feb 2010 MEN än har personen djuret kvar som även under denna tid fått bebisar. Ärendet är lämnat av länsstyrelsen till polisen som vid det tillfället ej fann nå djur så pga det så verkar både polis och länsstyrelse bara skita i detta, för ingenting händer. Så för mig känns det som om folk med djurförbud välkommen ha djur, det händer ändå ingenting, varsogod bryt mot förbudet. Så ärligt jag kan faktiskt förstå att folk tar lagen i egna händer. Vilket jag hade gjort om jag hade plats för dessa men jag har inte platsen, tiden eller ekonomisk möjlighet. Jag kan inte göra mer anmälan är gjord och vet idag länsstyrelsen gör inte ett smack och inte polisen heller..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Konstigt att de inte gör något. Är det djurförbud mot alla djur eller bara tex. hund eller katt? För om jag förstått rätt så får man ha katter om man bara har förbud mot hundar. Kanske är något sådant?
Annars kanske du kan få fler att göra en anmälan? Kanske en 5 pers som skickar in med jämna mellanrum. Du kan ju också skicka in flera anmälningar eftersom inget händer.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Mot alla djur är det förbud för.
Ja, så här ser det ut runt om i landet. Djurskyddsinspektörerna bryr sig inte. Undar i vilket län som just detta ärende finns. Men fortsätt att anmäla och då skriftligen och skriv uttryckligen i anmälan att den ska diarieföras. Skicka gärna med mail. Om du inte vill tala om ditt namn så är det ju enkelt att skaffa en anonym e-postadress. Be också i anmälan att få uppgift om diarienummer och namn på handläggare.
#3 Stockholm
Anledningen till att jag skulle vilja ha djur poliser.
#5: Fast djurpoliser är inte bättre, folk tror det för att programmen är vinklade. Det går liksom inte att visa allt krångel med väntetider och ansökningar hit och dit i ett kort avsnitt, då blir det inte bra tv och utan bra tv, inga tittare.
Såg bland annat ett avsnitt där en häst blev vanvårdad. Ägaren fick tillsägelser, inget mer hände. En månad senare blev det återbesök, då hade hästen brutit benet och fick ingen veterinärvård. Ägaren fick än en gång tillsägelser och inget mer hände. Först 3 månader efter det gjordes ett återbesök och hästen beslagtogs då den fortfarande inte fått vård för sitt brutna ben. Låter det verkligen så mycket bättre?
Inte har de fler befogenheter heller utan djurpoliserna på tv får snällt kontakta polis och domare de också precis som här i Sverige. Det visas men ges knappt någon plats i tv-rutan så det ägnas det förstås inte en tanke på utan det ser ju bra ut när allt går på 2 ack så ihopklippta och vinklade minuter…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#6 där händer i allafall något, en del poliser i sverige kan gå in i en ladugård där hälften av grisarna är döda och restrerande vältrar i all skit och lik och åker där ifrån med ett "vi har inte tid" och förbjuder volantärer närma sig (Ett fall från Örebro för knappt ett år sedan).. väntetider är jävligt och dåligt för mycket hinner hända på 3 respektive 6 månader men de har iallafall uppmärksamats, något dåligt men ändå mer än dessa grisar..
#7: Så du tror att om det händer där så skulle de visa det på tv? Tror du seriöst att en djurpolis gör precis som vanligt när de filmas och kommer visas upp för hela världen? Tillåt mig tvivla…
Problemet med djurskyddet här är inte att det inte finns djurpoliser, problemet är att våra djurskyddsinspektörer har för lite resurser och är för få anställda. Byter vi ut de mot djurpoliser så kommer det inte vara någon som helst skillnad just för att det är precis samma sak, det är bara ordet som skiljer. Självklart finns det rötägg som gör som med grisarna men det finns det säkerligen även borta i amerikat.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Saken med djurpoliserna där borta är att dom iallafall gör något för att dom just får resurser, den tanken slog inte? Vi i sverige (läs politiker) är så jävla ovärna om våra djur så vi ska ha tidelag här i sverige och djurmisshandel är ingen stor deal.. vi har fel politik, kalla det djurinspektör, djurpolis u name it men huvudsakligen så tycker jag dom iallafall verkar ha en bättre syn på hur saker ska tas om hand än i Sverige… men det gäller ju inte bara djur,
#9: Men det är ju det jag menar. Det är ingen skillnad egentligen, det fungerar på samma sätt, bara att där får de mer resurser (och ändå går det skitdåligt till i vissa fall, som med hästen med det brutna benet). Det skulle inte bli någon skillnad alls här för att man skaffar djurpoliser just för att resurserna inte finns, den enda skillnaden man får är ett annat namn på inspektörerna.
Lösningen är alltså inte att skaffa djurpoliser, utan att ge djurskyddet mer resurser.
Tycker sverige är klena överlag, vi ger böter för att ha plågat en katt, 4 år för en man som våldtagit sin 5 åringa dotter sen hennes spädbarns tid, 12 år är livstid och blir ofta 6 pga gott uppförande.. Mjäkigt, men lurar man staten på några mille ja då jävlar ska du sitta i 20 år.. Resurser är väll a och o i allt men det hamnar på något fifilurigt vis i en höjadares ficka istället kommunen till att fixa ålderdomhemsplats till Ingrid 73 år med brutna lårbenshalsar..
Där kan jag inte annat än instämma.
Ja, detta är ju dessvärre inget ovanligt.
Jag har anmält 2 olika personer nu på senare tid, besök har gjorts men inget mer.
Bildbevis, filmbevis… Man måste ha väldigt starka bevis för att det ska hända något.
Hälsningar Malin